• 1
  • 2
2025-01-05, 10:11
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jodå du skrev så här:
Valt och valt, det blev olagligt 2022 att undervisa eller skriva på ryska, eller ens spela musik som är på ryska
Du menar alltså på något underligt vis att när du använder olagligt så betyder det inte att det är olagligt? Det är som jag skrev i min kommentar till ditt inlägg.

Du fet markerar undervisa eller skriva.
Undervisa på ryska är olagligt.
Och det har jag bevisat för dig.

Att publicera material på ryska är olagligt - med undantag att du även publicerar samma material på ukrainska eller engelska.
Vilket jag även har bevisat.

Att kommunicera privat har jag aldrig påstått att det är olagligt.
Undervisning är statligt (public service) alltså ska detta ske på ukrainska och inte ryska.
Polis, militär, sjukvård, skola osv där du jobbar, (notera jobbar) då gäller all kommunikation på ukrainska.

Är du byggare, hemlös, arbetslös eller annat så kan du prata vilket språk du vill och där inkluderas icke arbetande public service.
Så prata ryska på stan, hemma, på jobb (inte public service) är lugnt - och inget jag har nämnt heller.
Citera
2025-01-05, 11:51
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Valt och valt, det blev olagligt 2022 att undervisa eller skriva på ryska, eller ens spela musik som är på ryska (ink. Av ukrainsk befolkning som endast pratar ryska).

Förståeligt, men valt är det inte och språket är ganska annorlunda men ändå inte. Man kan inte räkna med ty en ryss förstår en ukrainare och tvärtom.

Typ som svenska och danska fast grövre skillnad. Vissa förstår de och vissa gör inte de.

Jag förstår Ukrainas val att tillsätta lagen, men det försvårar även för en stor del av befolkningen som endast pratar ryska fast de är ukrainare.

Det är väl lite som i Sverige. Vi undervisar inte på Somaliska eller Arabiska i skolan fast en stor del av befolkningen pratar dessa språk.

Det är heller ingen rättighet att få kommunicera med myndigheter i Sverige på Arabiska även fast vissa som föds i landet bara kan Arabiska.

Det vi har i Sverige är ju massa tolkar som betalas på skattsedeln.

Jag kan också förstå att Ukraina attackerar Rysk kultur genom lagstiftning eftersom Sovjetunionen i princip förbjöd Ukrainska och den Ukrainska kulturen. Men tycker inte att det är rätt. Och de borde liberalisera detta så snart Ryssland blivit ett normalt land och Putin regimen fallit.
Senast redigerad av bithax 2025-01-05 kl. 11:57.
Citera
2025-01-05, 13:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
https://www.fairplanet.org/editors-p...eir-curricula/

Jag påstod inte att det var olagligt att prata ryska, men de undervisar inte det längre och man pratar inte ryska om man är statligt anställd och får inte prata ryska under jobb som statligt anställd.

Vad de gör på sin privata tid är annat.
Men oavsett försvårar det ändå när 30% av landets pratar ryska och kanske inte förstår ukrainska. Speciellt den östra sidan där det är mer vanligt att man pratar ryska än i västra delen av Ukraina.

Att publicera på ryska blir olagligt om du inte ger ut samma material på engelska eller ukrainska, så det är delvis rätt vi båda har.

Det fetmarkerade är fel och visar att du inte förstått skillnaden mellan en positiv och en negativ lagtolkning. Lagen är till för att göra ukrainska som det enda officiella språket och detta skedde alltså redan 2017, fem år före invasionen.

Det är inte på något sätt en lag som gör rysk kommunikation på något sätt olaglig. Däremot stöder inte landet längre ryska som nationellt språk.
Citera
2025-01-05, 14:59
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är väl lite som i Sverige. Vi undervisar inte på Somaliska eller Arabiska i skolan fast en stor del av befolkningen pratar dessa språk.

Vi har å andra sidan inte en arabisk statsminister. Åtminstone inte än.
Citera
2025-01-06, 03:23
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
OnT: https://www.youtube.com/watch?v=u321m25rKXc
Citera
2025-01-06, 03:33
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Accenter används inte i vare sig ryska eller ukrainska. Det är hjälpmedel i ordböcker.

Forngrekiskan, som det vanligen är hög status att kunna i språvetarkretsar, använder dem dock.
Citera
2025-01-06, 08:51
Bannlyst
Zelenskyj vägrade att ställa upp på denna intervju på ryska på grund av sitt hat och förakt för ryssar och Putin. Han sa detta på ren ryska:
https://www.youtube.com/watch?v=u321m25rKXc&t=835s

...och fortfarande talade ryska under nästan hela den tre timmar långa intervjun.

Det är lite konstigt... Zelenskyj kanske inte har tillräckligt med förakt och hat mot ryssar för att lära sig ukrainska? Eller den exclownen har inte tillräckligt med mental kapacitet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in