Citat:
Ursprungligen postat av
Dan88
Har en elscooter som jag använt i ett halv år. Igår körde jag den i snöovädret. Direkt efter tog jag in den inomhus, torkade av ladd pluggen (stängd) som är nära marken, sedan satte jag in laddkabeln och elscootern stängde av sig, den brukar aldrig göra så, det gick inte att starta den så länge kabeln var i. Drog ut sladden då jag blev rädd.
Några timmar senare testade jag igen och samma sak inträffade, lät kabeln vara kvar för att se om den laddades, vilket den gjorde, full laddad efter några timmar. Även när laddaren inte är kopplad till vägguttaget så stänger den av sig direkt när jag kopplar den till elscootern.
Frågan är nu, vad är det som hänt? Är den skadad? Är det farligt att ladda batteriet nu? Kan en brand uppstå?
Du ska aldrig ha elscootern påslagen när du laddar.
Vet heller inte vad för scooter du har, men de som tillhör de billigare modellerna brukar vara känsliga mot vatten och man ska helst inte köra dom i regn. Min pajade av det och den nya använder jag i enstaka fall när det regnar, men då är jag noga med att täcka över känsliga ställen med svarta sopsäckar och eltejp.