2025-01-12, 09:40
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Evangelierna som är skriva långt efter den påstådde Jesu död, och Paulus som aldrig träffade Jesus och spenderade stor del av sitt liv till att förfölja kristna. Det vi rätt säkert kan veta att inget i bibeln är så kallade ögonvittnesskildringar, utan berättelser som levt sitt eget liv genom att blivit berättade från person till person. Och då kan vi utgå från att allt om Jesus överdrivits rätt rejält, för en berättelse om en man som hade en bra salva mot klåda fångar inte åhörarna vid lägerelden lika mycket som en berättelse om en man som botade spetälska eller väckte de döda till liv.
Jaha. Tycker du det?
Citera
2025-01-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jaha. Tycker du det?

Handlar inte om vad jag tycker, utan när evangelierna är daterade.
Citera
2025-01-13, 01:42
Medlem
engammalfisks avatar
På senare år är det för att jag befarar att det är det slutgiltiga slutet. Mitt liv är helvete på helvete så jag borde inte tänka & känna så, jag borde längta istället.

Jag personligen vet att verkligheten är en simulation & därmed att ett efterliv är möjligt men ändå förmår jag inte inse det eller tro det och det är orimligt & korkat men så är det.

Fast inatt är det lite ovanligt, inte rädd för döden & efterliv kanske finns tänker jag, kanske för att jag precis pressa i mig en massa äppel juice.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-01-13 kl. 01:44.
Citera
2025-01-13, 09:49
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Handlar inte om vad jag tycker, utan när evangelierna är daterade.
Jag menade att du tror att de är förvanskade. Det tror inte jag.
Citera
2025-01-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag menade att du tror att de är förvanskade. Det tror inte jag.

Förvanskade? De är skrivna långt efter att den påstådde Jesus levde, av människor som aldrig träffade honom.
Citera
2025-01-14, 11:08
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Förvanskade? De är skrivna långt efter att den påstådde Jesus levde, av människor som aldrig träffade honom.
OK. Då tror vi olika.

Det kan vara så att de skrevs senare men de tre första går tillbaka till en äldre källa (Q).

Jag kan givetvis inte bevisa det så vi får kanske enas om att vara oense.
Citera
2025-01-14, 16:11
Medlem
Jesus var en satanisk agent mot romersk hegemoni.
Citera
2025-01-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Jesus var en satanisk agent mot romersk hegemoni.

I själva verket var han nog, i den mån han ens existerat som enskild person, en mindre bråkmakare som satte sig upp mot den officiella judiska offerkulten. Och följaktligen avrättades för sacrilegium, i enlighet med dåtida romersk såväl som judisk lag.

Hans "helgonförklarande" började, i likhet med många senare kristna helgons, först en mansålder efter hans död, då legenderna som spunnits kring honom hunnit växa till mytologiska proportioner.
Citera
2025-01-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
I själva verket var han nog, i den mån han ens existerat som enskild person, en mindre bråkmakare som satte sig upp mot den officiella judiska offerkulten. Och följaktligen avrättades för sacrilegium, i enlighet med dåtida romersk såväl som judisk lag.

Hans "helgonförklarande" började, i likhet med många senare kristna helgons, först en mansålder efter hans död, då legenderna som spunnits kring honom hunnit växa till mytologiska proportioner.
Tänkvärt!
Citera
2025-01-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Och vem är du? Du verkar vara en rebell PMa mig oerhört!
Citera
2025-01-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Tänkvärt!

Nej det kommer nya historier de håller i 5 minuter medans de trasslat till medvetandet här fortsätter de tjata om att de äger kroppen osv.
Och sen ...inget mer.
Precis så har de varit mot mig sen barnsben men måste störa maximalt.
Så att de är kompisar med er kan ni glömma.
En sten får du vara som max.

Det är uppenbart mer än 1 miljard projekt en enda gud, så alla måste ändra "gud" till flera miljoner viljor och individer.

De verkar gilla rovdjur mer än människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in