• 5
  • 6
2025-01-19, 03:48
Medlem
Chatgpt till säkert 90% av alla sökningar nu, även om jag ställde en dum fråga i en annan tråd här på FB tidigare ikväll Även till att skriva/redigera artiklar och till göra olika varianter av mitt CV/förberea intervjusvar. Skriver även en del krav i jobbet med chatgpt. Chatgpt klarar göra en hel del men man måste själv stå för de första 20% och de sista 20%, chatgpt kan sköta de 60% i mitten av processen.

Sedan DeepL till mycket översättningar till ett par språk jag studerar nu.

Har även ett smartahemsystem som har en AI-modell (vill minnas de sa vanlig linjär regression) för att avgöra när den kan stänga av värmen några minuter i förväg utan att jag och famijen lider. Den lär sig hur snabbt mitt hus värms upp och kyls ner samt väger in utomhustemperatur och om det är soligt/molnigt och väger in inte bara aktuell temperatur utan även prognos för att skicka in tillräckligt med värme inför kallare väder t ex.

Om man får tro Satya så kommer AI-agenter snart bli vårt UI för i princip alla websiter (många frontendutvecklare och UX:are lär i så fall behöva fortbilda sig till backend eller annat.

Skulle vilja använda AI till att skapa bra professionella profilbilder men har inte hittat bra gratisprogram ännu. Samt vill kunna göra egen porr gratis.

Och väntar med spänning på att kunna använda en AI-agent ffa till att planera och boka resor/hotell/airbnb åt mig och boka/lägga i kalendern typ hårklipp, massage, tandläkare och annat. Det kommer spara mycket tid. Kör gärna bil själv men ser fram emot självkörande bil så man kan åka ner till Europa på natten medan man sover.

Ser även fram emot att arbetsgivare tar in copilot så jag kan få full sammanfattning av kundstatus t ex inför möten, hitta dokument/presentaioner som jag spenderar för mycket tid på att söka och för att snabbt hitta mötestider som passar flera människor. Och ta mötesanteckningar. Det är ibland tidskrävande.

Det ultimata blir väl sedan en riktig hushållsrobot om kan städa, lägga undan matvaror som levereras, laga mat, tvätta, diska, stryka, bädda sängen. Fast en sexrobot kanske skulle slå en hushållsrobot haha.
Senast redigerad av Jim-David 2025-01-19 kl. 03:51.
Citera
2025-01-19, 08:42
Medlem
Muppetys avatar
Betalar för att få full tillgång till ChatGTP. Brukar sitta o diskutera fysik o andra intressanta ämnen med den. Man behöver t.ex. inte skämmas om man ställer dumma frågor. Försöker även lära mig lite om programmering.

Samt lekt lite med att göra bilder.
Citera
2025-01-19, 12:49
Medlem
Jag använder chatgpt för att ge mig råd hur jag skall skriva rapporter eller svara på frågor från myndigheter.
Citera
2025-01-19, 13:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Jag tänker under 2025 sätta mig in hur man skapar AI-agenter, och sedan försöka inkorporera dessa i min egen verksamhet.
.
Jag också. Vad är det för processer du tänker på? Rapportera gärna

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
1. Förbättra texter. Skriver lite snabbt vad jag vill och låter AI skriva förbättra.
Samma här. Det är det jag använder mest till.
Så skönt att slippa anstränga sig för skitsaker.

För mer komplexa tester brukar jag promta i listform. Dvs "Detta och detta ska framgå . . "
Brukar klistra in mina anteckningar och be den skriva färdiga texter + säga att den ska ha tonanltet av mig själv och inte för generiskt och fluffigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Använder mest Googles AIstudio, och då till att generera webscrapingkod och novellstycken.

Citat:
Ursprungligen postat av Jim-David
Har även ett smartahemsystem som har en AI-modell (vill minnas de sa vanlig linjär regression) för att avgöra när den kan stänga av värmen några minuter i förväg utan att jag och famijen lider. Den lär sig hur snabbt mitt hus värms upp och kyls ner samt väger in utomhustemperatur och om det är soligt/molnigt och väger in inte bara aktuell temperatur utan även prognos för att skicka in tillräckligt med värme inför kallare väder t ex.

Om man får tro Satya så kommer AI-agenter snart bli vårt UI för i princip alla websiter (många frontendutvecklare och UX:are lär i så fall behöva fortbilda sig till backend eller annat.
Vad är det för smartahemsystem? vill också ha!
Hur menar du att AI agenter kommer bli vårt UI? At de designar UX eller att det är själva UI:t?
Senast redigerad av 526 2025-01-19 kl. 14:45.
Citera
2025-01-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag också. Vad är det för processer du tänker på? Rapportera gärna

Samma här. Det är det jag använder mest till.
Så skönt att slippa anstränga sig för skitsaker.

För mer komplexa tester brukar jag promta i listform. Dvs "Detta och detta ska framgå . . "
Brukar klistra in mina anteckningar och be den skriva färdiga texter + säga att den ska ha tonanltet av mig själv och inte för generiskt och fluffigt.

