• 1
  • 2
2025-01-10, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Är själv alkis. Spårade ut en semester och jag åkte till psyk för första gången i mitt liv för att få hjälp. Blev en vändpunkt för mig, la då korten på bordet och berättade för min chef. Var faktiskt skönt att få det sagt och det blev mycket lättare att hålla sig nykter sedan när man hade "ögonen" på sig. Min chef var förstående och minskade ner min arbetsbörda som var på tok för stor. Det minskade min stress och till följd suget på alkohol. Funkade ok för mig iaf.

Edit: Kan tillägga att jag fortsatte supa men inte alls på samma nivå som tidigare. Nu dricker jag mindre och mindre för vart år som går. Som läget är nu så kan jag ta till flaskan några gånger i halvåret för att fly verkligheten i 2 dagar. Nu var det 2 månader sedan jag drack senast, en dag som denna känner jag inget större sug alls.

Skönt att det gått bra för dig Ja mitt återfall började med alkohol, tog 3 timmar från första ölen till att jag var påtänd och cirkusen var igång igen. Är faktiskt tragiskt att fastna i missbruk, inte kul för en själv eller anhöriga..
Citera
2025-01-10, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Vad för droger pratar vi om? Umgås du med vänner som knarkar så bör du sluta med det och ta bort deras nummer. Du kommer aldrig bli ren om du umgås med (miss)brukare.

Ett återfall är inget att hänga läpp över, upp på hästen igen bara!

Blandmissbruk men alkohol,3cmc,kokain,tjack och röka har varit överrepresenterade. Bor i en liten ort så när jag kom hem var jag helt plötsligt ensam. Valde väl nånstans att riskera nykterheten rör att umgås med vänner och ja det gick som det gick
Citera
2025-01-10, 16:25
Medlem
Ännu en fråga, vad bör jag säga till min arbetsgivare? Har fortfarande provanställning och har mycket sporadiska sjukdagar, kommer ju kanske inte få jobba kvar eller så är jag ärlig och kanske får en chans? Ska jag säga att det är droger eller säga att jag har alkoholproblem iså fall?
Citera
2025-01-10, 17:56
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosbillys
Hej, jag ligger just nu med skaplig ångest, har spelproblem och drogproblem och hur mycket jag än försöker att hålla mig ren så trillar jag tillbaka, varit så till och från sen maj då jag trillade tillbaka från 1 års nykter och drogfrihet. Känner mig helt kass och vet inte riktigt hur jag ska ta tag i det här och samtidigt lyckas behålla jobb och relationer.

Varit hemma från jobbet sporadiskt pga missbruket och jag antar att cheferna misstänker att något är fel om dom inte är blinda, bör jag vara ärlig med dom? Bör jag sjukskriva mig och försöka få nån slags behandling? Tacksam för svar

Hej,

Jag har några förslag:
  • Försök att inte sätta så stor press på dig själv.
  • Jag kan ibland känna sug efter något som t.ex. snus eller någon typ av alkohol (ej beroende), då går jag och köper det, därefter ligger det bara i ett skåp eller i kylen utan att förtäras och kan ligga där i veckor eller månader. Det räcker för mig att ha tillgång till det om jag skulle vilja och då måste jag inte ha något längre (man får påminna sig själv om att äta ibland bara).
  • Hitta dina egna skäl för att sluta eller vad du nu vill göra, gör aldrig någonting för någon annan, alltid för dig själv.
  • Hitta och njut av lugnet i att vara opåverkad.
  • Trillar du av så är det bara att ta nya tag och hoppa upp på hästen igen.

Lycka till.
Citera
2025-01-10, 20:01
Medlem
Jag blev drogfri helt på egen hand (mest för att jag inte litar på systemet och deras metoder) och det fungerade väldigt bra för mig. Jag hade ett blandat missbruk i över runt 15 år. Mestadels Cannabis och amfetamin. För mig krävdes det dock ett par droppar syra för att komma till insikt med mitt liv, men det är väl inget jag skulle rekommendera alla.

Prova bryta kontakten med människor som du vet missbrukar. Miljöombyte är såklart också bra. Det kan räcka med en ny lägenhet men en helt ny stad kan ge bättre framsteg.
Sätt inte för stor press på dig själv, det är en process och det kan ta lite tid.
Börja styrketräna eller röra dig på annat sätt, tex löpning.
Kom ihåg varför du vill och behöver vara ren och vad du förlorar om du går emot det.
Sätt upp rimliga mål för dig själv som du vet att du borde klara av, och avancera med tiden.
Öppna upp dig själv för familjen, berätta att du har problem och behöver stöttning.
Gå till kyrkan och be om syndernas förlåtelse, om det så krävs. Det kan kännas bättre.

