Igår, 14:46
Medlem
Amors avatar
Sjukt att ha en gala på bästa sändningstid för att hylla dessa smala filmer som knappt någon vill se. Sen har de mage att gnälla på att de inte får mer pengar av oss skattebetalare för att hålla på med sin värdelösa lekstuga.
Senast redigerad av Amor Igår kl. 14:53.
Citera
Igår, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Sjukt att ha en gala på bästa sändningstid för att hylla dessa smala filmer som knappt någon vill se. Sen har de mage att gnälla på att de inte får mer pengar av oss skattebetalare för att hålla på med sin värdelösa lekstuga.

Antar du vill ha mer mästerverk som Håkan Bråkan och Göta Kanal 3?
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kul att Guldbaggegalan får igång en ordentlig diskussion om svensk film här på fb!

Jag undrar dock hur många svenska filmer folk i denna tråd har sett de sista 5-10 åren? Min känsla är att det är mycket gnäll om att svensk film är pk och ”vänster” men man har egentligen bara sett typ Jönssonligan, Beck och Jag är Zlatan.
Är ju de filmerna de själva gör reklam för så inte så konstigt, plus alla onödiga remakes som "Utvandrarna". Men visst jag har tappat kollen på svensk film på sistone kan jag väl erkänna. Har du några rekomendationer? Är inget större fan av smal-film som Ruben Östlund heller, vars filmer mer känns som ett collage av scener än faktisk filmer, lite som Roy Andersons "Sånger från andra våningen". Det ska vara en svenska också, engelsk-språkig svensk film räknas inte. Senaste bra svenska filmen jag sett var nog "En enkel till antibes", det var ju dock ett tag sen.
Senast redigerad av Flundran90 Igår kl. 15:26.
Citera
Igår, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
jo jag förstår att man kräks av att man fördömer folkmord om man är fullständgt galen och hjärntvättad.
Världens sämsta folkmord, då antalet människor växer nästan rekordsnabbt i Gaza.

Att Hamas är en terrororganisation som verkligen har som högsta mål att utplåna Israel samt att de dödar oskyldiga och tar gisslan samt våldtar kvinnliga israeler och dödar många barn, betyder inget för din del? De drabbade är ju judar, så du tycker det är OK?
Citera
Igår, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Hur skulle SVT kunna veta vad pristagarna kommer att säga i sina tal?
Det skulle inte alls överraska mig om SVT kände till attacken mot Israel, för den tillhör deras värdegrund.

Hur hade reaktionen i media blivit om en vinnare hade hyllat Israels tappra försvar mot Hamas och krävt att gisslan ska friges? Vi vet alla att den personen hade varit död för all svensk media from idag. Personen hade behövt skydd för att vistas i allmän miljö.
Citera
Igår, 15:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Är ju de filmerna de själva gör reklam för så inte så konstigt, plus alla onödiga remakes som "Utvandrarna". Men visst jag har tappat kollen på svensk film på sistone kan jag väl erkänna. Har du några rekomendationer? Är inget större fan av smal-film som Ruben Östlund heller, vars filmer mer känns som ett collage av scener än faktisk filmer, lite som Roy Andersons "Sånger från andra våningen". Det ska vara en svenska också, engelsk-språkig svensk film räknas inte. Senaste bra svenska filmen jag sett var nog "Himlen är oskyldigt blå", det var ju dock ett tag sen.

Några svenska filmer jag gillar som kom 2010-2015:

Eleganten från vidderna (2010)
At night I fly (2011)
Äta sova dö (2012)
Hotell (2013)
Porrkungens tårar (2013)
Återträffen (2013)
Dyke Hard (2014)
Foodies (2014)
En man som heter Ove (2015)
Citera
Igår, 15:52
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Några svenska filmer jag gillar som kom 2010-2015:

Eleganten från vidderna (2010)
At night I fly (2011)
Äta sova dö (2012)
Hotell (2013)
Porrkungens tårar (2013)
Återträffen (2013)
Dyke Hard (2014)
Foodies (2014)
En man som heter Ove (2015)

Tack! Någon speciell anledning att du begränsade dig till 2010-2015? Av det du länkat verkar Hotell och möjligen Äta Sova dö intessant. Annars mycket dokumentärer. Gillar dem, men räknar inte riktigt in de i film-genren, bra dokus görs hela tiden. "En man som heter Ove" går dock fetbort, alldeles för tillrättalagd.
Citera
Igår, 16:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Tack! Någon speciell anledning att du begränsade dig till 2010-2015? Av det du länkat verkar Hotell och möjligen Äta Sova dö intessant. Annars mycket dokumentärer. Gillar dem, men räknar inte riktigt in de i film-genren, bra dokus görs hela tiden. "En man som heter Ove" går dock fetbort, alldeles för tillrättalagd.