Vad är det för smartahemsystem? vill också ha!
Hur menar du att AI agenter kommer bli vårt UI? At de designar UX eller att det är själva UI:t?

Hej - det här är i utlandet och tyvärr vill jag inte outa mig för mycket här givet andra trådar av mer tveksam karaktär som jag också skriver i så vill inte ge mer detalj än så, sorry.

Det Satya menar är att SAAS-lösningars UI i princip kommer att försvinna. Kvar finns bara affärslogik och en databas på dessa plattformar. Så kommer din AI-agent som du interagerar med genom text och/eller röst att gå in och kommunicera med dessa lösningar genom API:er och sedan presentera resultaten för dig. T ex booking.com och cheapflights.com - du säger till din agent "Jag vill resa till Prag, stanna 2 nätter sedan Rom 3 dagar och Singapore en vecka. Hitta billigaste premium economybiljetten under sommarmånaderna baserat på när jag kan ta semester (där agenten redan managerar din kalender). Leta efter hotell av samma stil som förra gången jag reste utom i Singapore där jag vill bo högt upp i en skyskrapa." Sedan går agenten ut genom API:er och hittar det som behövs baserat på dina preferenser och är den entitet som presenterar foton, videor etc åt dig så booking och cheapflights behöver inte längre webbanvändargränssnitt i framtiden.
Citera
2025-01-19, 20:35
Medlem
526s avatar
Citat:
Hej - det här är i utlandet och tyvärr vill jag inte outa mig för mycket här givet andra trådar av mer tveksam karaktär som jag också skriver i så vill inte ge mer detalj än så, sorry.

Det Satya menar är att SAAS-lösningars UI i princip kommer att försvinna. Kvar finns bara affärslogik och en databas på dessa plattformar. Så kommer din AI-agent som du interagerar med genom text och/eller röst att gå in och kommunicera med dessa lösningar genom API:er och sedan presentera resultaten för dig. T ex booking.com och cheapflights.com - du säger till din agent "Jag vill resa till Prag, stanna 2 nätter sedan Rom 3 dagar och Singapore en vecka. Hitta billigaste premium economybiljetten under sommarmånaderna baserat på när jag kan ta semester (där agenten redan managerar din kalender). Leta efter hotell av samma stil som förra gången jag reste utom i Singapore där jag vill bo högt upp i en skyskrapa." Sedan går agenten ut genom API:er och hittar det som behövs baserat på dina preferenser och är den entitet som presenterar foton, videor etc åt dig så booking och cheapflights behöver inte längre webbanvändargränssnitt i framtiden.
Ja det är jag med på. Så kommer det ju att bli. Jag fick för mig att alla hemsidor skulle ersättas av AI agents.

Jag fattar fortfarande inte exakt hur man ska kunna bygga agenter? Jag skulle vilka kunna låta AI gå in i mitt system och göra grejer och kombinera med SaaS tjänster jag köper idag.
Citera
2025-01-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ja det är jag med på. Så kommer det ju att bli. Jag fick för mig att alla hemsidor skulle ersättas av AI agents.

Jag fattar fortfarande inte exakt hur man ska kunna bygga agenter? Jag skulle vilka kunna låta AI gå in i mitt system och göra grejer och kombinera med SaaS tjänster jag köper idag.

Någon mer teknisk får komma in och svara vad gäller hur bygga agenter...

Webbsidor typ tidningar och annat som har varumärken som måste synas behöver väl finnas kvar i någon mån. Typ DN, DI, Expressen etc vill väl inte bara skicka rå text till en AI-agent kan jag tycka, utan vill bevara sin visuella utforming med rubriker/artiklar/reklam. Om nu någon kommer att "läsa tidning" om några år. All mediakonsumtion kanske går som video/audio. Jag har ingen koll, kanske DN och de andra tidningarna redan idagför en tynande tillvaro på nätet?
Senast redigerad av Jim-David 2025-01-19 kl. 21:53.
Citera
2025-01-20, 17:56
Medlem
526s avatar
Citat:
Någon mer teknisk får komma in och svara vad gäller hur bygga agenter...

Webbsidor typ tidningar och annat som har varumärken som måste synas behöver väl finnas kvar i någon mån. Typ DN, DI, Expressen etc vill väl inte bara skicka rå text till en AI-agent kan jag tycka, utan vill bevara sin visuella utforming med rubriker/artiklar/reklam. Om nu någon kommer att "läsa tidning" om några år. All mediakonsumtion kanske går som video/audio. Jag har ingen koll, kanske DN och de andra tidningarna redan idagför en tynande tillvaro på nätet?

Ja och förlängningen blir nog operativsystemen en enda AI Agent. Om man ger "AI-OS" access via APIer till alla tjänster som har MinaSidor och som man loggar in på, behöver man bara prata/promta med AIOS och inget annat. Och samma med alla produktionsprogram.
Citera
2025-01-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ja och förlängningen blir nog operativsystemen en enda AI Agent. Om man ger "AI-OS" access via APIer till alla tjänster som har MinaSidor och som man loggar in på, behöver man bara prata/promta med AIOS och inget annat. Och samma med alla produktionsprogram.

Känns inte alls som en orimlig utveckling över tid.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in