2025-04-21, 08:27
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Så vad menar dessa avarter med att ”man har kontroll över bilen”.
Genom att motorbromsa sparar du både bromsar och bensin. Det ger kanske mer kontroll över bilen, men med automatväxel har du bättre kontroll över trafiksituationen. Det gör att du kan ha en mer avslappnad körstil. Manuell växellåda passar nog bäst för rallyförare.
Citera
2025-04-21, 09:47
Medlem
Steff83s avatar
På tiden.
Det är väl bara landsbygdsbor som är intresserade av att hålla på med växlar?

Det är helt värdelöst i stadskörning
Citera
2025-04-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Skulle du mot förmodan hamna på ett järnvägsspår eller en annan plats där bilen börjar knasa, jag vet att det är en redig högoddsare. Men med en automatväxlad bil kan du inte via bilens startmotor förflytta den. Men med en manuell växellåda kan du det.
Finns även situationer när det är halt då du enklare kan hantera kraftöverföringen till däcken om du är någorlunda erfaren med manuell låda.

Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Jag är själv en manuell förare men argumenten som vissa har för manuell låda är så urbota dumma att det nästan får motsatt effekt för det låter som hittepå. Som ditt argument tex angående järnvägsspår. Eller en klassiker jag hört många gånger, säkert mest: Man har kontroll över bilen.

Har man verkligen det när man ser på det hela? En manuell bil i växel slutar ju aldrig gå.
Ännu värre ju högre växel. Försöker man bromsa utan koppling så dör skiten, kopplar man ut utan att bromsa så skenar den iväg som en skållad häst. Det är så mycket som kan gå fel menar jag. Även om det är högst osannolikt för någon som kört manuell låda minst ett år. Men risken finns alltid där. Medan automat endast är en broms för att stoppa allt. Så vad menar dessa avarter med att ”man har kontroll över bilen”.

Vettiga synpunkter där, och om vi ser till den du citerade så är det mycket vanligt sen ett gäng år att det inte går att rädda sig på järnvägsspåret på det sättet längre, därför att startmotorn inte aktiveras utan att kopplingen trycks ned…..
Citera
2025-04-21, 15:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo, det är just så man kan resonera.
Nej, du kan inte säga: om vi gör åtgärd X så kommer vi få resultat Y. Du kan säga att du gissar att det kommer att bli så, men för att vara säker på din sak måste du se på statistiken.
Nu har jag inte kollat på statistiken och när man gör det kanske man ser att du gissade rätt. Men om du inte kollar efter är det bara en gissning.
Citera
2025-04-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, du kan inte säga: om vi gör åtgärd X så kommer vi få resultat Y. Du kan säga att du gissar att det kommer att bli så, men för att vara säker på din sak måste du se på statistiken.
Nu har jag inte kollat på statistiken och när man gör det kanske man ser att du gissade rätt. Men om du inte kollar efter är det bara en gissning.

Då skulle vi nog behöva statistik för om solen går upp eller inte var morgon, för att vara säkra…
Citera
2025-04-21, 23:21
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Då skulle vi nog behöva statistik för om solen går upp eller inte var morgon, för att vara säkra…
Vi har den statistiken, då vi har koll på inte bara att, utan även när, solen går upp varje morgon. Men on topic: Transportstyrelsen har med stor säkerhet statistik på just svårighet och risker vad gäller manuell och automatisk låda, just eftersom deras jobb innefattar att föra statistik över allt möjligt i trafiken. Om jag vore du skulle jag surfa över till deras websida där du säkert kan hitta något som stödjer dina argument utöver att bara säga att folk är idioter.
Citera
Igår, 05:39
Medlem
Citat:
Vi har den statistiken, då vi har koll på inte bara att, utan även när, solen går upp varje morgon. Men on topic: Transportstyrelsen har med stor säkerhet statistik på just svårighet och risker vad gäller manuell och automatisk låda, just eftersom deras jobb innefattar att föra statistik över allt möjligt i trafiken. Om jag vore du skulle jag surfa över till deras websida där du säkert kan hitta något som stödjer dina argument utöver att bara säga att folk är idioter.

Det tolkar jag som att du helt enkelt inte har något bevis på att det skulle vara fel när jag påstår att en bil som för att framföras kräver mindre frekvent arbete, moment och koncentration på annat än just vad som är viktigt för att undvika olyckor av föraren, är säkrare än en bil som kräver mer arbete, moment och koncentration av föraren för att framföras, vilket kan stjäla koncentration och uppmärksamhet från det som är viktigt för trafiksäkerheten.
Citera
Igår, 08:50
Medlem
Det finns egentligen inget att diskutera.
För 15 år sedan gick automatbilar om manuellt I nyförsäljning.
De senaste 10 åren har fler och fler tagit automatkörkort.
I USA har man bara ett körkort, inget tramsigt villkor på automat.

Och finns det en gyllene regel är det att trender som finns i USA kommer till Sverige, det är bara en tidsfråga.

