Idag, 09:53
Medlem
Hygrotorks avatar
Gott så, finns ingen anledning till manualväxlad. Förutom om man tycker det är "kul att köra" eller är "manlig". Undantag att vissa vill ha en billigare bil, men då är det egentligen bättre att automatarna blir billigare istället.
Citera
Idag, 10:05
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Gott så, finns ingen anledning till manualväxlad. Förutom om man tycker det är "kul att köra" eller är "manlig". Undantag att vissa vill ha en billigare bil, men då är det egentligen bättre att automatarna blir billigare istället.
Verkligen löser det på ett annat vis, istället för att göra automaterna billigare så är det väldigt få modeller idag som ens erbjudamer manuella lådor. Så det är snart inte ens ett val man kan göra vare sig vid nyinköp eller begagnat
Citera
Idag, 10:20
Medlem
Förstår inte varför det är en speciell behörighet med manuellt växlad bil. Det jag ser i vardagen är att det borde vara en speciell behörighet för bilar som inte har automatisk belysning. Eller regnsensor.
Citera
Idag, 10:54
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Verkligen löser det på ett annat vis, istället för att göra automaterna billigare så är det väldigt få modeller idag som ens erbjudamer manuella lådor. Så det är snart inte ens ett val man kan göra vare sig vid nyinköp eller begagnat
Fast alla har inte råd att köpa en ny bil.

Bilen jag har har som jag trivs med finns inte ens med automat. Andra modeller kring den årgången är halvautomatare som är skit. Så stämmer inte att det inte finns någon anledning att välja manuell. Beror på vilken bil du kollar på.
Citera
Idag, 10:59
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Fast alla har inte råd att köpa en ny bil.

Bilen jag har har som jag trivs med finns inte ens med automat. Andra modeller kring den årgången är halvautomatare som är skit. Så stämmer inte att det inte finns någon anledning att välja manuell. Beror på vilken bil du kollar på.
Min bil är 18 år och manuell, och även om jag hoppas använda den i 5-7 år till så ska den en dag ersättas. Och då finns det kanske nästan bara automater att välja bland och jag väljer inte bort den i övrigt bästa och prisvärdigaste bilen för att den är automat.
Citera
Idag, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Män som står upp och kissar och inte har kalsonger under badbyxorna.

Gillar man att köra bil finns det stora fördelar med manuell framför automat. Men det beror på vad för bil det är, t ex turbobilar tjänar sällan på att vara manuella.

Stå upp och kissa är inte bra för dig. Men tyck du att det är manligt.

Manuell bil är dött. Sen är det bara gamla rostiga skithögar man ser på gatorna som har manuell låda.
Citera
Idag, 11:09
Medlem
De som håller fast vid manuell låda och tycker det är det manligaste som finns. Det är samma personer som fortfarande har tjock-tv hemma för det är bögigt med platt.
De slår sina kärringar också för det är så man gör om man är man! En Alfa.
Citera
Idag, 12:01
Medlem
På tunga fordon finns inte längre automatundantag.

Med elbilar, plug-in hybrider och mer automater i nybilsförsäljning (minst 85%) är det givet att B-kort tar samma väg, frågan är bara när.

Jag tycker personligen man förlorar en dimension av bilkörning med automat, och att de flesta automater är dåliga när det gäller körupplevelsen. Men så får det bli.

Ideér om järnvägsövergångar och frikoppla vid sladd, då är man nog kvar på 90-talet eller tidigare. Anti-sladdsystem har funnits i minst 25 år.

Det enda rationella argumentet mot automat idag är nog att de har högre pris.

Kanske kommer en dag personbilarnas automater fungera lika bra som i Scanias och Volvos tunga lastbilar. Men det är nog mer troligt att det är 100% el.

På motorcyklar däremot lär manuell dominera inom överskådlig tid. Man får jobba med kopplingen. Men det finns en trend av hjälpmedel som quick-shift, slirkopplingar och liknande för att avhjälpa ”problemen” med manuellt.
Citera
Idag, 12:26
Medlem
NiccoJs avatar
Min fru chefar på ett jobb där man har flera pickuper manuella. Därför är krav vid anställning manuellt B-körkort, flera har anställts som har fått gå på körskola.

Är man inte direkt knäpp bör man fixa manuellt körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in