• 4
  • 5
Igår, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Män/pojkar löper större risk att misshandlas och rånas/förnedringsrånas.
kvinnor/flickor löper större risk för sexualbrott.

Ingen tycker att det är "mest synd om kvinnorna". Det är något du har inbillat dig.
Du har fel. Det finns bara ett narrativ i medierna, och det är att det är alltid mest synd om kvinnorna.
Citera
Igår, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Du har fel. Det finns bara ett narrativ i medierna, och det är att det är alltid mest synd om kvinnorna.

Nope, någon sådan jämförelse görs aldrig. Och det vet du lika väl som jag.

I övrigt kan ingen röra sig fritt i dagens samhälle. Farligt för alla. Fast på olika sätt, beroende på könstillhörighet osv.
Citera
Igår, 00:59
Medlem
Juggernawts avatar
Jämfört med 30 år sedan? Nej, speciellt inte i storstadsområdena. Alla vet varför.
Citera
Igår, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Män är definitivt tryggare och håller inte alls med(fullvuxna vältränade män inte ungdomar eller småpojkar som låtsas vara män). För att inte prata i ren teori som de flesta gör i hemmets trygghet från någon småby i ett avlägset län så ska jag ge dig ett praktiskt exempel från en 08.

När jag är ute sent så känner jag mig inte särskilt hotad som man, vill jag ta en runda som t.ex snart ( inom 40 min blir det en minst 20 min runda) gör jag också det, kan tilläggas i en förort ( inte blatte slum områden , det vore ren idioti, Liljeholmen för att vara mer specifik). Är visserligen 1.87 cm lång vältränad och muskulös rör mig dessutom fort vilket gör att inte några afghan ungdomar vågar sig på mig bara sådär, har aldrig hänt till dags dato trots att man gått förbi även blatte folk på ensliga gator under många års tid. De vågar helt enkelt inte då risken att få allvarliga skador är för stor.

Skillnaden är därför att blir en kvinna påhoppad eller förföljd vid det här tiden när mörkret infaller och gatorna står tysta/ensliga har hon tyvärr inte en chans att komma undan, hon vore helt i förövarnas våld och skulle behöva förlita sig på någon annans hjälp.

Blir faktiskt orolig för deras säkerhet när jag ser en ensam tös komma gående så här sent ( som alltid med mobilen i handen så fort en man närmar sig och blicken ner mot marken, ett superenkelt byte helt enkelt).

Har vid flera tillfällen ställt mig mellan någon tjej och suspekta i avskräckande syfte trots att det skulle kunna utgöra en liten risk för mig själv( skjutvapen vore sällsynt men risken kan alltid finnas där i dagens samhälle). Kvinnor behöver helt enkelt manligt sällskap vid den här tiden eller vara grupp på minst 3+ individer. Det gör inte en man och där har du skillnaden, vi har en helt annan rörelsefrihet i dagens samhälle. Tyvärr.

Låter otroligt naivt. Men vill du ta risken så är det såklart upp till dig. Man förstår ju varför fler killar/män råkar illa ut med tanke på hur ni tänker. Jag hade aldrig gett mig ut med manligt sällskap. Vad ska han göra mot en grupp, även om dom är obeväpnade?
Citera
Igår, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes

Vilket kanske leder till att män tror att dom är tryggare än vad dom är? Vilket i sådana fall bidrar till att män fortsätter att drabbas i högre utsträckning än kvinnor. Medan många kvinnor stannar inne på kvällen då media har lärt oss att vi är offer som lever otryggt så går männen ut och löper ökad risk för att rånas/misshandlas.
Citera
Igår, 01:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Dom flesta kan nog röra sig utomhus kvällstid utan att något händer. Frågan är om kvinnor VILL springa en runda kl 22 eller gå hem ensamma kl 03 och, där är svaret nog tveklöst nej.

Även om det statistiskt är liten risk att nåt händer så har tryggheten i samhället monterats ner inom alla områden.
Citera
Igår, 11:25
Medlem
EpicUsernames avatar
Det beror på diverse faktorer är min erfarenhet.
Citera
Igår, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Jämfört med 30 år sedan? Nej, speciellt inte i storstadsområdena. Alla vet varför.
Jag var mkt ute för 30 år sedan, dvs i mitten av 90-talet. Det var inte särskilt lugnt och stilla. Mycket vapen och mycket droger. Här får du lite statistik över dödligt våld från den tiden till 2017. https://images.app.goo.gl/BRyGTrESpsTLz2aa9

Gällande kvinnor tror jag vi alltid gör en mer eller mindre medveten riskbedömning när vi är ute. Idag, för 30 år sedan och för 100 är sedan. Antagligen har vi alltid gjort det.

Och att män råkar mer illa ut kanske i viss mån beror på att de inte gör den riskbedömningen som kvinnor gör per automatik.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Är det du eller jag som har pluggat sociologi och är feminist?

Vi har ändrat begreppet på senare 2000-talet. Till Våld i nära relation

Tala inte om för mig hur jag är som radikalfeminist eller vad feminister gör eller står för.

Mycket propaganda och lögner från majoriteten av er som uttalar er.
Nej det heter mäns våld mot kvinnor. Det finns tom kurser på högskolan om det. Sen vem som pluggat vad är irrelevant
Citera
Igår, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Nej det heter mäns våld mot kvinnor. Det finns tom kurser på högskolan om det. Sen vem som pluggat vad är irrelevant
Det hette mäns våld mot kvinnor men eraätts i högre utsträckning av Våld i nära relationer.

Att kvinnor t.ex inte agerar stereotypiskt såsom medelklassen förväntar sig är en annan sak att arbeta med att förändra samt intersektionell utsatthet osv.

Och nej, det är inte irrelevant om jag läser litteratur i ämnet som andra hittar på felaktiga påståenden kring eftersom man i litteraturen använder sig av de gälla de termerna och det är en del av vad man då läser alternativt pluggar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in