2006-01-19, 00:16
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Så jag är inte skolad inom musik utan självlärd från grunden. Jag är knappast någon ny Hendrix men anser mig själv vara helt okej. Har inte så mycket till repetoar vad gäller andras musik då jag helst leker fram mitt egna men å andra sidan så har jag tillräckligt med musiköra för att kunna höra ifall jag spelar rätt till en sång eller inte. Tabbar laddar jag iofs o spelar efter emellanåt men sitter jag bara o meckar med det en liten stund så brukar jag kunna plocka ut det jag lyssnar på också, förutsatt att det inte alldeles för mycket ljud på gång i låten.

Har väl spelat runt 8 år nu (är 21) o har motvilligt fått acceptera att jag i själen är en estet. Så jag sitter o pluggar det sista jag har kvar på komvux för att få ett fullständigt betygsdokument o börjar skruva på mig vid tanken att stanna kvar i den här ruttna hålan jag lever i. Har ett antal vänner som jag umgås med som jag mer eller mindre bara spelar musik tillsammans med (vilket är väldigt roligt då deras stilar skiljer sig från varandra), har spelat i band innan och faktiskt medverkat på en skiva som släppts lokalt (även om jag inte är särskilt stolt över den) o har gjort ett par spelningar tidigare så jag är inte helt färsk inom området.

Så här är min tanke:
Jag vill utbilda mig inom musiken, jag älskar att spela och att lyssna men finner samtidigt stort intresse av att leka med ljud. Visserligen har jag ingen cubase- eller studiovana (eller ja, jag har ju spelat i studio men inte mastrat o dylikt) men jag tänker att det är här skolan kommer in. Jag vill helt enkelt utbilda mig inom musiken på ett eller annat håll och jag har ett par frågor.

Intagningsproven på dessa skolor, är de hårda? Kan läsa tabulatur o har kunnat (men nu tappat) tyda noter. Noterna hade jag tänkt plugga in snabbast möjligt igen.
Sen, vad för slags musikteori bör man ha lite mer fördjupning i? Sitter aldrig själv o räknar takter utan känner mer av på känsla. Är det något jag kanske borde inrikta mig på i mitt övande?

Vad gäller förkunskaper inom studioinspelning o teknik? Mina är ytterst begränsade men jag har tillgång till cubase (måste bara leta upp skivan).
Övriga tips o tänkvärda saker uppskattas ifall det är någon som vet vad dealen gäller. /T.r.i.c. - dödstrött på livet i hemstaden
Citera
2006-08-31, 01:41
Bannlyst
What he said. Sitter i ungefär samma båt och det vore guld värt ifall någon kunde svara.
Citera
2006-08-31, 19:42
Medlem
Tritonuss avatar
lite gammal tråd att dra upp kanske? men jag ska försöka svara lite grann iaf.

om man vill gå på en folkis med lite "klass" och som är erkänt bra får man nog räkna med att kunna läsa noter bra. oftast går ansökningarna till så att skolan väljer en låt åt dig som du sedan ska spela upp på ansökningen. det är inte ovanligt att man även får spela en låt "prima vista" alltså direkt från pappret. står det då bara noter så kan man säga att man är körd om man inte kan läsa noter! behöver inte innebära att du inte kommer in, men du ligger en bit bakom.

dom flesta, eller snarare alla skolor har även ett teoriprov. det kan vara allt från att säga vilken taktart en låt går i till fullständiga funktionsanalyser! dvs. sätta ut tonika, dominant osv. samma här, har man inte en susning om det så ligger man en bit efter.

det här innebär dock inte att man inte har någon chans om man inte kan allt detta. spelar du bra så har du en stor chans att komma in. inget snack om saken, men finns det flera som är lika bra så tar dom nog den som är bättre på teori än dig.

angående studioteknik så är det inte ett krav att kunna om man ska gå en folkis där man bara spelar på sitt instrument till största delen. man kommer antagligen ha lektioner i cubase eller logic men nivån brukar anpassas till elevernas förkunskap.

linjer som inriktar sig på studio och inspelning har jag inte så stor koll på faktiskt. finns dom ens? vet ju att luleå har någon högskoleutbildning, men den har ju sjuka krav för att komma in! eller ja, kraven finns väl där av en anledning. men jag kan tänka mig att det inte finns linjer som börjar från scratch så att säga, utan man bör nog ha en ganska hög nivå när man börjar. om inte för att kunna tillgodo se sig utbildningen.

till sist vill jag säga att man ska tänka ett par gånger innan man söker folkis och så. att gå på folkis är skitkul! jag ångrar inte en dag utav dom åren jag gick! men att tro att man ska kunna leva på musiken bara för att man går lite folkisar är att va ganska blåögd. för att bli något inom musik måste man nästan alltid gå via en högskola. måste man sedan fråga ganska självklara saker om folkisar så har man nog inte det som krävs för att komma ända till högskolan! dock innebär det inte att man inte ska försöka! som sagt är folkisar jävligt givande på många plan!

rock on!
Citera
2006-08-31, 20:08
Medlem
flygers avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=282120
http://www.flashback.org/showthread.php?t=247794

Är nog trådar där du kan hitta lite mer information.

