• 6
  • 7
2025-01-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickAtchuz
Jag vet inte riktigt hur gammal du är, men det du skriver verkar vara en förenklad syn på ett mycket komplexare problem. Gängledare är faktiskt ganska lätta att ersätta, och det är just därför vi ser så många nätverk och karteller växa. Gängstrukturer är uppbyggda på ett sätt som gör det svårt att helt bryta ned dem genom att ta bort en enda individ.

Det kan vara så men en ledare är troligen ändå svårare att ersätta en en mycket lägre underhuggare. Jämför i krig eller ta schack... Slå en bonde gör inte så mycket men om motståndaren förlorar en viktigare pjäs gör chansen denne förlorar större...

Citat:
När det gäller smuggling av vapen så är det inte så enkelt som att stoppa en lastbilschaufför vid en kontrollpunkt. Det handlar om att man gömmer vapen bland tusentals ton varor som transporteras på en daglig basis, vilket gör det väldigt svårt att hitta och stoppa. Det är därför det krävs mer än bara punktinsatser för att få bukt med det.

Kanske men om det är gömt bland varor är det troligen kopplat till något företag vilket kan leda till att mer hittas genom att gå efter detta. Jag tror en hel del ändå bara smugglar in vapen... Att gömma bland en massa varor kräver stora ekonomiska och andra resurser...

Citat:
Om man verkligen vill stoppa våldet måste man titta på de länder som har lyckats bryta våldspiralen, exempelvis El Salvador. Där har man infört strikta åtgärder för att slå ned på gängverksamhet genom att fängsla alla med kopplingar till ett gäng. I dessa länder straffas individer kollektivt för att de tillhör ett nätverk eller ett gäng, och där räcker det att ha vissa gängtecken eller tatueringar för att bli gripen. Det har visat sig vara effektivt för att få människor att avstå från att engagera sig i gängverksamhet.

Ja, och i Sverige hävdades något liknande inte kunde införas då det bryter mot organisations-friheten eller vad det heter... Något liknande stoppade också förbudet mot "rasistiska organisationer"...

Citat:
Om vi skulle införa samma strikta åtgärder här, där alla som är kopplade till nätverk åker in, skulle vi kunna bryta de sociala banden som håller gängen samman. Tänk på motorcykelgäng, som ofta får arbeta i det fördolda genom att ha lokaler och föreningsbidrag. Polisen kanske lyckas gripa en eller två personer, men dessa ersätts snabbt av andra. För att verkligen stoppa det skulle man behöva slå till mot hela gruppen, inte bara enskilda individer.

Som jag skrev... Svensk lag tillåter det inte i dagsläget...

Citat:
Det är här problemet ligger idag. När exempelvis Muhammed skjuter Mehmet och en av dem dör, och den andra hamnar i fängelse, tror du att vi på riktigt har stoppat våldet i just det området? Visst, vapnet har beslagtagits, men det löser inte grundproblemet. Vapnen kommer fortfarande in via lastbilar och skepp, fyllda med vapen och droger. Det krävs en mycket mer systematisk och långsiktig strategi för att verkligen göra något åt detta.

Där håller jag med och även därav några av förslagen i huvudinlägget...

Citat:
Vill man införa IT-teknik som ett komplement i detta, kan en idé vara att låsa ut personer som begår allvarliga brott från vissa delar av samhället. Begår du ett allvarligt brott kan du få förbud att vistas i större städer, vilket skulle fungera som en form av exil. Teknologin skulle kunna användas för att övervaka dessa individer och se till att de inte återgår till destruktiva beteenden. Exempelvis kan en sensor eller lampa i varje butik indikera att en person har begått brott, vilket innebär att denne övervakas mer noggrant av både kameror och säkerhetspersonal. Butiksbiträden eller vakter skulle ha rätt att neka en person tillträde eller ingripa om de försöker stjäla eller bryta mot regler. På så sätt kan samhället visa att det förlåter, men inte glömmer.

Det finns redan fotboja men man måste också vara försiktig sådana åtgärder inte blir inhumana eller inkräktar på vanliga människors frihet och rättigheter.
Citera
2025-01-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Egentligen handlar det inte varifrån befolkningen är.
Det har snarare att göra med att Sverige inte har några enkla jobb, utan har satsat på att bli ett högteknologiskt kunskapssamhälle. Det finns inte plats för en analfabet från Afghanistan med kvinnosyn från medeltiden i Sverige. Den personen är dömd till narkotikahandel med efterföljande våldsdåd.

Jo men... Å ena sidan krävs kanske idag större färdigheter för ganska enkla jobb. Typ en sop-åkare måste kanske elektroniskt reggae information. Å andra sidan finns ännu enkla yrken. Falafel-kock eller diskare på restaurang kräver inga kunskaper inom högteknologi...

Citat:
Även om jag vistas frekvent i Polen, så kan jag inte på rak arm säga om det är mer tillgång till vapen där än i Sverige. Om man behöver vapen så kommer man också att skaffa det, oavsett vilket land man sitter i.

