2025-01-08, 02:01
Medlem
Jag arbetar i Sverige som timanstlld och har bde svenskt och amerikanskt medborgarskap. Samtidigt arbetar jag hemifrn p ett amerikanskt jobb och fr min amerikanska ln insatt p ett utlndskt konto. r jag skyldig att betala skatt i Sverige? ndrar snabbt vill ju helst inte betala skatt i Sverige ocks..
Senast redigerad av Hjalmaaar 2025-01-08 kl. 02:19.
Citera
2025-01-08, 02:12
Medlem
Kolla vad avtalet mellan USA och Sverige sger.
Tror "skert" skatta i Sverige fr svenska inkomster, gissar ven den amerikanska ska skattas i Sverige eftersom du gjort jobbet hr.
Citera
2025-01-08, 02:13
Medlem
Info finns p denna lnk men annars kan du ju kontakta Skatteverket.

https://skatteverket.se/foretag/internationellt/andradeskattereglervidarbeteisverigefran2021/fordigsomfarersattningfranenutlandskarbetsgivare.4 .477abf63175b28eb5444ed.html
Senast redigerad av tedshiro 2025-01-08 kl. 02:16.
Citera
2025-01-08, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Info finns p denna lnk men annars kan du ju kontakta Skatteverket.

https://skatteverket.se/foretag/internationellt/andradeskattereglervidarbeteisverigefran2021/fordigsomfarersattningfranenutlandskarbetsgivare.4 .477abf63175b28eb5444ed.html

Tack lste precis allt. Grejen r det att jag vill ju helst inte betala skatt.. Tror du jag kan ndra konto s att us lnen hamnar p min slkting istllet?
Citera
2025-01-08, 02:31
Avstngd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmaaar
Tack lste precis allt. Grejen r det att jag vill ju helst inte betala skatt.. Tror du jag kan ndra konto s att us lnen hamnar p min slkting istllet?

Jag vet inte hur de skulle kunna upptcka att du jobbar svart och fr pengar p ett utlndskt konto. S lnge du inte fr ver dem till Sverige, s borde det inte finnas ngon strre risk med det.

Men du begr sklart ett brott och riskerar att bli sknstaxerad vilket kan bli dyrt om upplgget mot frmodan upptcks.

Ett annat stt r ju att fakturera fretaget i USA via bolag i stllet fr att vara anstlld. Du fr sklart betala skatt d, men du slipper dubbelbeskattas i bde USA och Sverige.

I s fall plockar du ut ln ur bolaget upp till brytpunkten och sedan tar du ut resten som utdelning via 3:12.
Senast redigerad av bithax 2025-01-08 kl. 02:35.
Citera
2025-01-08, 02:40
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Jag arbetar i Sverige som timanstlld och har bde svenskt och amerikanskt medborgarskap. Samtidigt arbetar jag hemifrn p ett amerikanskt jobb och fr min amerikanska ln insatt p ett utlndskt konto. r jag skyldig att betala skatt i Sverige? ndrar snabbt vill ju helst inte betala skatt i Sverige ocks..

Bor du i Sverige, skriven hr, s ska du skatta i Sverige.
Fr ALLA dina inkomster.
Dessutom s ska du deklarera i USA ven om det inte leder till skatt dr.
Fr du betalar frst skatt i Sverige och sen om USA har mer att krva s ska du betala dr.

Du tror p allvar att IRS tnker lta dig slippa undan skatt?
Att du undrar i senare inlgg om du kan lta lnen g till en slkting.

Och du undrar om ett amerikanskt fretag kan betala ut din ln till en slkting....

Allts serist... 🤣

Du vet att det r 18 rs grns i forumet?

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag vet inte hur de skulle kunna upptcka att du jobbar svart och fr pengar p ett utlndskt konto. S lnge du inte fr ver dem till Sverige, s borde det inte finnas ngon strre risk med det.

Men du begr sklart ett brott och riskerar att bli sknstaxerad vilket kan bli dyrt om upplgget mot frmodan upptcks.

