2025-01-07, 23:31
Medlem
Craiggs avatar
Har nyss flyttat in i en ny lägenhet. Det finns någon slags ventilation eller liknande i väggen som är täckt med nät och något plastlock som delvis täcker nätet, alltså kan man inte se mycket av nätet och vad som finns bakom.

Hur som varje kväll vid denna tid och ibland mitt på dagen så låter det som om något prasslar bakom nätet. Det låter som något djur som försöker riva upp nätet och ta sig ut, in i lägenheten. Ibland hör jag även djurläten. Låter inte riktigt som fladdermusläten, utan mer som korta fågelkvitter typ.

Vad ska jag göra åt detta? Ringa anticimex?
Senast redigerad av Craigg 2025-01-07 kl. 23:38.
Citera
2025-01-07, 23:44
Medlem
Är det en hyrslägenhet ring värden. Är det en BRF konakta nån i styrelsen och hör om de haft problem med att fåglar eller andra varelser hamnat i ventilationen. Eller snacka med nån granne bara.

Alternativt skruva bort gallret själv och släpp ut vad som är fast därbakom innan det svälter ihjäl och börjar lukta. Har varit med om att en större fågel, en trast om jag inns rätt, kom nerdimpande i slangen till köksfläkten. Den var antagligen kopplad direkt till ventilationen.
Citera
2025-01-07, 23:58
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag gissar på möss.
Citera
2025-01-08, 00:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Är det en hyrslägenhet ring värden. Är det en BRF konakta nån i styrelsen och hör om de haft problem med att fåglar eller andra varelser hamnat i ventilationen. Eller snacka med nån granne bara.

Alternativt skruva bort gallret själv och släpp ut vad som är fast därbakom innan det svälter ihjäl och börjar lukta. Har varit med om att en större fågel, en trast om jag inns rätt, kom nerdimpande i slangen till köksfläkten. Den var antagligen kopplad direkt till ventilationen.
För några år sen så var det någon som hade en hel uggla i köksfläkten.

Tyvärr så var den redan död. Den upptäcktes eftersom det började regna likmaskar från fläkten.
Citera
2025-01-08, 04:56
Medlem
Charaxess avatar
Själv fick jag agera livräddare åt en kaja som halkat ner i rökkanalen till vår braskamin. Den förde ett väldigt liv där inne så jag förstod att det inte var något litet djur så som mus eller liknande. Sotaren hade inte tid att vara behjälplig så det blev till att skruva bort ventilationskåpan själv samt försöka locka ut stackarn. Fångade upp kraken i en plastpåse när den halkade ner och släppte den sen fri på tomten. Svartare kaja har jag aldrig sett! Fick det på film när den flyger mot friheten igen. Skön känsla! Sedan fick sotaren i alla fall ett extrajobb med att sätta sk "kajnät" på skorstenen. Ville inte vara med om detta igen.
Senast redigerad av Charaxes 2025-01-08 kl. 05:06.
Citera
2025-01-08, 05:03
Medlem
Charaxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Tyvärr så var den redan död. Den upptäcktes eftersom det började regna likmaskar från fläkten.

Usch ja! Hört om liknande. Inget man vill uppleva när man står och lagar mat.
Citera
2025-01-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

fy fan vad äckligt med likmaskar
Citera
2025-01-08, 08:37
Medlem
Fladdermöss är i dvala under vintern.
Mest troligt är det möss som är i din vägg. Möss är även nattaktiva så det stämmer bra med din tidsangivelse.
Är det ditt hus så ställ ut musfällor, är du hyresgäst så kontakta din hyresvärd.
Ett muspar blir det flera tusen möss under en vinter så agera fort.

Se även till att man tätar där de kommer in. Möss markerar ingången så att andra musjävlar lätt kan hitta dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in