2025-01-07, 15:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Varav denna oro, vad händer? Röda Korset uppmanar till försiktighet och SMHI utfärdar varningar... Ängsliga much?

Bor i södra Sverige och det snöade lite i vanlig ordning men inget speciellt..
Det är väldigt, väldigt isigt pga blötsnö som frusit och ingen har varit ute och plogat eller sand/grusat. Sen ska det blåsa 11 m/s imorgon också i Stockholm.
Citera
2025-01-07, 15:58
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja det var nog så att ovädret tappade mycket momentum när det kom in över fastlandet i Sverige.

Som jag redan skrivit var Småland ganska drabbat av olyckor igår men E4 klarade sig antagligen för att folk lyssnat på varningarna.

Det var ju bara nån flane med ett trailerekipage som planterade fordonen på mitträcket norr om Huskvarna.

Hade det blivit totalstopp på E4 igår hade det nog kunnat bli som på E22 förra året.

Fick cirkulera över arlanda ett tag för att de skulle ploga bort snö igår kväll, och helvete vilken snöstorm man möttes av. Bilfärden hem var inte heller jätterolig.
Citera
2025-01-07, 16:01
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Fick cirkulera över arlanda ett tag för att de skulle ploga bort snö igår kväll, och helvete vilken snöstorm man möttes av. Bilfärden hem var inte heller jätterolig.
Nej,precis. Jag har medlemmar i min familj so rapporterar detsamma.

Jag tror att varningarna förhindrade en massa skit.

Men AB skriver inte om det som inte hände. Därför spyr idioter här i tråden, skit över varningarna.
Citera
2025-01-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är väldigt, väldigt isigt pga blötsnö som frusit och ingen har varit ute och plogat eller sand/grusat. Sen ska det blåsa 11 m/s imorgon också i Stockholm.

Vafan gafflar du om?
Jag har sett massor med plogbillar traktorer och dylikt i Stockholm iaf
Citera
2025-01-07, 16:16
Medlem
Citat:
Nej,precis. Jag har medlemmar i min familj so rapporterar detsamma.

Jag tror att varningarna förhindrade en massa skit.

Men AB skriver inte om det som inte hände. Därför spyr idioter här i tråden, skit över varningarna.

Fast det VAR en väldigt vacker vinterdag här i Stockholm idag. Med solsken och allt.
Tyvärr var det ju 2-3 plus så det blev geggigt och halkigt. Men inte värre än att det var
framkomligt. Och jo jag var ute igårkväll och körde också. Snöade på en del. Men alla
tog det försiktigt. Så det gick bra.

Jag förstår dock att folk förväntade sig värsta snökaoset med tanke på varningarna.
Och det blev det ju faktiskt inte, iallafall inte i Stockholm. Men bra med varningar så att
dom som inte absolut måste ge sig ut stannar hemma.
Citera
2025-01-07, 16:19
Medlem
Citat:

5 m/s och 11 i byarna. 3 plus och eventuellt lite regn.

Och plogbilar och salt och sand var det fullt av ute. Så dom sköter sig ändå ok den här gången.
Citera
2025-01-07, 16:19
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanmunter
Fast det VAR en väldigt vacker vinterdag här i Stockholm idag. Med solsken och allt.
Tyvärr var det ju 2-3 plus så det blev geggigt och halkigt. Men inte värre än att det var
framkomligt. Och jo jag var ute igårkväll och körde också. Snöade på en del. Men alla

Jag förstår dock att folk förväntade sig värsta snökaoset med tanke på varningarna.
Och det blev det ju faktiskt inte, iallafall inte i Stockholm. Men bra med varningar så att
Jag pratar inte o Sthlm inom tullarna.
Citera
2025-01-07, 16:25
Medlem
Citat:
Jag pratar inte o Sthlm inom tullarna.

Inte jag heller.

Idag har jag varit på Värmdö, i Jordbro och i Huddinge.
Igårkväll i innerstan samt Sollentuna och Väsby.

Men jag vet att västsverige och en del söderut hade det betydligt värre.
Citera
2025-01-07, 16:26
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Inte jag heller.

Idag har jag varit på Värmdö, i Jordbro och i Huddinge.
Igårkväll i innerstan samt Sollentuna och Väsby.

Men jag vet att västsverige och en del söderut hade det betydligt värre.
Speciellt i Småland var det svettigt.
Citera
2025-01-07, 16:29
Medlem
Citat:
Speciellt i Småland var det svettigt.

Jo har hört att det var stökigt. Värst är det väl när någon 24-meters lyckas tvärställa
på någon motorväg. Då blir det som när du fick pinka i PET-flaskor. Då är det fan inte kul.
Citera
2025-01-07, 16:51
Medlem
Citat:

Vadå det är väl standard? Vet inte hur många vintrar jag sladdat omkull i frusna spår på vägar och cykelvägar genom åren man gick i skolan. Behövs väl fan inga varningar för sånt där? Eller när det var -22 grader här (södra Sverige) och snöstorm med drivor uppåt husväggarna och många vägar inte framkomliga med bil längre.. För bygga vindstaket 100-150 meter från vägarna på åkrarna där drivorna skall skapas istället gör man ju inte längre.... och hela skärgården frös till is till yttersta kanten. Fåglarna från insjöarna samlades i skogarna för att leta mat då de inte kom åt grunt vatten och alla sjöar i inlandet var frusna.

Tror till och med bandvagnen från dåtidens fina Hemvärn var ute nån vinter och drog loss bilar... Men inga större varningar och VARG rop mycket snö rapporterades och folk förstod ju själva på den tiden vad det innebar.

Jävla ängslighet, masspsykos på något vis.
Citera
2025-01-07, 16:53
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Som tidigare nämnt åkte jag bil hem från Arlanda igår kväll i snöstormen och något jag noterade var att det verkade vara ganska få som faktiskt var ute och körde (såg mest taxibilar). Hade nog varit fler olyckor om det var mer trafik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in