• 2
  • 3
2025-01-07, 17:32
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Förutom vid våldtäktsmål. Då räcker det i princip med en anmälan och att målsägande berättat för ett par väninnor.

Där har du tyvärr rätt. Jag känner en duktig advokat som mer eller mindre har räddat mig från fängelse och som hade en annan klient som fick 1 år för något som de flesta får 4-6 år för, men han hade en klient som var åtalad för en fysiskt omöjlig våldtäkt - den klienten fick 4 år!
Citera
2025-01-07, 19:31
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Ska bli intressant när gratis AI blir tokbra på att skanna lagboken och fall i varje detalj, ifall ai snabbt kommer rusha om vanliga advokater i effektivitet & resultat. Det verkar troligt att det kommer bli så inom kort...
Leta i lagboken är inga svårigheter. Däremot att hitta relevanta rättsfall kan vara svårt.
En gång fick jag manuellt läsa igenom alla rättsfall som länkades i kommentarerna i Juno i hela Jordabalken för att hitta ett mål för ett avtalsservitut - som till en början verkade helt hopplöst, men där vi senare vann.
Citera
2025-01-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Ska bli intressant när gratis AI blir tokbra på att skanna lagboken och fall i varje detalj, ifall ai snabbt kommer rusha om vanliga advokater i effektivitet & resultat. Det verkar troligt att det kommer bli så inom kort...

Sannolikt inte eftersom en stor del av juridiken handlar om bedömningar och inte bara om bokstavstolkningar av lagtext.
För en advokat handlar det också om att kunna presentera och vinkla saker till sin klients fördel.
En "AI" skulle bara rabbla fakta och statistik, något som sannerligen inte skulle gynna de flesta åtalade.

Vi är långt från att AI besitter den emotionella intelligensen att kunna fungera effektivt för att övertala människor(vilket domarna är) om saker.

Däremot kommer AI kunna vara ett väldigt bra instrument för advokater att hjälpa dem leta saker i förundersökningar och därmed jämna ut åklagarmyndighetens stora fördel i resurser.
Citera
2025-01-08, 12:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av randomthings
Haha, varit med om samma sak! Försvararen skrämde upp mig med att jag garanterat kommer hamna i fängelse, frågan var bara hur länge. Det kanske var en taktik med för att mildra chocken för mig om så blev fallet.

Sen efter rättegången kunde han dock knappt sitta stilla av glädje över hur bra den gått, och då fick ironiskt nog istället jag säga till honom att sluta för att inte ge mig några förhoppningar, nu när jag hade ställt in mig på det värsta.

Försvarare behöver något slags incitament för att att lägga ner mer tid och fokus på enskilda fall, än som nu bara ta sig an så många som möjligt. Skulle höja rättssäkerheten.

Rolig rubrik på TS förövrigt.

De skrämmer upp en med värstascenariot för att man ska tycka att de gör ett bra jobb ändå, nästan oavsett utfall. Sämsta man kan göra är att begära byte av försvarsadvokat för att man är missnöjd. Det beviljas väldigt sällan, men det får konsekvensen att din försvarsadvokat inte lägger två strån i kors för att vinna i rätten. Detta vet jag av egen erfarenhet. Tror man måste vara psykologisk med dem, kanske hinta om att man bara är i början av sin brottskarriär och att de kan få mer jobb om man blir nöjd.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in