• 1
  • 2
2025-01-07, 20:54
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En sak att tänka på är att befolkningstätheten är ca 13 gånger högre i Japan. Det finns alltså 13 gånger så många resenärer som har promenadavstånd till den genomsnittliga pendeltågsstationen.

I Japan bor en större andel av befolkningen i/runt huvudstaden, vilket kan underlätta effektiviseringen.

Jo, jag förstår. Men ingen har kunnat svara på hur mycket det skulle kosta att få den kollektivtrafik som vi önskar. Det gnälls när SL/UL/Movingo/Jojo och Västtrafik höjer sina priser med en sketen tjuga i månaden med kommentarer i sociala medier som liknar ”Se till att tågen/bussarna går i tid istället för att råna befolkningen”

Så en initial investering á miljonprogrammet behövs.
Hur mycket kommer det kosta?
Sedan en förvaltning värd namnet där myndigheten som ansvarar får exakt det den önskar. Hur mycket blir den löpande kostnaden?

Alltså i hela riket. All person- och godstrafik.
Citera
2025-01-07, 22:17
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Men ingen har kunnat svara på hur mycket det skulle kosta att få den kollektivtrafik som vi önskar.

Så en initial investering á miljonprogrammet behövs.
Hur mycket kommer det kosta?

Läser du inte tråden? Jag har gett dig en siffra.
Citera
2025-01-08, 00:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det skulle inte kosta mer pengar, det handlar om vettiga prioriteringar.
Krig och Ukraina är bra prioriteringar. Det är bortkastat att slösa på egna landets infrastruktur och medborgare.
Citera
2025-01-08, 09:43
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Du förstår väl att den totala kapaciteten ökar om en stor andel av persontågen flyttas över till höghastighetsbanor istället för att trängas på samma sträckor som godstågen?
Efterfrågan på personresor är så ojämnt fördelad över året och med allt mer möten via nätet och hemmajobbande, så då behövs järnvägen på ett annat sätt. Höghastighetsbanorna kommer inte kunna användas för pendling, inte heller för persontrafik av regionalt slag, då stationerna blir färre och på/av-stationerna anläggs långt utanför städerna. Höghastighetsbanor funkar bra mellan storstäder med mycket folk, men sådana har vi knappt tre av i Sverige. Så därför bäst:

Inga höghastighetsbanor, för litet underlag över året, för litet behov av fysiska möten efter pandemin, nya jobbsätt, större behov av kort pendling

Särskilda godsbanor, stort behov av kapacitetsökning för att lyfta bort lastbilstrafiken
Citera
2025-01-08, 16:55
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Läser du inte tråden? Jag har gett dig en siffra.

Ja, det eftersatta underhållet delat på antal år underhållet eftersatts. Hur många år har det eftersatts?
Det är det initiala kostanden. Det jag metaforiskt nämner som ”miljonprogramspengen”
Hur mycket kostar det per år att hålla systemet i trim och punktligheten som hyfsade Japan?
Citera
2025-01-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vänta på kaoset som kommer uppstå om några år, när Fehmarn-förbindelsen är klar, och järnvägen i Sverige ska klara av trafikökningen

Frågan är hur du ska trycka in fler tåg på ett spår som redan kör ett tåg var 15e minut?

Det går liksom inte att köra fler tåg och samtidigt rusta upp spåret.
Citera
2025-01-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ja, det eftersatta underhållet delat på antal år underhållet eftersatts. Hur många år har det eftersatts?
Det är det initiala kostanden. Det jag metaforiskt nämner som ”miljonprogramspengen”
Hur mycket kostar det per år att hålla systemet i trim och punktligheten som hyfsade Japan?

Du kan ju inte jämföra Japan med Sverige.
Vi har inte ens 10% av deras befolkning och därmed inte heller samma förutsättningar för att folk ska ta tåget i samma utsträckning.
Sen är kulturen annorlunda.

MTR (ägda av kinesiska staten) trodde att det bara var att köra och se glad ut, men det var ju inte så enkelt att få ordning på punktligheten.
Citera
2025-01-08, 19:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Om jag minns rätt så sa dem att det skulle kosta 91 miljarder att ta igen det eftersatta underhållet. https://www.svtplay.se/video/Kv1YndG...nvagskollapsen
Då ska jag citera mig själv igen. Se figuren (länk ett) från ur en annan diskussion. Räcker i så fall skippa biståndet två år i rad (och dubblera "Kommunikationer" ett år), så är vi ikapp. Eller nåt annat.

(FB) Vad skulle hända om Sverige sket i att betala ut bistånd helt plötsligt?
Citera
2025-01-08, 20:04
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du kan ju inte jämföra Japan med Sverige.
Vi har inte ens 10% av deras befolkning och därmed inte heller samma förutsättningar för att folk ska ta tåget i samma utsträckning.
Sen är kulturen annorlunda.

MTR (ägda av kinesiska staten) trodde att det bara var att köra och se glad ut, men det var ju inte så enkelt att få ordning på punktligheten.

Det är väl det enda uppdrag de har. Ta sig från A-B och avgå i tid. Det jag undrar är hur mycket det kommer kosta i sådana fall? Per år. Hur mycket kommer skatten öka?
Citera
2025-01-08, 20:07
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Då ska jag citera mig själv igen. Se figuren (länk ett) från ur en annan diskussion. Räcker i så fall skippa biståndet två år i rad (och dubblera "Kommunikationer" ett år), så är vi ikapp. Eller nåt annat.

(FB) Vad skulle hända om Sverige sket i att betala ut bistånd helt plötsligt?

Ja, klumpsumman. Om vi salar fram de stålarna nästa vecka, hypotetiskt och vi fixar det eftersatta underhållet under februari. Från och med mars, vad blir den månatliga driftkostnaden?
Citera
2025-01-08, 20:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
... vad blir den månatliga driftkostnaden?
Borde inte månatliga kostnaden gå ner, om man fixar det som är eftersatt.
Citera
2025-01-08, 21:26
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Borde inte månatliga kostnaden gå ner, om man fixar det som är eftersatt.

Öh, jo? Jag trodde det var självklart. Dock är det inte gratis att upprätthålla och modernisera vagnpark, räls m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in