2025-01-10, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
lägg på ett fuktigt papper under ljus, varmt tills det gror.. när det börjar komma ut en grodd lägger du kärnan ytligt i lös jod med grodden (det som kommit ut fröet) uppåt, vattna sparsamt.
Ungefär så här gör jag med alla möjliga frukters frön. Däremot brukar jag vika in fröna i fuktigt papper i en ziplocpåse, lägg denna mörkt och lite varmare. När groddar och rötter kommit ut en bit så ta ut och plantera. Mina två citronträd är några av dem som hanterats så här.
Citera
2025-01-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Felet är förmodligen att du vattnar regelbundet. De kommer bara mögla, speciellt i kombination med att jorden är kall. Ett frö har inget behov av en massa vatten och vissa växter, särskilt tropiska, kräver en viss jordtemperatur för att gro.
Vissa växter kräver även stratifiering för att simulera en köldperiod, inte citron dock.

Citron är en av de enklare växterna att kultivera.

Fröna ligger i ett skal, skär försiktigt upp skalet utan att skada fröet initi. Detta gör att de gror mycket enklare och snabbare då de ligger i ett skal för att inte gro i citronen.
Detta ska måste brytas ned om du inte tar bort det, kan ta lång tid.

Vattna jorde EN GÅNG lite lätt, så den är fuktig men inte genomblöt, lätt blöt, men inte dyngsur. Sätt på plast på krukan så den inte torkar. Ställ den varmt.
Det kommer gro på några dagar.

Ta i så pass mycket jord att den har plats för rötterna, men så att den kan växa en bit utan att växa in i plasten på krukan.

Då behöver du inte vattna alls när den börjar gro. Ta bort plasten när den blivit ett par centimeter och börja vattna lätt när jorden torkar.

Jag vattnade ganska rejält faktiskt. Tack för tipset. Ska testa.
Citera
2025-01-10, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Det behöver du inte göra och de är inte svåra att hålla vid liv. Jag menar inte att låta besserwisser men de är väldigt lätta att underhålla.

Du vattnar när jorden är torr, inte innan.
De är inte kräsna vad gäller jord och de behöver inte mycket näring.

En perfekt växt för nybörjare (ja, jag är expert på sånt här)

Jag kan säga att det absolut vanligaste felet folk gör när de tar död på sina växter är att vattna för mycket och det är förståeligt.

När man vattnar mycket torkar den ut då rötterna kvävs och den slutar ta upp vatten. Folk tror att torra blad alltid är ett resultat av för lite vatten.

Citron har ganska tjocka blad och är en växt som gillar varma klimat. Den tål torka ganska väl.

Har en fråga. Eller två frågor.

1. Hur funkar det med ätbar frukt?
Har hört att om man tar en citron från en vanlig mataffär och använder den i sin odling, så kommer frukten som växer med tiden vara ätbar. Utan att det bara blir estetiskt. Stämmer det?

2. Varför skulle det vara bättre att ta bort det yttre höljet och är det ett måste?
Citera
2025-01-10, 08:43
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Jag planterade från frö för massor av år sedan och som jag minns tog jag ur frön från en citron, sköljde av dom och lät sedan fröna torka ordentligt. Sen planterade jag bara i jord och vattnade och ställde krukan vid ett fönstrer och det växte sig minsann till ett litet träd.

Tror jag använde medelhavsjord.

Försök igen bara, frön från ekologiska citroner kanske fungerar bättre.

Mer kunskap än så har jag inte.

Precis det jag tänkte säga att folk måste använda rätt jord med rätt pH värde. Citron ska - tror jag - ska ja mycket sandig jord och annat PH värde än blommor. Jag blev inspirerad och ska även jag odla ett apelsin eller citron träd. Vad mer ska man tänka på? Ja stor kruka givetvis. Nått mer?
Citera
2025-01-10, 08:50
Medlem
Conams avatar
https://www.google.com/url?q=https:/...t040FTBQFhuGC_

Är lur på om man inte måste liksom som med äpplen ympa in grenar av ädelfrukt för att få ätbar/användbar frukt 🤔
Citera
2025-01-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Har en fråga. Eller två frågor.

1. Hur funkar det med ätbar frukt?
Har hört att om man tar en citron från en vanlig mataffär och använder den i sin odling, så kommer frukten som växer med tiden vara ätbar. Utan att det bara blir estetiskt. Stämmer det?

2. Varför skulle det vara bättre att ta bort det yttre höljet och är det ett måste?

Det är ingen garanti att det blir någon frukt öht då många frukter i affären är avlade så att fröna inte bär frukt. Det kan gälla tex mango, du får jättefina växter men ingen frukt.

Citron är också en växt där det är tveksamt om du får frukt öht.

Nej, det är inget måste men du ger fröet hjälp att komma igång. Mangofröet ligger också i ett skal och skalet kan ta lång tid att bryta ned, speciellt under fel omständigheter.

Under mina experiment har jag noterat att det ökar plantans chanser markant iallafall.

