2025-01-07, 22:48
Medlem
Hej,

Jag går just nu ett 3 årigt kandidat program. Inför termin 3, för att kunna söka kurspaket ii, kräver det 30hp inom det relevanta området. Min fråga är helt enkelt, ifall jag inte hade klarat 30hp tills agusti, vad skulle hända då?

Tvingas jag gå om alla kurser som jag haft, endast dem jag inte klarade?, eller får jag fortsätta och ta igen hp poängen under tidens gång?
Citera
2025-01-07, 22:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2025-01-07, 23:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiendofworld
Hej,

Jag går just nu ett 3 årigt kandidat program. Inför termin 3, för att kunna söka kurspaket ii, kräver det 30hp inom det relevanta området. Min fråga är helt enkelt, ifall jag inte hade klarat 30hp tills agusti, vad skulle hända då?

Tvingas jag gå om alla kurser som jag haft, endast dem jag inte klarade?, eller får jag fortsätta och ta igen hp poängen under tidens gång?

Om du ej är behörig till del 2-paketet så kan du ev. få dispens, om du har typ en resttenta släpandes eller så. Annars får du göra klart del 1 först.

Nej, du behöver såklart inte göra om alla kurser utan endast de som släpar.
Citera
2025-01-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du ej är behörig till del 2-paketet så kan du ev. få dispens, om du har typ en resttenta släpandes eller så. Annars får du göra klart del 1 först.

Nej, du behöver såklart inte göra om alla kurser utan endast de som släpar.

Okej då förstår jag lite bättre, men om man säger det hade varit kurser som var på VT nu. Är jag liksom "ledig" då fram tills dem kurserna börjar? och finns det något vettigt man kan göra ifall man hämnnar där
Citera
2025-01-07, 23:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Okej då förstår jag lite bättre, men om man säger det hade varit kurser som var på VT nu. Är jag liksom "ledig" då fram tills dem kurserna börjar? och finns det något vettigt man kan göra ifall man hämnnar där
Du kan väl beta av andra kurser och få ut examen i tid?
Citera
2025-01-08, 00:02
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Jag fattar inte. Du läser ju ett kandidatprogram så då har du väl kurser hela denna termin fram till sommaren?
Och om du klarar dem är du behörig till del.2 (förutsatt att du klarat tidigare kurser också).
Skulle du nu inte bli godkänd i nån kurs så får du tenta den kursen en gång till så klart?
Citera
2025-01-08, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag fattar inte. Du läser ju ett kandidatprogram så då har du väl kurser hela denna termin fram till sommaren?
Och om du klarar dem är du behörig till del.2 (förutsatt att du klarat tidigare kurser också).
Skulle du nu inte bli godkänd i nån kurs så får du tenta den kursen en gång till så klart?
För att söka kurspaket för termin 3 behöver jag 30 hp inom det ämnet. Jag menar ifall jag inte hade klarat upp till mina 30 hp vad som skulle hänt då, hade man kunnat gå vidare liksom eller hade jag behövt göra om året på något sätt
Senast redigerad av fiendofworld 2025-01-08 kl. 00:33.
Citera
2025-01-08, 00:35
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
För att söka kurspaket för termin 3 behöver jag 30 hp inom det ämnet. Jag menar ifall jag inte hade klarat upp till mina 30 hp vad som skulle hänt då

Du skriver själv att det som krävs är 30 hp inom det ämnet, då är det ju det som krävs.
Missar du en kurs motsvarande 7,5 ho i det ämnet så har du ju bara 22,5

Du får se till att bli godkänd i de kurser du behöver, om det så ska ske på bekostnad att du måste skita i en annan kurs så kör.
Den andra kursen kan du ju tenta av en annan gång, bara du kommer in på del.2
Citera
2025-01-08, 01:41
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Hej,

Det var ett tag sedan jag läste på universitet men...
Då hade man en tenta och kort därefter en omtenta.
Sen i mitten till slutet av augusti, innan höstterminen började så kunde man göra uppsamlingstentor.
Så är det nu också om jag förstått rätt.

Så vad oroar du dig över.
Du har hela våren på dig att plugga och om du efter tenta och omtenta inte fixat det hela så har du hela sommaren på dig, fram tills mitten-slutet av augusti, på dig att se till att fixa en ev tenta som du restar med.

Att du frågar det du frågar om får en att tro att du trollar.
Du borde veta detta om du redan studerar.
Nej, man går aldrig om en avklarad kurs.
Men om det finns ett krav så finns det.
Hade en vän som läste ett program där första året var helt sammanhängande. Så det var att ta alla poäng (40p på den tiden) eller så fick man inte fortsätta.
Så har du krav på att ett helt block måste vara avklarat så måste det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in