2025-01-07, 05:46
Medlem
Messenger - Ingen åtkomst då jag inte kan generera en engångskod för end-to-end-krypterad chatthistorik

Så var det dags igen. Vet inte hur jag en gång hamnade i krypteringsträsket. Vad har jag att dölja? Då hade jag väl på den tiden valt EncroChat. Det här är något Meta manipulerade in mig i, och nu återkommande tekniska problem och jävulskap. Och ingen support. Hjälpinformationen består av ett antal sidor sammanlänkade i en cirkulär evighetskrets utan att någon lösning för mig presenteras. Det är där ni kommer in i bilden. Det ska sägas att jag är teknisk idiot och läser saker väldigt bokstavligt. Befinner mig alltså i boxen hela tiden. Så lösningen kan eventuellt finnas strax utanför och vara enkelt tillgänglig för tekniskt normalbegåvade.

Utgångsläget. Facebook fungerar på både dator och mobil. Messenger fungerar på mobilen. Vill att den även ska fungera på datorn. Windows.

Felbeskrivning:

Klickar på "Chattar" i datorn. Alltså Messenger. Får då följande felmeddelande och instruktion:

"Chatthistorik saknas
Ange din pinkod för att återställa chatthistoriken."
[Sex rutor där koden ska fyllas i]
Använd en engångskod istället.

Jag vet inte att jag någonsin har haft någon pinkod. Okej, då kör vi på engångskoden då. Klickar på det valet.

Ruta kommer upp:

"Titta efter engångskoden på Messenger eller Facebook på din mobila enhet
När du har bekräftat att du begärt en kod på din mobila enhet kan du ange den här.
[Sex nya rutor där det går att fylla i lika många siffror]
[röd text under rutorna:]
Det gick inte att skicka koden. Försök igen."

Kickar då på rita där det står:

"Skicka koden igen"

Ny informationsruta:

När du har bekräftat att du begärt en kod på din mobila enhet kan du ange den här.

Alltså väldigt motsägelsefullt. Inledningsvis står det att jag kan ha fått en kod men under sifferrutorna står det att det inte gick. Detta har pågått i dagar.

Jag förväntade mig att få koden via e-post. Och det har jag bara på datorn. Och där kommer inte något.

Meddelandet säger att jag skulle ha kunnat få koden någonstans i mobilen. Var är då frågan? Har då inte kommit som SMS i varje fall.

Jag är helt rådvill. Jag kommer inte längre på egen hand. Kvalificerade tips emottages tacksamt.
Senast redigerad av SRKP 2025-01-07 kl. 06:41.
Citera
2025-01-07, 06:09
Medlem
Finnj-vels avatar
Låter som att du satt upp 2FA men tappat bort återställningsenheten. Bara att glömma det där kontot och göra ett nytt.
Citera
2025-01-07, 07:35
Medlem
Tilläggsinformation.

I det här meddelandet på datorn...

...är "mobila enheten" på andra raden blåmarkerad. Om jag klickar på den kommer rätt information upp om min mobil. Messenger:

"Galaxy [och så rätt modell]
Sågs senast För 8 timmar sedan"

Så det finns något slags kontakt mellan datorn och mobilen kontomässigt.
Senast redigerad av SRKP 2025-01-07 kl. 08:18.
Citera
2025-01-07, 15:39
Medlem
Du klickar på en chatt vän då kommer det upp vill du återställa historik klicka att du vill. mkommer det inte på första person välj annan så brukar det komma upp ett meddelande på mobilen med att du ska godkänna sen kommer en kod
Citera
2025-01-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Du klickar på en chatt vän då kommer det upp vill du återställa historik klicka att du vill. mkommer det inte på första person välj annan så brukar det komma upp ett meddelande på mobilen med att du ska godkänna sen kommer en kod

Hej och tack för svar. Den enda väg jag kan se att jag erbjuds gå är den som jag beskrivit. Att generera ny kod och hämta den i mobilen. Men får ju felmeddelandet:

"Det gick inte att skicka koden. Försök igen."

Och vet inte hur man väljer "annan person". Förmodar att jag måste söka upp den funktionen någonstans då behöver jag dessvärre instruktioner.
Citera
2025-01-08, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP
Hej och tack för svar. Den enda väg jag kan se att jag erbjuds gå är den som jag beskrivit. Att generera ny kod och hämta den i mobilen. Men får ju felmeddelandet:

"Det gick inte att skicka koden. Försök igen."

Och vet inte hur man väljer "annan person". Förmodar att jag måste söka upp den funktionen någonstans då behöver jag dessvärre instruktioner.

Du avbryter det som inte går väljer en annan så får jag göra om jag typ stängt ner browser och startat om och behöver komma åt chatt historik
Citera
2025-01-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Du avbryter det som inte går väljer en annan så får jag göra om jag typ stängt ner browser och startat om och behöver komma åt chatt historik

Tack Plunken. Ska fundera på det du tipsat om och se om jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in