Skalet är en skyddsmekanism som bara är nödvändig om frukten faller från ett träd och ska gro på den viset.
Citera
2025-01-10, 21:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Planterar 2 citronfrön. Vattnar ganska regelbundet. Efter ca 25-30 dagar har inget växt. Letar då i jorden för att se hur fröna ser ut men de är upplösta. Kan verkligen inte hitta de. Vad har hänt? Bryts de ner så fort?

Edit. Tror jag hittat ett frö. Eller rester av ett frö. Det känns som tort papper. Jävla fröhelvete. Det skulle ju bli ett träd.
Prova att grodda den innan jordfästning.
Citera
2025-01-10, 22:31
Medlem
Skyggedanss avatar
Jag har ett par små citronplantor: https://i.ibb.co/J5h8FVs/42343232.jpg

- Tog frön direkt från en citron jag köpt
- Vek vått hushållspapper runt fröna
- Förvarade i ziplockbag i skrivbordslåda 7-9 dagar
- Några av fröna började gro, andra utvecklades aldrig
- Planterade gro-fröna, vattnade bra, trädde ziplockpåse över krukan

Viktigt att plantan har hög fuktighet.
Citera
2025-01-11, 19:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Jag planterade från frö för massor av år sedan och som jag minns tog jag ur frön från en citron, sköljde av dom och lät sedan fröna torka ordentligt. Sen planterade jag bara i jord och vattnade och ställde krukan vid ett fönstrer och det växte sig minsann till ett litet träd.

Vissa frön behöver ljus för att gro. Ligger de flera cm under jordytan i mörker så gror de inte.

Ett problem är att frön som ligger uppe vid ytan börjar växa men sedan torkar bort.
Sätt en plastpåse över krukan för att behålla luftfuktigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
lägg på ett fuktigt papper under ljus, varmt tills det gror.. när det börjar komma ut en grodd lägger du kärnan ytligt i lös jod med grodden (det som kommit ut fröet) uppåt, vattna sparsamt.
På ett papper får fröet/kärnan ljus men ett papper torkar snabbt och då kan fröet dö.

Många lägger därför sitt papper i en zip-plast-påse. blöter pappret med fröet och försluter påsen. Sedan ställs zip-påsen i fönstret där det är ljust.
Citera
2025-01-11, 20:07
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
https://www.google.com/url?q=https:/...t040FTBQFhuGC_

Är lur på om man inte måste liksom som med äpplen ympa in grenar av ädelfrukt för att få ätbar/användbar frukt 🤔
Måste??? Nej.

Förr växte det mycket oförädlade vilda äppelträd på landsbygden och de var beska och sura, så korsades trädgårdens äppelträd med sådana blev det så klart inget gott.

Bredvid en gångväg ett par hundra meter från mig (i staden) har någon kastat ett äppelskrutt och ett äppelträd har växt opp med precis likadana äpplen som de där billiga som de säljer på påse på willys.

Om ditt äpple kommer från en äppelgård med 10000 förädlade äpplen, då är väldigt osannolikt att det pollineras med pollen av vildäpplen.

Det är som att korsa en tax och en mops, det blir ingen vild varg.

Citrusträd behöver en sval vinter för att blomma, men klarar ingen frost. De gör att man nog kan ha dem i växthus eller inglasad balkong med frostvakt/element.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-01-11 kl. 20:11.
Citera
2025-01-11, 20:14
Medlem
Citat:
Planterar 2 citronfrön. Vattnar ganska regelbundet. Efter ca 25-30 dagar har inget växt. Letar då i jorden för att se hur fröna ser ut men de är upplösta. Kan verkligen inte hitta de. Vad har hänt? Bryts de ner så fort?

Edit. Tror jag hittat ett frö. Eller rester av ett frö. Det känns som tort papper. Jävla fröhelvete. Det skulle ju bli ett träd.

Vissa frö mår bra, eller har det nödvändigt att få torka innan man planterar. Prova att torka frö några dagar på en bit tidningspapper och gör ett nytt försök vetja Citrusväxter är kul och fina att odla. I bästa fall kan du få blommor och frukt redan inom 10 år.

När man frösår ska det vara fuktigt i jorden och inte plaskvått. Vissa frö är känsliga för väta och ruttnar lätt.

Mogna citrusfrö är ganska stora upp till en cm lång, gula och hårda. Du kanske försökte med halvt genomskinliga små frö?
Citera
2025-01-11, 20:16
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Måste??? Nej.

Förr växte det mycket oförädlade vilda äppelträd på landsbygden och de var beska och sura, så korsades trädgårdens äppelträd med sådana blev det så klart inget gott.

Bredvid en gångväg ett par hundra meter från mig (i staden) har någon kastat ett äppelskrutt och ett äppelträd har växt opp med precis likadana äpplen som de där billiga som de säljer på påse på willys.

Om ditt äpple kommer från en äppelgård med 10000 förädlade äpplen, då är väldigt osannolikt att det pollineras med pollen av vildäpplen.

Det är som att korsa en tax och en mops, det blir ingen vild varg.

Citrusträd behöver en sval vinter för att blomma, men klarar ingen frost. De gör att man nog kan ha dem i växthus eller inglasad balkong med frostvakt/element.
Det är en chans på 100 att äppelträdet som kommer till av ett äppelskrutt ger god ätbar frukt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in