2025-01-05, 15:27
Medlem
Nyfiken om någon självmedicinerat mot depressivitet, ångest eller t.o.m. renodlad depression? Om ja - hur har det gått och hur tar/tog du dig till?
Citera
2025-01-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aelgaegg
Nyfiken om någon självmedicinerat mot depressivitet, ångest eller t.o.m. renodlad depression? Om ja - hur har det gått och hur tar/tog du dig till?

alkohol säger dem fungerar bra.
Citera
2025-01-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoh0list
alkohol säger dem fungerar bra.

Befinner mig i /f61-psykedeliska-substanser, så alkohol går bort.
Citera
2025-01-05, 16:01
Medlem
Alla är olika. Ett förslag, sök på Youtube:
Bipolar Carnivore
Hoppas du hittar nåt som fungerar för dig.
Citera
2025-01-09, 23:09
Medlem
Mitt intag av psilocybin (toppslätskivling) började helt o hållet som ett försök att justera upp humöret när det dippar.
Jag har testat både trippande o microdosering.

Jag tycker trippar vid behov ger bäst effekt för mig. Microdosering funkar också men jag saknar alla insikter o upplevelser som tripparna ger.

Jag trippar idag främst i syfte att utvecklas som människa men upplever också att det hjälper att hålla depressiva tendenser i schack.
Citera
2025-01-09, 23:13
Medlem
Tänka positivt bra medicin 🤗
Citera
2025-01-16, 12:15
Medlem
Har provat så mycket piller o droger genom min dag. Min slutsats är att inget funkar. Jag tror att om man ska få bukt med en depression så måste man ändra på ens tillvaro det som påverkar en utifrån. Umgänge, ekonomi och boende att man trivs, jobb osså vidare.
Citera
2025-01-16, 13:03
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PentiumAllan
Har provat så mycket piller o droger genom min dag. Min slutsats är att inget funkar. Jag tror att om man ska få bukt med en depression så måste man ändra på ens tillvaro det som påverkar en utifrån. Umgänge, ekonomi och boende att man trivs, jobb osså vidare.

Håller med i stort. Man måste ju först och främst ändra sin tillvaro så att man tycker livet är kul och värt att leva. Annars fungerar ju ingen medicin och absolut inga droger eller alkohol. Man vaknar ju upp till samma helvete så att säga. Det tar ju aldrig slut. Men sedan finns det ju verklig ångest som man kan drabbas av ändå, hur bra man än har det. Så man drar sig undan, inte orkar med vänner och får social fobi. Då behövs ju riktigt bra medicin, benso, så att man ej börjar självmedicinera alkohol.
Senast redigerad av marytrader 2025-01-16 kl. 13:07.
Citera
2025-01-16, 13:25
Medlem
hippilis avatar
Alla funkar inte på samma vis men av egen erfarenhet så är alkohol inget bra mot depression, det känns bara bra en kort stund innan det känns ännu värre.

Och det blir värre och värre för varje vecka som går det finns inget som heter självmedicinering det heter missbruk.

Har varit långt ner i depression träsket och provade alkohol, ja några timmar kändes det bra men inte senare på dagen då kände man att det är säkrast att dricka tills man somnar innan man hittar på saker man inte ska göra, mådde bara sämre och sämre tiden gick och efter hållit på i ett antal år fanns 2 alternativ, sluta dricka eller ta bort mig själv.

Mår väl inte direkt bra nu heller men är inte nere i depressions träsket så allvarligt längre efter insett att det blir inte bättre i samhället, hälsan och skiter fullständigt I vad som händer runt i världen, jag lever och gör vad jag känner för och vill göra för dagen planerar aldrig för framtiden.

Så fungerar jag..
Citera
2025-01-16, 15:38
Medlem
Tycker de finns vissa positiva effekter med framförallt Syra & Svamp emot depression.

Men även med dessa kan de sluta åt helvete o göra saken betydligt värre om du inte respekterar dem.

Som med all medicin kan de vara nyttiga verktyg för att få dig in i ett annat tankesätt. Däremot är det ju ingen lösning eller botemedel.

Om du inte göra några positiva förändringar själv så spelar de ingen roll vilken substans du än tar den kommer ju va total värdelös.

Så för att komma ifrån depressionen måste du identifera problemet, och lösa det på egen hand främst oavsett.
Citera
2025-01-16, 18:48
Medlem
BigFloppaFlippers avatar
Det kommer inte fungera långsiktigt. Självmedicinering är inte att rekommendera, i värsta fall så rinner det in i missbruk och verklighetsflykt och de underliggande problemen kvarstår. Det är såklart inte att säga att psykadelika kan ha positiva effekter för ens sinne och "mindset", men det är absolut inte smart att börja ta en massa substanser för att försöka läka sig själv utan en läkares översikt. Och dessutom så är svamp LSD osv. inte alls lätta att kontrollera, du kan inte säkerställa vad du kommer uppleva när du tar dem och det är inte helt osannolikt att du bara gör dig själv mer deprimerad.
Citera
2025-01-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aelgaegg

Alkohol funkar kortsiktigt.
Problemet blir att den gör entré i vardagen om man inte bearbetar och möter sina rädslor/ångest.

Aldrig provat andra preparat. Men terapi gjorde mig medveten om att jag behövde bearbeta gamla saker och alkoholen försvann tack o lov lika snabbt som jag gjorde progress i terapin.

Inget slår nog att göra den riktigt själsliga resan. Kanske svampar enligt de som beskrivit effekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in