2025-01-08, 02:04
Medlem
Nibiruans avatar
Är det någon som vet hur det funkar att bränna cd's/dvd's med en extern dvd-brännare som "bara" har usb 2.0? Lr rippa musik-cd's som det nog kommer bli mest av. Vilken koppling/sladd till en stationär dator lr mini-PC vill man helst ha?

Jag trodde det fanns sådana här idag med usb 3.0 lr 3.2 sladd då strömmen inte är stark nog ofta på usb 2.0, men jag hittar knappt några & de få som finns verkar ligga betydligt högre i pris. Vilka är bäst på marknaden med usb 2.0, 3.0 resp. Usb 3.2?
Citera
2025-01-08, 02:22
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
felpost
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2025-01-08 kl. 02:26.
Citera
2025-01-08, 05:40
Avstängd
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Är det någon som vet hur det funkar att bränna cd's/dvd's med en extern dvd-brännare som "bara" har usb 2.0? Lr rippa musik-cd's som det nog kommer bli mest av. Vilken koppling/sladd till en stationär dator lr mini-PC vill man helst ha?

Jag trodde det fanns sådana här idag med usb 3.0 lr 3.2 sladd då strömmen inte är stark nog ofta på usb 2.0, men jag hittar knappt några & de få som finns verkar ligga betydligt högre i pris. Vilka är bäst på marknaden med usb 2.0, 3.0 resp. Usb 3.2?
Jag är uppväxt med datorer som har en inbyggd brännare, och nu som vuxen så har jag i nödfall behövt använda en extern brännare. Jag märker en väldigt tydlig skillnad. Det är ungefär som att jämföra USB 2.0 med USB 3
1. Det vill säga, när jag var yngre och brände en CD/DVD så gick det fort som fan, och datorn lät som ett flygplan. Men nu, med min externa brännare från Lenovo som är av toppkvalité, så är den ljudlös, som varken är en för- eller nackdel, men den tar för eeeeeeeeeevigt att bränna! Det är som att jämföra USB 3.1 med USB 2.0. Det går långsamt och 15 sekunder efter påbörjad operation så känner jag att detta bara görs i en nödsituation. På grund av detta införskaffade jag mig en dator som en biblioteksdator, för jag vet att antingen blir dom värda sin vikt i guld, eller så behöver någon uppfinna den bästa DVD-brännaren någonsin.

Folk lade ner LP-skivor p.g.a. DVD. Det var motiverat. Nu är frågan ifall vi ska lägga ner DVD. Jag må låta som en boomer, men jag vägrar låta DVD dö "p.g.a. USB", och vi kan förhindra det genom att skapa en rejäl DVD-läsare som går att använda portabelt.
Citera
2025-01-08, 08:40
Medlem
Limma skinkbits avatar
USB 2.0 stöder upp till 480 Mbit/s
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur...slutningar/usb
CD i normalhastighet ligger på 1,4 Mbit/s. När CD-brännare/läsare var som hetast i början av 00-talet var väl hastigheten uppe i 52 x 1,4 = 72,8 Mbit/s

Överföringshastigheten i USB 2.0 duger alltså gott.
Citera
2025-01-08, 08:55
Medlem
Finns en del externt med USB3 att välja på
https://www.prisjakt.nu/c/optiska-en...=9620&557=1093
annars finns alternativet att använda en intern i ett externt chassi med USB3, det finns en del att välja på där också, jag har 2 st 5,25" BD-brännare i externa chassin med USB3 som funkar utmärkt.
Bla ett https://www.proshop.se/Haarddisk-til...525-U3/3096649
som har USB3.2.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-01-08 kl. 09:00.
Citera
2025-01-09, 02:30
Medlem
Nibiruans avatar
Det blev en Asus ZenDrive U8M för 396:- på Amazon med usb-c koppling till datorn så tar den inte upp ngn av de reguljära usb portarna & den ska funka finfint med Windows 11.

Tittade på en Verbatim som krävde usb 3.1 gen 1 men den hade strulat på win 11 tydligen, ej kompatibel.
Citera
2025-01-09, 14:56
Medlem
CD/DVD är ett utdött media, därför är utbudet på grejer som går att köpa ytterst begränsat.
Håller med om att om man tvunget ska ha en så hade USB-C vatt att föredra för att slippa koppla in två USB-A(eller extern ström).
Att dem bara är USB 2.0 i sig spelar ingen roll för funktion, fungerar utmärkt att koppla in en USB2.0 enhet i en USB 3.0 port(Eller USB-C med adapter)

Förstår dock helt ärligt inte vad du ska ha det till.
Långtidslagring brända skivor har förvisso övertaget över flashbaserat media.Men dem är inte så bra som man tidigare trott.
Och eftersom dem är utdöda nu så kommer dem vara ännu mer utdöda om 30 år.

Men visst det kanske är det som är syftet att konvertera dem gamla skivorna till modernare media innan det är för sent.
Citera
2025-01-09, 19:15
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
CD/DVD är ett utdött media, därför är utbudet på grejer som går att köpa ytterst begränsat.
Håller med om att om man tvunget ska ha en så hade USB-C vatt att föredra för att slippa koppla in två USB-A(eller extern ström).
Att dem bara är USB 2.0 i sig spelar ingen roll för funktion, fungerar utmärkt att koppla in en USB2.0 enhet i en USB 3.0 port(Eller USB-C med adapter)

Långtidslagring brända skivor har förvisso övertaget över flashbaserat media.Men dem är inte så bra som man tidigare trott.

Men visst det kanske är det som är syftet att konvertera dem gamla skivorna till modernare media innan det är för sent.

Personligen kommer jag mest använda den till att rippa mitt cd bibliotek till flac, också kan det vara bra om man behöver bränna en fultankad ISO av ett nytt OS någongång i framtiden, men datorer nyare än 2012 ska vara rätt lätta att lägga in nytt OS på via usb sticka. Jag har en äldre dator än så som varit helt omöjlig att få in ett nytt OS på då windows media tool creator inte fungerar som det ska, stickor gjorda med konstens alla regler på annan dator vill ej boota heller & min dvd-brännare på den vägrar läsa en tom dvd-r som tom, den bara maler och maler som om den har läsproblem lr ngt likn.
Men nu har man nyss beställt en ny mini PC, så snart slipper man den gamla skrotburken för gott.
Citera
Igår, 13:37
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion

Man kan ju ha de på molnet någon tjänst på 2GB (helst ännu mindre) i 96 kb/s mp3 (helst kanske ännu mindre) då räcker de med bara ett par GB i miolnet för all musik är ju så jävla kass och dåligt, såg a ska man göra, sen kan man
ta bort hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in