Ett annat stt r ju att fakturera fretaget i USA via bolag i stllet fr att vara anstlld. Du fr sklart betala skatt d, men du slipper dubbel beskattas i bde USA och Sverige.

I s fall plockar du ut ln ur bolaget upp till brytpunkten och sedan tar du ut resten som utdelning via 3-12.

IRS dubbelbeskattar inte.
De tar bara ut skatt om det r s att det finns utrymme kvar efter att du betalt i det landet du bor.
Herregud.. dubbelbeskattning... herregud. TS skriver hen r amerikansk medborgare dvs skattskyldig i USA oavsett vad hen flyttar.
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2025-01-08 kl. 02:46.
Citera
2025-01-08, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Bor du i Sverige, skriven hr, s ska du skatta i Sverige.
Fr ALLA dina inkomster.
Dessutom s ska du deklarera i USA ven om det inte leder till skatt dr.
Fr du betalar frst skatt i Sverige och sen om USA har mer att krva s ska du betala dr.

Du tror p allvar att IRS tnker lta dig slippa undan skatt?
Att du undrar i senare inlgg om du kan lta lnen g till en slkting.

Och du undrar om ett amerikanskt fretag kan betala ut din ln till en slkting....

Allts serist... 🤣

Du vet att det r 18 rs grns i forumet?

Ja😂

IRS dubbelbeskattar inte.
De tar bara ut skatt om det r s att det finns utrymme kvar efter att du betalt i det landet du bor.
Herregud.. dubbelbeskattning... herregud. TS skriver hen r amerikansk medborgare dvs skattskyldig i USA fr livet oavsett vad hen flyttar. Du kan inte avsga dig ett amerikanskt medborgarskap.

😂😂😂 Jag knner flera som har gjort s under flera r. Det r drfr jag frga. Alla jag umgs med gr s!
Citera
2025-01-08, 02:53
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
😂😂😂 Jag knner flera som har gjort s under flera r. Det r drfr jag frga. Alla jag umgs med gr s!

S du menar att det amerikanska fretaget inte lmnar info till IRS och dom och svenska Skattemyndigheten inte utbyter information?

Och s jobbar du fr ett serist amerikanskt fretag som lter lnen betalas ut till slktingar fr d fr dom inget problem med IRS.

Fr du r ju amerikansk medborgare, har du glmt det?
Citera
2025-01-08, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
S du menar att det amerikanska fretaget inte lmnar info till IRS och dom och svenska Skattemyndigheten inte utbyter information?

Och s jobbar du fr ett serist amerikanskt fretag som lter lnen betalas ut till slktingar fr d fr dom inget problem med IRS.

Fr du r ju amerikansk medborgare, har du glmt det?

Jo men de inte s noggrant som du tror. Mina feyli vnner gr s. De jobbar fr ett serist fretag lnen betalar us till deras slkting som inte r svenska medborgare utan bor US. S hller de p hehe. Kan inte g in p detalj kring resten kanske olagligt.
Citera
2025-01-08, 03:11
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Jo men de inte s noggrant som du tror. Mina feyli vnner gr s. De jobbar fr ett serist fretag lnen betalar us till deras slkting som inte r svenska medborgare utan bor US. S hller de p hehe. Kan inte g in p detalj kring resten kanske olagligt.

S dina kurdiska vnner r ocks amerikanska medborgare som jobbar fr ett amerikanskt fretag, troll!
Citera
2025-01-08, 07:28
Medlem
OneTaps avatar
strunta i svenska skatte verket (dom mrker inget) o skatta till IRS fr dom har sten koll p varendaste dollar i vrlden :P
Citera
2025-01-08, 07:32
Medlem
Citat:

Skattskyldighet tar ingen direkt hnsyn till din vilja att betala skatt.

Har du svenskt bankkonto? Har du ett betalkort? Det r transaktioner utan motsvarande ln, eller hel avsaknad av transaktioner som definitivt gr att du kommer sticka ut p diverse varningslistor hos t.ex. SKV och banker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in