2025-01-09, 15:30
Medlem
Om tingsrätten begått ett rättegångsfel som innebär att hovrätten återförvisar målet till TR för omtag, och man som part i målet då får betala för sitt ombud "en gång till för samma sak" (ombudet måste ju förbereda sig inför och sedan närvara på "samma" huvudförhandling en gång till) - ersätter staten typiskt sett detta? JK skriver så här på sina webbsidor:

Citat:
Det är bra att veta att det i de flesta fall fordras att myndigheten eller domstolen har gjort sig skyldig till ”fel eller försummelse vid myndighetsutövning” för att skadestånd ska kunna bli aktuellt.

Är rättegångsfel som leder till omtag av huvudförhandling normalt sett fel eller försummelse vid myndighetsutövning?
Citera
2025-01-09, 16:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Har du lidit en ekonomisk skada så ska du såklart ersättas för det. Ideellt skadestånd not so much.
Citera
2025-01-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Har du lidit en ekonomisk skada så ska du såklart ersättas för det. Ideellt skadestånd not so much.

Nej, det är bara ersättning för advokatkostnader frågan gäller. Jag håller med om det borde ersättas, och att det borde vara enkelt att få den ersättningen, men hur är det i praktiken?
Citera
2025-01-09, 16:38
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jyt04ay3
Nej, det är bara ersättning för advokatkostnader frågan gäller. Jag håller med om det borde ersättas, och att det borde vara enkelt att få den ersättningen, men hur är det i praktiken?
Skulle vilja veta om det är ett tvistemål eller ett brottsmål.
Citera
2025-01-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Skulle vilja veta om det är ett tvistemål eller ett brottsmål.

Både och. Privat försvarare i brottmålet. Advokat som (delvis) täcktes av försäkring i civilmålet. Tyvärr har båda ombuden misskött sina uppdrag så de är inte längre anlitade och kan därför inte tillfrågas.
Citera
2025-01-09, 19:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jyt04ay3
Både och. Privat försvarare i brottmålet. Advokat som (delvis) täcktes av försäkring i civilmålet. Tyvärr har båda ombuden misskött sina uppdrag så de är inte längre anlitade och kan därför inte tillfrågas.
Hm okej. Jag antar att i brottmålet så blev målet återförvisat tillbaka till tingsrätten? I så fall kan jag klart se att en skada skett genom rättens förbiseende.

Gällande civilmålet så blir det ju den tappande parten (när dom vunnit laga kraft) som får anföra kring skadeståndstalan. Även där om målet återförvisades.

Sen behöver det inte alltid vara så. Har varit med om att en arrendetvist väcktes i fel domstol, och där fick tappande part ändå stå alla kostnader trots att målet fick tas om i rätt tingsrätt.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-09 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in