Jag var lat och orkade inte kolla längre fram.

Jag kollar mycket dokumentärer och där är Sverige riktigt bra.

Äta, sova, dö och Hotell går in under ångest-realism där Sverige också alltid varit bra sen Bergman, Sjöman, Troell med flera.

Där Sverige tappat rejält kan jag tycka är på komedisidan då något hände för 15-20 år sedan. Innan dess kom det riktigt lyckade komedier nästan varje år men det har varit svagt på den fronten sista 15-20 åren. Kan hålla med att Ove är en tillrättalagd film men det är även romanen den bygger på.
Citera
Igår, 17:00
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Kul att Guldbaggegalan får igång en ordentlig diskussion om svensk film här på fb!

Jag undrar dock hur många svenska filmer folk i denna tråd har sett de sista 5-10 åren? Min känsla är att det är mycket gnäll om att svensk film är pk och ”vänster” men man har egentligen bara sett typ Jönssonligan, Beck och Jag är Zlatan.
Är man inte mest trött på självgoda skådespelare och regissörer med uppblåst självbild?

"Snälla, du store och viktiga man, kan du avsätta lite tid under ditt tacktal på firmafesten till att berätta för oss vanliga dödliga vad du har för syn på en aktuell politisk händelse; din unika inblick väcker sannerligen tankar av sällan skådat djup"

Svensk film har väl ingen tittat på dom senaste 20 åren? Har det gjorts nån svensk film av värde sedan Fucking Åmål?
Citera
Igår, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Det skulle inte alls överraska mig om SVT kände till attacken mot Israel, för den tillhör deras värdegrund.

Hur hade reaktionen i media blivit om en vinnare hade hyllat Israels tappra försvar mot Hamas och krävt att gisslan ska friges? Vi vet alla att den personen hade varit död för all svensk media from idag. Personen hade behövt skydd för att vistas i allmän miljö.

vilken extremt förvriden världsuppfattning. SVT följer censuren och rapporterar inte om Israels vidrigheter. De vågar inte rapportera om det groteska folkmordet i Gaza då ingen får prata om det för då är de "antisemiter"
Citera
Igår, 17:56
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Dumheter. Israel är en terrorregim som inte bara har som mål att utplåna Palestina utan har gjort det också.
Israel dödade extremt många fler även innan 7 oktober
Israel hade tusentals palestinska gisslan även barn i sina fängelser innan 7 oktober där Amnesty har rapporterat om övergrepp och tortyr. Därför tog Hamas fångar för att utväxla.
Inga bevis finns för systematiska våldtäkter den 7 oktober vilket även Israel medgett. Däremot är Israel väldigt öppna med att de begår våldtäkter med redskap på palestinska fångar vilket öppet diskuterats även i Knesset. Dock pga omvärldens påtryckningar för syns skull häktades 6 IDF-gruppvåldtäktsmän i somras, men fritogs direkt av en mobb ledd av säkerhetsministern, den sadistiske kapoliknande ben-Gvir. Och hyllades sen i statlig israelisk tv och i de populäraste israeliska poddarna.
Många palestinska fångar har våldtagits till döds bl a läkare som vägrat lämna sina döende patienter. IDF har även tränade hundar till att begå våldtäkter på fastbundna fångar.
Du är dum i huvudet och fräck med dina idiotiska antaganden, det är du och dina gelikar som gör skillnad på människor och människor och tycker det är ok med de mest otänkbara hemskheter om det är Israel som begår dem. Hade Hamas begått sådana vidrigheter mot sina gisslan så hade världens media gått upp i atomer.
Hundar som våldtar… ser man på.

Det vore nog bra att ange något slags källa till dina minst sagt häpnadsväckande scoop
Citera
Igår, 18:14
Medlem
Positivt överraskad över att så många vågade vara så politiskt explicita ändå, speciellt programledaren. Än finns det lite hopp kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in