• 7
  • 8
2025-01-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Så enligt mig är det självfallet okej att promenera in på tex dressman, eller andra klädbutiker för att kika, kanske prova kläder och sedan gå därifrån utan att ha köpt något.
Inget konstigt alls enligt mig.

Men att gå in på ICA, eller Willys mm.. är det okej?

Det har hänt mig x-antal gånger att jag inte funnit vad jag behövt i en matbutik tex att man kommer in en söndag och annonsvaran jag tänkt köpa är slut. Då vill jag bara lämna för det va allt jag tänkte köpa.

Men jag känner mig som en tjuv, snattare mm om man ska passera kassorna utan att ha köpt något alls, så här gör jag ett val att jag i princip alltid tar en kall loka/ramlösa och betalar för den för att komma ut utan att bli sedd som en tjuv.

Så min fråga är, blir man sedd som en snattare för att man går ut i en matbutik utan att ha köpt något? Brukar ni bara gå ut om ni ej hittar de ni tänkt köpa?

Med de nya självscanningasystemen är det ju ännu svårare, då kommer man inte ut utan att ha scannat en streckkod som återfinns på kvittot… så då måste man smita med någon annan ut vilket är mer suspekt!

Handla din Ramlösa i nån annan butik. (nästa gång)
Citera
2025-01-08, 00:19
Medlem
Blaskas avatar
Det är bara en psykologisk spärr du har. Bara knalla ut ur butiken. Skulle du mot all förmodan bli stoppad har du ju inte snott något.
Citera
2025-01-08, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Nja, det är nog något man oftast vänjer sig vid. Jag gör så ibland när när jag letar efter något specifikt men inte hittar det jag letar efter. Ber dem vänligt att öppna och då gör de det.

Kan du äta ensam på restaurang? Det tyckte jag kändes lite jobbigt de första månaderna (jobbade ensam som säljare), men numera tycker jag att det är riktigt skönt.
Vad skulle vara pinsamt med att äta själv på restaurang? Äter ofta lunch själv då jag är sugen på annat än kollegorna.
Citera
2025-01-08, 02:55
Medlem
Driparns avatar
Kunde inte bry mig mindre, bara att knö sig förbi i kassan
Citera
2025-01-08, 08:08
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Så enligt mig är det självfallet okej att promenera in på tex dressman, eller andra klädbutiker för att kika, kanske prova kläder och sedan gå därifrån utan att ha köpt något.

Det har hänt mig x-antal gånger att jag inte funnit vad jag behövt i en matbutik tex att man kommer in en söndag och annonsvaran jag tänkt köpa är slut. Då vill jag bara lämna för det va allt jag tänkte köpa.

Men jag känner mig som en tjuv, snattare mm om man ska passera kassorna utan att ha köpt något alls, så här gör jag ett val att jag i princip alltid tar en kall loka/ramlösa och betalar för den för att komma ut utan att bli sedd som en tjuv.

Så min fråga är, blir man sedd som en snattare för att man går ut i en matbutik utan att ha köpt något? Brukar ni bara gå ut om ni ej hittar de ni tänkt köpa?

Med de nya självscanningasystemen är det ju ännu svårare, då kommer man inte ut utan att ha scannat en streckkod som återfinns på kvittot… så då måste man smita med någon annan ut vilket är mer suspekt!
Är annonsvaran slut så tag i en anställd och fråga efter en ersättningsvara, finns det ingen sådan så be att den anställde hjälper dig ut.
Citera
2025-01-08, 08:45
Medlem
Karmans avatar
Jag brukar tänka att det är butikernas eget fel inte mitt att den misstanken uppstår. Det är de som konstruerat dagens butiker, som gör det ganska enkelt att snatta. Syftet med butiksdesignen är naturligtvis att skapa en trevlig shoppingupplevelse och därmed sälja mer, men också effektivisera säljprocessen. Men bieffekten blir dessa öppna, lättillgängliga butikskonstruktioner som ökar risken för stölder. Är de rädda för det får de väl återgå till forna tiders manuell försäljning över disk. Tror dock att den kalkylen inte blir särskilt positiv för någon part.
Citera
2025-01-08, 09:17
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad skulle vara pinsamt med att äta själv på restaurang? Äter ofta lunch själv då jag är sugen på annat än kollegorna.

Jag också, och ibland av samma anledning. "Skönt att få vara för sig själv en stund", för att travestera Norrlands Guld-reklamen.

Men tydligen tycker en del att det är jobbigt att gå på restaurang och äta själv, särskilt om det är bordsservering.
Citera
2025-01-08, 10:16
Medlem
Dille24s avatar
Det här har jag också reflekterat över. Känner mig skitdum när jag måste gå ut ur en mataffär utan att köpa något .. mycket lättare i butiker där kassan inte är en gräns tex clasohlsson eller just dressman. Men så fort man måste passera kassan känns det som att man måste köpa något. Sist jag var på Ica fanns inte varan jag skulle ha tog en korg tomater och stod i jättelång kö och förbannade mig själv för just detta.. Det har dock hänt att en lång kö vid kassan fått mig att ytterligare surna till - Så till den grad att jag helt enkelt lagt min nödvara innanför kassan och gått ut..
Citera
2025-01-08, 14:29
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Alla normala människor reagerar så ? Ibland de i kasssan kollar misstänksamt också 🙄

Nej, det är verkligen inte normalt att reagera så. Det är sjukligt.
Citera
2025-01-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Nej, det är verkligen inte normalt att reagera så. Det är sjukligt.
+1
Verkligen ingen större utstrålning av självkänsla iaf..
Citera
2025-01-08, 20:13
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

Nej, varför skulle jag göra det? De rika kapitalisterna lurar ju en varje dag med sina låtsaserbjudanden. Du har ingen skyldighet att köpa något för att du går in i en matbutik. Bara gå därifrån.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in