Kanske men i Sverige så måste man ha... Kontakt med ganska tunga personer, har ganska stor risk att bli lurad eller åka dit. Jag vet inte om speciellt Polen men länder med sämre ekonomi har ofta högre grad av korruption. Polisen är kanske betald för att strunta i att kolla vissa saker och annat och någon som åker dit kan ibland betala sig ur det...

Citat:
Därför tror jag inte att tullen kan stoppa gängkrig. Man kan kanske försvåra något, men inte stoppa. Sverige måste ha mer verktyg för att göra något åt brottsligheten.
Danmark kan idag utvisa en hel familj som är kriminell, även om flera i den familjen inte begått något brott. Ja, lite synd om dessa, men den danska befolkningens säkerhet går föra. Sverige borde tänka i samma tankebanor.

Och liknande saker har det införts lagar för i Sverige vilket anses kontroversiellt och har fått kritik. Som att en hel familj ska kunna vräkas från en lägenhet om en i familjen begår tyngre brott... Hur detta har hanterats i praktiken har jag ingen koll på...

Citat:
Ut med diverse klanfamiljer så skall du se att det genast blir lite lugnare.

Visst men som du själv skriver kanske det kan verka orättvist om man utvisar någon som inte begått något brott....

Citat:
Knarkhund som söker igenom bilen? Visst, men det kostar pengar.

Är det motiverat är det ändå ett sätt att få indikation på något...

Citat:
Jag kör en bil som är städad i toppskick. Skickar tullen in en hund som skall sniffa sig igenom bilen, så kommer de garanterat att få en räkning av mig för sanering efteråt. Jag är inte sugen på att ha tassavtryck, dreggel och hundhår.

Jo, men ändå billigare än om de tar isär din bil i onödan...
Citera
2025-01-10, 11:21
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo men... Å ena sidan krävs kanske idag större färdigheter för ganska enkla jobb. Typ en sop-åkare måste kanske elektroniskt reggae information. Å andra sidan finns ännu enkla yrken. Falafel-kock eller diskare på restaurang kräver inga kunskaper inom högteknologi...

Kanske men i Sverige så måste man ha... Kontakt med ganska tunga personer, har ganska stor risk att bli lurad eller åka dit. Jag vet inte om speciellt Polen men länder med sämre ekonomi har ofta högre grad av korruption. Polisen är kanske betald för att strunta i att kolla vissa saker och annat och någon som åker dit kan ibland betala sig ur det...

Och liknande saker har det införts lagar för i Sverige vilket anses kontroversiellt och har fått kritik. Som att en hel familj ska kunna vräkas från en lägenhet om en i familjen begår tyngre brott... Hur detta har hanterats i praktiken har jag ingen koll på...

Visst men som du själv skriver kanske det kan verka orättvist om man utvisar någon som inte begått något brott....

Är det motiverat är det ändå ett sätt att få indikation på något...

Jo, men ändå billigare än om de tar isär din bil i onödan...

Att enkla jobb kräver mer kvalifikationer är ju ett resultat av effektivisering. Förr i tiden kunde vem som helst bli städare. Idag måste en städare ha körkort då det förväntas att personen förflyttar sig själv och städprylarna mellan olika lokaler.
Många brukar se ner på falafel-kock eller kebabförsäljare, men dessa har ett så högt arbetstempo att få människor hade pallat med att jobba sådär.

Apropå vapen, det finns ett gammalt reportage i Expressen om vapenköp. En av Expressens reportrar kunde visa hur lätt det var att köpa vapen i Malmö. Efter vapenköpet lämnade de vapnet till polisen. Tyvärr åkte de dit för olaga vapeninnehav. Kan inte hitta den där artikeln nu.
Men slutsatsen man kan dra från den något udda researchen de gjorde var att det är väldigt enkelt att köpa vapen om man vill och behöver.

Alla lagar har för och nackdelar. Något för något annat som det fint heter.
Visst är det hemskt och synd att någon skötsam tvingas bort från Sverige, men någonstans där får man se till den svenska befolkningens säkerhet, något som man varit jävligt dåligt på i Sverige. Istället har man tyckt synd om diverse individer som senare missanpassat sig.

Slutligen det där med tullen: Jag har pendlat från Malmö till Köpenhamn i rätt många år, och kontrollerna som man hade med start från 2016 var pina i röven. Dessa kontroller ledde till en enorm stress hos pendlare med väldigt lite resultat. Det är en sak att bli kollad ibland, men att bli ifrågasatt varje dag när man är på väg hem från jobbet är påfrestande.
Samma sak med folk som reser hit från Östeuropa. Det är vid väldigt få tillfällen man spontant lyckas hitta något. Ofta är det förhandsinfo om en känd figur som leder till en jackpot av vapen eller knark.
Citera
Igår, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Att enkla jobb kräver mer kvalifikationer är ju ett resultat av effektivisering. Förr i tiden kunde vem som helst bli städare. Idag måste en städare ha körkort då det förväntas att personen förflyttar sig själv och städprylarna mellan olika lokaler.
Många brukar se ner på falafel-kock eller kebabförsäljare, men dessa har ett så högt arbetstempo att få människor hade pallat med att jobba sådär.

