• 1
  • 2
2024-02-07, 17:14
Medlem
Vad vet vi egentligen om Tengos grundare (inte längre ägare) Samuel Wennberg som försöker sälja sin dyra E-handelskurs på tiktok?

Pappan drev en liten tennis/padelbutik i båstad, Samuel klev in och skapade onlineshoppen Tengo. Drev upp det till 60m + i omsättning. Sålde sedan.

Nu är han igång med ett nytt bolag (Kids One Store) som han hävdar är sveriges snabbast växande e-handel) samtidigt som han försöker sälja en ”helt unik” kurs inom e-handel på sina sociala medier. Enligt honom själv är han bättre än någon annan i Sverige på e-handel och sitter på kunskap som ingen annan har…
Citera
2024-02-12, 11:26
Medlem
Det jag vet är:
De nya ägarna var inte jättenöjda med köpet. Men Samuel gjorde det bra att köra upp bolaget till 60 milj. Han tog verkligen till vara på chansen och maxade omsättningen. Det hade aldrig hållit långsiktigt, men han gjorde ju också en exit i precis rätt läge. Så all Credd till honom för det.

Hans kurs vet jag inget om.
Han är säkert duktig på att våghalsigt bara kötta på. Men att han är någon sorts expert i google, Meta, e-commerce är kanske inte jättetroligt då han bara gjort det i några år.
Men vem vet!
Det vore kul om någon gjorde kursen och berättade för oss hur det var
Citera
2024-02-18, 23:36
Medlem
Hibiscus91s avatar
Den här Samuel verkar vara en scamer(?)

La en beställning på hans e-handel sidan (Kids One Store) 2/2. Fick mail från dem 6/2 där de påstod att deras lagerstatus vart felaktigt och undrade ifall jag önskade en annan likvärdig vara. Givetvis så vill jag ha det som jag beställt. Har inte fått något svar sen efter det. Mailat 2 ggr. Ändå får man autosvar att de besvarar mail inom 24-48 timmar. Hemsidan påstår ”blixtsnabba leveranser”. Fortfarande ingen vara och lär inte få pengarna tillbaka heller. Satt nu ikväll och googlade runt lite och fick upp personen bakom sidan, denna fb tråd, snubbens pinsamma TT och även en himla massa negativa recensioner på både hemsidan, Trustpilot och Google recensioner.
Flera kunder som har varit med om exakt samma som mig där.
Citera
2024-02-19, 00:07
Medlem
Jag tror inte han scammar medvetet.
Samma upplägg hade han på Tengo.
Dvs köra bolaget i 120 och inte ha koll på någonting.
Han har säkerligen inte lagt i rätt lagervärde på produkterna för att han säljer hellre och löser problemen senare. Så länge han när sin omsättning.
KidsOneStore har rätt många dåliga recensioner som upplever precis samma sak som du.

Når han 50milj på ett år så kanske han kan sälja bolaget sen.

Det är ingen bra långsiktigt strategi, men funkade för tengo som såldes efter 12 månader.

Han har nu fått hybris och tror att han är ett E-handelsgeni. Men han lär väl komma ner på jorden om något år skulle jag tro.
Citera
2024-02-19, 11:51
Medlem
Hibiscus91s avatar
Hittar inte var jag redigerar eller raderar mitt inlägg ovan.
Blev iaf uppringd utav en tjej på kundtjänst som ville lösa situationen med en kompensation. Fått tillbaka mina pengar nu så man kan bortse från min kommentar.
Citera
2024-02-19, 14:18
Medlem
De har kanske koll på Flashback tråden

Bra att det löste sig, för dig och dem!
Citera
2024-02-20, 10:17
Medlem
Tycker absolut inte tråden ska tas bort. Killen sitter och scammar barn på Tiktok hela dagarna.
Alla hans nuvarande och tidigare bolag blöder pengar och har aldrig gjort någon vinst, alla i hela världen kan omsätta miljoner om man kan låta sina bolag gå minus flera miljoner varje år.

När killen driver ett bolag med 50-100 miljoner i omsättning och 5-20 miljoner i vinst så kan vi börja snacka, innan det är han bara en scammer. Varför tror ni han bara har reportage på sidor man betalar för att få en nyhet om sig på?

"Jag sålde mitt bolag", well det han inte berättar var att det var för två årslöner.
Senast redigerad av Cision 2024-02-20 kl. 10:19.
Citera
2024-02-20, 23:25
Medlem
Hans kidsOneStore verkar gå bra enligt honom. Det gör den säkert också.
Jag tror däremot att den hade gått ännu bättre om han ägnat all sin tid åt den. Istället för någon löjlig kurs där han på sitt hybris-aktiga sätt berättar hur man ska vara en ”man” vid 22års ålder.

Han såg chansen med padel-boomen och kapitaliserade på den. Det ska han ha credd för.

Men att han är något guru för att ha tajmat rätt stämmer ju inte. Det var många som tajmade rätt under padel-boomen.
Många som tajmade fel också. Tex dem som köpte hans Padel-bolag, haha.

Sen är han ju väldigt töntig när han förklarar hur man ska vara som man och hur mycket han tittar extra på någon som söker jobb hos honom och har pluggat handels eller Chalmers. Han anställer väl bara kundtjänst och Lagerfolk?
Citera
2024-02-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscus91
Hittar inte var jag redigerar eller raderar mitt inlägg ovan.
Blev iaf uppringd utav en tjej på kundtjänst som ville lösa situationen med en kompensation. Fått tillbaka mina pengar nu så man kan bortse från min kommentar.

Hans TT är fortfarande sjukt pinsam som du påstod innan.

Han har säkert mer pengar än mig, visst cred för det. Men hans hybris är helt sjuk. Han pratar på TT som om han är den enda i Sverige som kunnat bygga en framgångsrik e-handel..
Citera
2024-02-29, 13:01
Medlem
Ja Hybris är rätt ord.
Men han är ju underhållande att titta på. Jag tror has nya projekt säkert kan gå bra. Han har ju kapitalet i ryggen nu.
Men han måste ju inse att han lyckades med padel för att han tajmade rätt, hans pappa ägde en racketbutik och att han tog en enorm risk.
Det går inte varje gång.
Vad är X-commerce som han tjabblar om? Är det att starta en webbshop och sen trycka google ads? Det har isåfall funnits rätt länge.
Citera
2024-03-04, 19:29
Medlem
När jag kommenterade på hans tik tok och frågade citat ” om du försöker sälja på kurser och få folk att joina dig inom e handel, bör inte du berätta att du också gick back flera flera miljoner med ditt företag som du nämner i bion att du tog från 0-60 miljoner på 1 år?”

Han blockerade mig. Lol
Citera
2024-03-06, 12:19
Medlem
Det spelar inte så stor roll att hans förra bolag gick back. Om de ska öka så mycket som han gjorde på Tengo så är det ju risk att de backar.
Jag tycker han gjorde helt rätt. Han maxade omsättningen och dumpade av bolaget till någon större. Han hade riktigt bra timing.
Men det är just det. Timingen. Han tog till vara på tillfället. Det gör inte honom till något e-handelsgeni.

De som köpte bolaget är ju inte jättenöjda med att padel-hysterin dog och att de satt med ett bolag som var rätt illa skött (hört från källor). De sitter säkerligen med ett antal miljoner i överskott av padelracketar nu.

Samuel sitter däremot bland molnen och bor på dyra hotell och känner sig jättenöjd, vilket han BORDE VARA. Men han får chilla lite med hybrisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in