Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiruan
Är det någon som vet hur det funkar att bränna cd's/dvd's med en extern dvd-brännare som "bara" har usb 2.0? Lr rippa musik-cd's som det nog kommer bli mest av. Vilken koppling/sladd till en stationär dator lr mini-PC vill man helst ha?
Jag trodde det fanns sådana här idag med usb 3.0 lr 3.2 sladd då strömmen inte är stark nog ofta på usb 2.0, men jag hittar knappt några & de få som finns verkar ligga betydligt högre i pris. Vilka är bäst på marknaden med usb 2.0, 3.0 resp. Usb 3.2?
Jag är uppväxt med datorer som har en inbyggd brännare, och nu som vuxen så har jag i nödfall behövt använda en extern brännare. Jag märker en väldigt tydlig skillnad. Det är ungefär som att jämföra USB 2.0 med USB 3
1. Det vill säga, när jag var yngre och brände en CD/DVD så gick det fort som fan, och datorn lät som ett flygplan. Men nu, med min externa brännare från Lenovo som är av toppkvalité, så är den ljudlös, som varken är en för- eller nackdel, men den tar för eeeeeeeeeevigt att bränna! Det är som att jämföra USB 3.1 med USB 2.0. Det går långsamt och 15 sekunder efter påbörjad operation så känner jag att detta bara görs i en nödsituation. På grund av detta införskaffade jag mig en dator som en biblioteksdator, för jag vet att antingen blir dom värda sin vikt i guld, eller så behöver någon uppfinna den bästa DVD-brännaren någonsin.
Folk lade ner LP-skivor p.g.a. DVD. Det var motiverat. Nu är frågan ifall vi ska lägga ner DVD. Jag må låta som en boomer, men jag vägrar låta DVD dö "p.g.a. USB", och vi kan förhindra det genom att skapa en rejäl DVD-läsare som går att använda portabelt.