Ja, kraven har väl ökat men mycket städning sköts av Samhall och jag undrar hur många som jobbar där som har körkort?

Jag har känt folk som jobbat med kebab, falafel och pizza. Tempot är högt men de kör mycket på rutin så de har ändå tid att snacka och ta det lugnare emellanåt. Men visst är det ett jobb med delvis stressigt tempo också beroende av hur mycket personal som sköter jobbet...

Citat:
Apropå vapen, det finns ett gammalt reportage i Expressen om vapenköp. En av Expressens reportrar kunde visa hur lätt det var att köpa vapen i Malmö. Efter vapenköpet lämnade de vapnet till polisen. Tyvärr åkte de dit för olaga vapeninnehav. Kan inte hitta den där artikeln nu.

Kvällsposten? Det fanns något sånt reportage ja. Och det var också ganska länge sen...

Citat:
Alla lagar har för och nackdelar. Något för något annat som det fint heter.
Visst är det hemskt och synd att någon skötsam tvingas bort från Sverige, men någonstans där får man se till den svenska befolkningens säkerhet, något som man varit jävligt dåligt på i Sverige. Istället har man tyckt synd om diverse individer som senare missanpassat sig.

Jo, man har mesat med utvisningar. Ett fall som togs upp var en man som torterat en kvinna under ett år. Han fick stanna bl.a. pga han varit i Sverige 5 år eller vad det var. Fast under dessa 5 år hade han begått brott...

Citat:
Slutligen det där med tullen: Jag har pendlat från Malmö till Köpenhamn i rätt många år, och kontrollerna som man hade med start från 2016 var pina i röven. Dessa kontroller ledde till en enorm stress hos pendlare med väldigt lite resultat. Det är en sak att bli kollad ibland, men att bli ifrågasatt varje dag när man är på väg hem från jobbet är påfrestande.
Samma sak med folk som reser hit från Östeuropa. Det är vid väldigt få tillfällen man spontant lyckas hitta något. Ofta är det förhandsinfo om en känd figur som leder till en jackpot av vapen eller knark.

Jo, de kontrollerna gav väl inte mycket resultat och då letade man väl mest efter flyktingar? Sen var man tvungen att kolla alla så ingen skulle råka känna sig utpekad...
Citera
Igår, 14:01
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, kraven har väl ökat men mycket städning sköts av Samhall och jag undrar hur många som jobbar där som har körkort?

Jag har känt folk som jobbat med kebab, falafel och pizza. Tempot är högt men de kör mycket på rutin så de har ändå tid att snacka och ta det lugnare emellanåt. Men visst är det ett jobb med delvis stressigt tempo också beroende av hur mycket personal som sköter jobbet...

Kvällsposten? Det fanns något sånt reportage ja. Och det var också ganska länge sen...

Jo, man har mesat med utvisningar. Ett fall som togs upp var en man som torterat en kvinna under ett år. Han fick stanna bl.a. pga han varit i Sverige 5 år eller vad det var. Fast under dessa 5 år hade han begått brott...

Jo, de kontrollerna gav väl inte mycket resultat och då letade man väl mest efter flyktingar? Sen var man tvungen att kolla alla så ingen skulle råka känna sig utpekad...

Samhall lirar i sin egna liga. De har rätt mycket bidrag från staten och i slutändan blir det väldigt billigt att ta in personal från Samhall. Dessutom har många av dem körkort. Man är inte helt slut i pallet bara för att man jobbar på Samhall.
Jobb i restaurang är hårt och stressigt över lag. Har haft ett ex som jobbat på finare restaurang och har en sambo idag som tidigare jobbat på McDonalds vid Nørreport i Köpenhamn. Ingen av dessa jobb har varit någon dans på rosor.

Kvällsposten var det kanske. Det är egentligen en avknoppning av Expressen, men ja vi snackar om samma reportage.

Helt sjukt att man låter vissa figurer stanna i Sverige på grund av "humanitära skäl". Jag är invandrare själv och är för att man utvisar patrask från Sverige. Fattar ibland inte hur svenskar resonerar. Nej, det är inte rasism att kasta ut missanpassade klanfamiljer.
Något som jag heller inte förstår är vissa invandrare som "skyddar" sina landsmän. Jag är av åsikten att om mina landsmän ställer till problem så skall de lagföras och kastas ut. Känner absolut ingen sympati för dem.

När det gäller att leta efter flyktingar eller något annat, så har man diskriminering att ta hänsyn till. Ibland blir det där en jävla parodi.
Man får inte välja ut människor efter hudfärg. Nej, då kontrollerade man pass och ID kort på precis ALLA! Detta innebar att man kontrollerade och ställde frågor till en ursvensk blond & blåögd tjej. Finns liksom inte en chans att en sådan skulle råka komma illegalt från Afghanistan och av någon anledning dessutom iklädd den lokala svenska idrottsföreningens tröja.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in