2025-01-06, 04:33
Medlem
knors avatar
Ser ut som att Skatteverket har resonemang om lön till barn. Marknadsmässigt mm.
Men jag ser inget gällande föräldrar. De kan ju ha väldigt låg skatt och låga arbetsgivaravgifter. Kan man anställa sin mor eller far och betala dem lön? Borde spara skatt.
Citera
2025-01-06, 04:57
Medlem
Kan du göra troligt att dina föräldrar utför arbete som motsvarar den lön du betalar ut?
Citera
2025-01-06, 05:09
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Kan du göra troligt att dina föräldrar utför arbete som motsvarar den lön du betalar ut?
anställ dom som konsult på papper så kan nog inte skatte verket göra så mycke :P ett riktigt pajas yrke där dom sitter o rullar tummarna o har ett zoom möte en gång i veckan o tjänar multum =)
Citera
2025-01-06, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
anställ dom som konsult på papper så kan nog inte skatte verket göra så mycke :P ett riktigt pajas yrke där dom sitter o rullar tummarna o har ett zoom möte en gång i veckan o tjänar multum =)

”Ekonomiadministration”.
Citera
2025-01-06, 05:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Du kan anställa vem du vill men jag förstår inte vad du menar med "borde spara skatt"?
Citera
2025-01-06, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Ser ut som att Skatteverket har resonemang om lön till barn. Marknadsmässigt mm.
Men jag ser inget gällande föräldrar. De kan ju ha väldigt låg skatt och låga arbetsgivaravgifter. Kan man anställa sin mor eller far och betala dem lön? Borde spara skatt.
Visst får du anställa dem. Är de över 65 är de låg arbetsgivaravgift. Bäst om du har AB. Så får du göra avdrag för förmåner till anställda. Typ fritt kaffe och julklapp.
Citera
2025-01-06, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Du kan anställa vem du vill men jag förstår inte vad du menar med "borde spara skatt"?

Han tänkte väl plocka ut sin egna lön genom päronen och på så sätt minska skatteuttaget.

De röda tråden i liknande fall där personer försöker mygla på detta sätt är att de i 99% av fallen är sämst på att driva företag. Fokusera på att få in mer affärer till företaget än sånt där trams.
Citera
2025-01-06, 09:43
Medlem
Citat:
Skatten som pensionär är låg, det är givetvis lönsamt o anställa en pensionär, du har uppgifter på skatteverket, du kan räkna ut hur mycket du sparar på anställa pensionär förälder, bara checka så dom inte har en inkomst förövrigt, med jobb skatteavdrag osv tjänar du på det.
Citera
2025-01-06, 09:45
Medlem
Citat:

Enligt skatteverket räknas föräldrar, far- och morföräldrar, make, avkomling och avkomlings make, syskon, syskons make eller avkomling samt dödsbo vari den skattskyldige eller någon av nämnda personer är delägare som närstående.

Detta kräver att lönen är marknadsmässig och det i sin tur underförstår att de utför det jobb du betalar för. Frågan blir då om du har mer baktankar bakom ditt upplägg än att betala dina föräldrar marknadsmässig lön för jobb de utför?
Citera
2025-01-06, 10:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Nu är jag verkligen inte insatt i företagsekonomi, men jag ser inget direkt juridiskt hinder i att du anställer någon eller båda av dina föräldrar. Vissa personer kan ha lönearbete mycket långt upp i åren. Det är väl knappast vanligt folk som är 80+ förvärvsarbetar men det förekommer ju.

Du säkert anställa dem som ekonomibiträde - vilket kan betyda nästan vad som helst - allt från att koka kaffe och sköta köket, beställningar till löneadmin. Tror inte någon kommer reagera på den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in