• 1
  • 2
2024-12-14, 02:19
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Flera gånger dagligen, men framförallt på nätterna, startar troll/bottar propagandatrådar om diverse krig som pågår i världen. Rubriken är oftast clickbait, t.ex. ”Bomber har fallit över Stockholms Gentral” eller ”SVT idiotförklarar ljushyade män”. Sedan är innehållet i inläggen typ 30 länkar till diverse skumma sidor som ”avslöjar sanningen” om krig X och Y som ”censureras av Flashback”.

Jag tycker genuint synd om er moderatorer som behöver hantera dessa dumheter flera gånger dagligen. Visserligen är Flashback rent tekniskt inte särskilt i tiden, men det känns som att det borde gå att implementera några spärrar för att förhindra denna typ av aktivitet som förstör forumet, mina potentiellt dumma lösningsförslag följer nedan:

1 - Blockera användarnas IP-adresser så de inte kan skapa nya konton (förr eller senare lär de väl få slut på IP-adresser från sitt VPN?).
2 - Begränsa antalet länkar ett inlägg kan innehålla.
3 - Nyskapade konton får inte posta länkar de första månaderna.
4 - Nyskapade konton får inte skriva långa inlägg som överskrider en viss teckengräns.
5 - Inlägg från nyskapade konton får inte innehålla krigsrelaterade ord.
6 - Nyskapade konton kan inte klistra in text (om de måste skriva allt manuellt för hand kommer de tröttna).
7 - Inför en startavgift på 50 kronor för att skapa nya Flashback-konton.
Citera
2024-12-14, 02:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Flera gånger dagligen, men framförallt på nätterna, startar troll/bottar propagandatrådar om diverse krig som pågår i världen. Rubriken är oftast clickbait, t.ex. ”Bomber har fallit över Stockholms Gentral” eller ”SVT idiotförklarar ljushyade män”. Sedan är innehållet i inläggen typ 30 länkar till diverse skumma sidor som ”avslöjar sanningen” om krig X och Y som ”censureras av Flashback”.

Jag tycker genuint synd om er moderatorer som behöver hantera dessa dumheter flera gånger dagligen. Visserligen är Flashback rent tekniskt inte särskilt i tiden, men det känns som att det borde gå att implementera några spärrar för att förhindra denna typ av aktivitet som förstör forumet, mina potentiellt dumma lösningsförslag följer nedan:

1 - Blockera användarnas IP-adresser så de inte kan skapa nya konton (förr eller senare lär de väl få slut på IP-adresser från sitt VPN?).
4 - Nyskapade konton får inte skriva långa inlägg som överskrider en viss teckengräns.
6 - Nyskapade konton kan inte klistra in text (om de måste skriva allt manuellt för hand kommer de tröttna).

Han fortsätter oförtrutet, hur orkar han?

Begränsa antal länkar var ingen dum idé.

Startavgift existerar väl redan? Betal-sms för att få skriva iaf.

Inte helförtjust i de övriga förslagen. Eller så är de lätta att kringgå.
Citera
2024-12-14, 02:48
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Är länkar till Telegram "skumma sidor"?
Citera
2024-12-14, 03:07
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten

Vi är nog många som vet vem du menar. Jag är också ganska säker på att admin har sett till att bromsa hans framfart. För ett par månader sedan lyckades han starta över tio trådar per konto. Den senaste tiden så har det stannat vid två trådstarter.

Hans första konto i natt, är avstängt nu. Det senaste verkar också ha avstannat.
Jag rapporterar alla hans trådstarter för korspostning + alternativt konto.

Det är nästan så att jag tycker synd om rättshaveristen.
Senast redigerad av Drooid 2024-12-14 kl. 03:48.
Citera
2024-12-14, 03:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Kanske vore en bra idé att begränsa nya trådar från nya konton? Två per dygn?
Citera
2024-12-14, 03:51
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kanske vore en bra idé att begränsa nya trådar från nya konton? Två per dygn?
Det är redan exakt så.
Citera
2024-12-14, 06:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Han fortsätter oförtrutet, hur orkar han?

Det finns någon som skapar trådar ungefär som "Carl Bildt har gift sig med sin hund" (och liknande trams), men trådarna handlar om Rysslands "segrar" i Ukraina med mera.
Han/hon gör nya användarkonton "hela tiden".

Är det hon/han som den här tråden handlar om?
Citera
2024-12-14, 07:41
Medlem
gärningsmans avatar
Det har dykt upp mängder med inlägg från krigshetsare som föreslår kärnvapen mot vissa folkslag (behöver inte nämna vilka, det är uppenbart), men eftersom jag är gammalmodig så har jag inte reflekterat över att det kan vara botar.
Nu när ni nämner det så känns inläggen artificiella och totalt iskalla så det är förmodligen så att det finns makter som vill påverka opinionen och avhumanisera motståndaren så att vi tills 2030 kan döda dom utan att ens reflektera över det vi gör. Arma, arma mänsklighet!
Citera
2024-12-14, 08:21
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Är länkar till Telegram "skumma sidor"?
Men det är för fan inte bara länkar till Telegram, utan till allt möjligt. Förminska inte problematiken.
Citera
2024-12-14, 09:34
Medlem
Merwinnas avatar
Fast han - vem han än är (jag är säker på att det är en riktigt person och inte en bot) - har i alla fall humor. Jag har skrattat högt flera gånger åt hans rubriker, t.ex. senast: "Magdalena Andersson testar positivt för gonorré"!
Citera
2024-12-14, 09:43
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast han - vem han än är (jag är säker på att det är en riktigt person och inte en bot) - har i alla fall humor. Jag har skrattat högt flera gånger åt hans rubriker, t.ex. senast: "Magdalena Andersson testar positivt för gonorré"!

Instämmer, rubrikerna är ofta kul. Beteendet är mindre kul.
Jag tror det är en person eller flera men kan tänka mig att postandet är delvis automatiserat, eller iaf att det var det för några månader sen när det kunde komma hundra trådar i timmen.

Har ingen koll på antalet kontot vederbörande har bränt men det handlar nog om tusentals.

Psykisk ohälsa ligger närmare till hands än nån "organiserad" propagandaattack.
Citera
2024-12-14, 10:16
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så är det alla gånger. Notera hur ”de andra” avhumaniseras, både nu gällande Ukraina men även gällande Israel/Hamas. Vi såg samma mönster under Covid när de så kallade ”antivaxxarna” skulle skickas till läger och förbjudas att handla mat och tvångsinjiceras med våld etc. Det handlar om att avhumanisera den grupp som för stunden är avskydd, vilket naturligtvis kommer att underlätta ifall det börjar bli dags för tågvagnar och läger.

Här är folk på Flashback inte ensamma, vi ser samma mönster på många ställen i samhället och till och med från myndighetshåll (vi minns exempelvis regeringens uppmaningar att inte krama ovaccinerade) men det är uppenbart att det handlar om propaganda som styrs och traderas av en blandning av bottar och nyttiga idioter med fascistisk läggning.
Sjukaste ryska propagandan jag läst hittills.

Om man är förbannad på folk som sprider propaganda så avhumaniserar man dessa typer och då är man även redo att skicka dem i tåg till Auschwitz? Förstod jag det rätt?

Patetiskt försök att spela med i denna observation att det ständigt postas desinformation och att det ständigt pågår påverkansoperationer från ryssen. Och ännu mer patetiskt försök att försöka vinkla det till att observatörerna är nazister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in