Alla som raljerande om att "man blir begränsad!" använde sina föräldrars ord som f.ö inte fattar ett skit om trender. Alla med vett i skallen såg detta komma för över 10 år sedan. Det skulle aldrig ha vänt tillbaka.
Citera
Igår, 23:48
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det tolkar jag som att du helt enkelt inte har något bevis på att det skulle vara fel när jag påstår att en bil som för att framföras kräver mindre frekvent arbete, moment och koncentration på annat än just vad som är viktigt för att undvika olyckor av föraren, är säkrare än en bil som kräver mer arbete, moment och koncentration av föraren för att framföras, vilket kan stjäla koncentration och uppmärksamhet från det som är viktigt för trafiksäkerheten.
Bevis? Du har tydligen inte förstått vad jag sagt. Du kan mycket väl ha rätt i att olyckor skulle minska om man förbjöd folk att köra manuellt växlade bilar. Men att framföra ditt resonemang och sedan besluta att du har rätt, helt utan att se på statistik vad gäller olyckor som uppstått vid framförande av fordon med olika växellådor, trots att vi utan tvekan har sådan statistik, är ju helt och hållet felaktigt. Det är din metod, inte din slutsats, jag säger är fel.

För: man skulle ju lika gärna kunna resonera att avsaknaden av konstant masserande av växellådan leder till att man inte i samma utsträckning koncentrerar sig på körningen; att den frihet som uppstår när man bara behöver gasa, bromsa och förr eller senare snurra lite på ratten leder till att man löper risk att börja dagdrömma för att körningen är för enkel; att man kanske till och med frestas att tycka att det här skulle man ju klara av även om man kollar lite Instagram eller Tiktok medans man kör - alltså att automatlåda skulle leda till högre olycksrisker. Men även det skulle vara fel, eftersom det man bör göra är inte att hänge sig åt fria fantasier utan att se på statistiken.

Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
I USA har man bara ett körkort, inget tramsigt villkor på automat.
I USA har man en annan inställning. Här tycker man ju att man ska kunna framföra ett fordon för att få körkort. I USA ska man kunna trafikreglerna typ hyfsat och man ska förstå ungefär vad som händer om man trycker på gasen. Om man ställer till med något sen så är det ju ens eget fel.
Senast redigerad av Diamondgrit Igår kl. 23:51.
Citera
Idag, 05:53
Medlem
Citat:
Bevis? Du har tydligen inte förstått vad jag sagt. Du kan mycket väl ha rätt i att olyckor skulle minska om man förbjöd folk att köra manuellt växlade bilar. Men att framföra ditt resonemang och sedan besluta att du har rätt, helt utan att se på statistik vad gäller olyckor som uppstått vid framförande av fordon med olika växellådor, trots att vi utan tvekan har sådan statistik, är ju helt och hållet felaktigt. Det är din metod, inte din slutsats, jag säger är fel.

För: man skulle ju lika gärna kunna resonera att avsaknaden av konstant masserande av växellådan leder till att man inte i samma utsträckning koncentrerar sig på körningen; att den frihet som uppstår när man bara behöver gasa, bromsa och förr eller senare snurra lite på ratten leder till att man löper risk att börja dagdrömma för att körningen är för enkel; att man kanske till och med frestas att tycka att det här skulle man ju klara av även om man kollar lite Instagram eller Tiktok medans man kör - alltså att automatlåda skulle leda till högre olycksrisker. Men även det skulle vara fel, eftersom det man bör göra är inte att hänge sig åt fria fantasier utan att se på statistiken.

Det är nog du och andra som verkar övertolka vad jag skriver.

Det jag säger och menar, och väl förklarat många gånger nu, är att en BIL som i sig själv kräver mindre arbete och uppmärksamhet av föraren för att framföras, är i grunden en trafiksäkrare BIL än bilar som kräver mer arbete och uppmärksamhet av föraren för att framföras.
Detta för att den BIL som kräver mer arbete och uppmärksamhet av föraren enkom för just framförandet av själva bilen, då kommer att stjäla av den totala mängden uppmärksamhet etc som en förare har, vilken KAN orsaka att föraren kan missa nåt viktigt i trafiken p g a att föraren inte kunde ha lika mycket av sin koncentration på att just bara detektera och uppmärksamma t ex faror eller potentiella faror i trafiken runt sig.

Detta är så jäkla basic att det är fullständigt obegripligt att det ska bli en lång jäkla diskussion om detta, där snubbe efter snubbe ska in och läxa mig att jag skulle ha fel, det har jag inte….

Tänk dig själv.
Vilket är i grunden det som ger högst möjlighet att lyckas bäst om uppgiften är att inom given tid hinna upptäcka så många gömda eller delvis gömda/dolda faror potentiella faror i ett levande scenario på en bildskärm eller genom ett fönster.

A: Man kan sitta och ha all sin koncentration, alla sina sinnen, på att finna så många av farorna som möjligt, för det är den enda uppgiften man har.

B: Man ska göra samma sak, finna så många faror som möjligt, men samtidigt även konstant hålla koll på motorvarv och när och om man ska behöva dra i en växelspak, och vilken växel som ska väljas, och det ska trampas på en pedal, och detta ska det hållas koll på i princip konstant samtidigt som allt utspelar sig levande där på skärmen eller i rutan i verkligheten.

Vilket av valen ovan menar du är det där människan kan använda mest av sin koncentration etc för att finna farorna och agera för att undvika dessa….?

Det borde fullständigt självklart vara val A, som representerar en automatväxlad bil, där föraren i princip bara behöver tänka på att gasa och bromsa, och i vilken det är mindre som kräver nåt mer av förarens sinnen etc.

Som sagt, detta är extremt basic, och en av orsakerna till att vi inom i princip alla områden och alla utrustningar etc som vi ska använda, utvecklar och inför mer och mer automatik då det underlättar för människan och det kan minska risken för att göra fel etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in