Att söka till folkhögskola på gitarr var iaf när jag gick på folkis stenhårt. Ett femtiotal sökande på 2 platser ungefär. Ett tips för att enklare komma in kan vara att skola om till att spela bas. Då är det kanske fyra sökande om två platser.
Nu skrev du inte vad du spelar mer än något instrument där man läser tabulatur.

Intagningsproven brukar också ha något slags gehörsmoment.
Tipset där blir att söka reda på programmet Earmaster på torrents eller DC och att sätta dig och öva upp gehöret någon halvtimme varje dag. Ta de grundläggande bitarna. Intervall, dur- moll- och sjuackord och några enkla ackordsföljder så kommer gehörsdelen gå betydligt bättre.

Angående teoriprovet så har jag för mig att jag en gång i tiden skrev ett inlägg i något som var något i stil med "Den stora tråden om musikteori" här på flashback. Där står det säkert en del du kan lära dig om inte annat finns det nog hänvisningar till olika böcker inom ämnet.

Om du är intresserad av ljudteknik så har jag för mig att det finns en ljudteknikerutbildning på Bollnäs folkhögskola.

Om du har möjlighet så ska du självklart gå något/några år på folkis det är grymt roligt och skönt att inte göra annat än att spela.

Lycka till och har du fler frågor så är det bara att fråga.
Citera
2008-09-25, 22:25
Medlem
babylemonades avatar
Fridhems folkhögskola, rekommenderas den?

Jag funderar på att gå skrivarlinjen på Fridhems Folkhögskola i Skåne
och jag undrar bara om någon har gått där eller hört nåt om den..
Verkar den bra? Hur är området? Internatet? Lokalerna? Lärarna? Osv.

Jag vill helt enkelt bara veta nånting annat om skolan än det man kan läsa på hemsidan

Cheers! /Linn
Citera
2009-01-18, 11:02
Medlem
Kontrolleras plagiat på folkhögskolor och högskolor?

Hej!

Jag undrar hur metoden till kontroll av plagiat i form av studier sker. Hur motiveras kontrollen, eller sker den per automatik oavsett vad? Söker främst svaret gällande till vanliga högskolor och folkhögskoleutbildningar.
Citera
2009-01-18, 11:10
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Nu kan jag bara svara för högskolor, men gissningsvis gäller samma sak på folkhögskolor.

När man skickar något digitalt (vet inte hur det är med det som lämnas skriftligt) till högskolan körs det genom programmet Urkund som jämför texten med allt tidigare inskickat material. Exakt hur Urkund fungerar vet jag inte och jag gissar att det inte är direkt lätt att ta reda på det heller (finns ju en poäng med att hämlighålla sådant ).
Citera
2009-01-18, 11:11
Medlem
rincewind56s avatar
På många (de flesta?) universitet och högskolor används Urkund:

http://www.urkund.se/web2008/funktion.asp
Citera
2009-01-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Nu kan jag bara svara för högskolor, men gissningsvis gäller samma sak på folkhögskolor.

När man skickar något digitalt (vet inte hur det är med det som lämnas skriftligt) till högskolan körs det genom programmet Urkund som jämför texten med allt tidigare inskickat material. Exakt hur Urkund fungerar vet jag inte och jag gissar att det inte är direkt lätt att ta reda på det heller (finns ju en poäng med att hämlighålla sådant ).

Den jämför inte enbart med tidigare arbeten utan även med texter på internet.
Citera
2009-01-18, 12:19
Medlem
På mitt högskola så även fast man lämnar in något utskrivet så måste man skicka in det till urkund. Så här går i stort sett allt vi gör igenom urkund.

Mvh
Mr.L
Citera
2009-01-18, 12:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
ha ha, vet du vad folkhögskola är för något Knappast troligt att dom kör med ett sånt system
Citera
2009-01-28, 01:02
Medlem
503s avatar
Bumpar denna i förhoppning att någon kan svara.
Jag är nämligen också intresserad av att höra hur skolan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in