2025-01-09, 22:53
Medlem
Drumedarens avatar
Ja, som frågan lyder, vad har ni för planerade turer till sommaren?

Själv planerar jag in minst en fjällvandring och då har jag sikte på sonfjället, alternativt fulufjället.
Ska även försöka få in en vandring på delar av bergslagsleden.
Och självklart lite mindre turer i närområdet med hängmatta och öppen eld.
Nå! Ge mig lite mer inspiration nu flashback.
Citera
2025-01-09, 23:06
Medlem
snuskfittas avatar
Nej tyvärr inte jag är en couch potato. Det blir nog en tur eller två till stranden i bil thats it.
Citera
2025-01-09, 23:10
Medlem
TheBusters avatar
Tränar för https://montanasvacias.com/ tyvärr blev jag förkyld nu men skall vara tillbaka nästa vecka. Annars bara helgturer som är planerade
Citera
2025-01-10, 00:21
Medlem
Gurkninjas avatar
Efter att ha varit en vecka och vandrat kring Hardangervidda i Norge förra året är jag bra sugen på att åka dit igen. Det var en helt fantastisk tur vi hade i juli, och jag skulle gärna se mer av området.

Sen behöver man ju egentligen se mer av Sverige också. Härjedalen och områdena kring där är också fina och något jag längtar tillbaka till. Tips är att kolla in "Guldturerna" som finns beskrivna i området för kortare dagsturer. Tvärån t.ex. Sen går det ju att ta längre turer ända in i Norge med utgångspunkt där också.

Fulufjället har vi (jag och dom polare som brukar dra ut) kollat på förut. Dock fick vi förhinder senast det var uppe, men det verkar helt klart vara en fin plats! Hoppas du får en god tur!

Sen klämmer man säkert in något i trakterna kring Bergslagen. Bergslagsleden har vi avverkat en del av sedan några år tillbaka, och vissa bitar är bra. Västra Vätterleden har vi börjat på också, och skulle gärna fortsätta till våren. Brukar vara lagom etapper att ta en Lördag/Söndag eller långhelg. Har på listan att kolla in Bruksleden också, men än så länge har det inte blivit av. Kanske nu i sommar/höst!
Citera
2025-01-10, 00:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren
Ja, som frågan lyder, vad har ni för planerade turer till sommaren?

Själv planerar jag in minst en fjällvandring och då har jag sikte på sonfjället, alternativt fulufjället.
Ska även försöka få in en vandring på delar av bergslagsleden.
Och självklart lite mindre turer i närområdet med hängmatta och öppen eld.
Nå! Ge mig lite mer inspiration nu flashback.

Inte i sommar, men om 2-3 år tänker jag gå i pension och planerar då att göra vad jag kallar min "Walkabout".
Jag hade ursprungligen tänkt att göra det till en vandring, men det blir möjligen via cykel eller troligen via en av mina veteranmopeder (sannolikt en Zündapp KS-50 - 1970).

En resa till platser jag tidigare bott och vuxit upp på, till barndomsvänner och tidigare flickvänner.
En resa genom det liv jag levt.
En del av personerna känner till mina planer, andra inte.
Citera
2025-01-10, 11:32
Medlem
Drumedarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkninja
Efter att ha varit en vecka och vandrat kring Hardangervidda i Norge förra året är jag bra sugen på att åka dit igen. Det var en helt fantastisk tur vi hade i juli, och jag skulle gärna se mer av området.

Sen behöver man ju egentligen se mer av Sverige också. Härjedalen och områdena kring där är också fina och något jag längtar tillbaka till. Tips är att kolla in "Guldturerna" som finns beskrivna i området för kortare dagsturer. Tvärån t.ex. Sen går det ju att ta längre turer ända in i Norge med utgångspunkt där också.

Fulufjället har vi (jag och dom polare som brukar dra ut) kollat på förut. Dock fick vi förhinder senast det var uppe, men det verkar helt klart vara en fin plats! Hoppas du får en god tur!

Sen klämmer man säkert in något i trakterna kring Bergslagen. Bergslagsleden har vi avverkat en del av sedan några år tillbaka, och vissa bitar är bra. Västra Vätterleden har vi börjat på också, och skulle gärna fortsätta till våren. Brukar vara lagom etapper att ta en Lördag/Söndag eller långhelg. Har på listan att kolla in Bruksleden också, men än så länge har det inte blivit av. Kanske nu i sommar/höst!

Norge är definitivt en framtida plan! Känns nästan tvunget att vandra i Norge i framtiden.
Härjedalen var jag i i somras, vandrade då sonfjället. Man blir minst sagt tagen över hur mycket skog vi egentligen har här i Sverige! Det var mil och åter mil av vild skog innan man kom in i själva nationalparken.

Tack för tipset om guldturerna! Ska kollas upp. Må väl
Citera
2025-01-10, 15:15
Medlem
Gurkninjas avatar
Citat:
Norge är definitivt en framtida plan! Känns nästan tvunget att vandra i Norge i framtiden.
Det tycker jag absolut! Vår granne har väldigt mycket att erbjuda när det kommer till naturupplevelser!

Citat:
Härjedalen var jag i i somras, vandrade då sonfjället. Man blir minst sagt tagen över hur mycket skog vi egentligen har här i Sverige! Det var mil och åter mil av vild skog innan man kom in i själva nationalparken.
Sonfjället får jag kolla in. Det låter också som något man bör se när man väl är där uppe nästa gång.

Citat:
Tack för tipset om guldturerna! Ska kollas upp. Må väl
Tack detsamma!
Citera
2025-01-10, 16:34
Medlem
Drumedarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkninja
Det tycker jag absolut! Vår granne har väldigt mycket att erbjuda när det kommer till naturupplevelser!

Sonfjället får jag kolla in. Det låter också som något man bör se när man väl är där uppe nästa gång.

Tack detsamma!

Sonfjället är ju lite beryktat för att det ska finnas mycket björn i parken. Ger en extra krydda när man ligger i tältet på kvällen och läser en bok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in