När det kommer till arbetsgivare så tycker jag att du kan vara ärlig i den mån du behöver. Eftersom att du har provanställning så kanske du inte har möjligheten att få hjälp via jobbet, men det kan alltid vara bra att förklara läget så att arbetsgivaren vet vad du går igenom. Om arbetsgivaren tycker om dig som person och att du tillför arbetsplatsen när du faktiskt är där så kanske du kan få hjälp och stöd därifrån oavsett.

Sen tycker jag att du ska vara försiktig med socialtjänsten osv. Den vägen är oftast längre än nödvändigt och den sätter klossar framför dig när det kommer till jobb, boende osv.
Senast redigerad av Dinidiot 2025-01-10 kl. 20:06.
Citera
2025-01-11, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinidiot
Jag blev drogfri helt på egen hand (mest för att jag inte litar på systemet och deras metoder) och det fungerade väldigt bra för mig. Jag hade ett blandat missbruk i över runt 15 år. Mestadels Cannabis och amfetamin. För mig krävdes det dock ett par droppar syra för att komma till insikt med mitt liv, men det är väl inget jag skulle rekommendera alla.

Prova bryta kontakten med människor som du vet missbrukar. Miljöombyte är såklart också bra. Det kan räcka med en ny lägenhet men en helt ny stad kan ge bättre framsteg.
Sätt inte för stor press på dig själv, det är en process och det kan ta lite tid.
Börja styrketräna eller röra dig på annat sätt, tex löpning.
Kom ihåg varför du vill och behöver vara ren och vad du förlorar om du går emot det.
Sätt upp rimliga mål för dig själv som du vet att du borde klara av, och avancera med tiden.
Öppna upp dig själv för familjen, berätta att du har problem och behöver stöttning.
Gå till kyrkan och be om syndernas förlåtelse, om det så krävs. Det kan kännas bättre.

När det kommer till arbetsgivare så tycker jag att du kan vara ärlig i den mån du behöver. Eftersom att du har provanställning så kanske du inte har möjligheten att få hjälp via jobbet, men det kan alltid vara bra att förklara läget så att arbetsgivaren vet vad du går igenom. Om arbetsgivaren tycker om dig som person och att du tillför arbetsplatsen när du faktiskt är där så kanske du kan få hjälp och stöd därifrån oavsett.

Sen tycker jag att du ska vara försiktig med socialtjänsten osv. Den vägen är oftast längre än nödvändigt och den sätter klossar framför dig när det kommer till jobb, boende osv.

Ja jag tänker att jag bara förklarar så att det dom får en förklaring för min frånvaro, har tagit kontakt med socialtjänsten redan och ska dit på måndag. Har inte upplevt något problem med dom innan men har inte behövt hjälp med jobb etc. Hört liknande erfarenheter som du har av andra dock
Citera
2025-01-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ja jag tänker att jag bara förklarar så att det dom får en förklaring för min frånvaro, har tagit kontakt med socialtjänsten redan och ska dit på måndag. Har inte upplevt något problem med dom innan men har inte behövt hjälp med jobb etc. Hört liknande erfarenheter som du har av andra dock

Det låter bra! Med lite tur så kanske chefen är schysst och erbjuder någon typ av hjälp från sitt håll också. Lycka till och hoppas du mår bättre snart!
Citera
2025-01-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ännu en fråga, vad bör jag säga till min arbetsgivare? Har fortfarande provanställning och har mycket sporadiska sjukdagar, kommer ju kanske inte få jobba kvar eller så är jag ärlig och kanske får en chans? Ska jag säga att det är droger eller säga att jag har alkoholproblem iså fall?

Har du provanställning ska du inte säga ett dugg utan bara se till att komma dig på jobb. Uppsagd blir du ju inte, men de kan välja att inte låta provanställning gå över till fast. Om du nu ändå känner att du vill säga något så kan du säga lite försiktigt att det varit mycket privat och att du haft/har vänner som inte är så hälsosamma. Säg också att du gärna vill fortsätta och att du hoppas kunna göra ditt bästa längre fram.

Hade du haft fast så är det en annan sak. Då måste arbetsgivaren hjälpa till och missbruk är inte i sig en giltig grund för uppsägning.
Senast redigerad av Radyr 2025-01-11 kl. 16:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in