Citat:
Ursprungligen postat av
MikaelTyson
”Huvudregeln är att du som jobbar inom staten får använda din fritid precis hur du vill. Men det finns några undantag – din bisyssla får inte vara förtroendeskadlig, konkurrerande eller arbetshindrande.”
Så enligt det här är jag inte ens fri på min fritid och kan riskera att inte få behålla mitt arbete på grund av mina personliga intressen. Är det inte en stor gråzon för vad som är förtroendeskadligt eller arbetsförhindrande? Mer specifikt undrar jag om jag inte får utöva mina extremsporter som motorcross och kamsport ifall det kan betyda att jag kommer till arbetet med spruckna revben? Klarspråk tack.
Arbetshindrande syftar mer till din bisysslas omfattning.
Har du ett heltidsjobb kan du antagligen inte ha en annan heltidstjänst utan att detta påverkar din effektivitet på arbetsplatsen. Man behöver viss nivå av dygn och veckovila för att fungera.
Eller så kanske du är fordonsförare, då kan du inte ha en bisyssla som gör att du pga viloregler inte kan köra heltid på ditt huvudsakliga jobb.
Det handlar alltid om individuella bedömningar dock. Det kan vara möjligt att klara 2st "kontorsjobb" på heltid men det är inte möjligt som t.ex lastbilschaufför eller fysiskt tunga jobb.
Det som är förtroendeskadligt för en viss tjänst på en arbetsplats behöver inte vara det på en annan arbetsplats eller ens på en annan tjänst på samma arbetsplats.
Samma gäller för konkurrerande eller arbetshindrande verksamhet.
Utövande av sport är inte något jag någonsin hört ansetts vara arbetshindrande.
Jag kan tänka mig att det skulle kunna göra det under vissa omständigheter om omfattningen på utövandet blir så omfattande att det negativt påverkar jobbet.
Aldrig hört om något sådant fall men är i teorin möjligt.
För dig specifikt gällande motorcross och kampsport så är det inget som i sig självt kan ses som arbetshindrande.
Enda möjligheten jag kan se att det skulle kunna anses arbetshindrande vore om du höll på med det så stor del av din fritid att du alltid är helt slutkörd på jobbet och inte kan jobba normalt.
Och då menar jag alltså inte att det händer någon enstaka gång utan att det sker en stor del av tiden.