Har du sökt hjälp hos vården? Om din stamning påverkar din psykiska hälsa, vilket du antyder att det gör, så finns anledning för samhället att börja hjälpa dig med detta.
https://stamning.se/behandling/
Min uppfattning är att stamning går att förbättra oerhört mycket, och om man jobbar målinriktat rentav bli av med.
Försök att inte skämmas, det är inget du valt att lida av. Dumma människor älskar att få sina offer att skämmas, så om du slutar skämmas så blir det inte alls lika tillfredsställande för dom.
Livet är absurt, konstigt på fler sätt än du ännu lärt dig eftersom du är ung. Tro mig, det bästa man kan göra är bara att skratta åt elände man upplever. Så ta inte stammandet på stort allvar! Lär dig skratta åt dig själv! Det finns mycket värre saker än att andra tycker man är lustig.
Att skämmas över, och att vägra acceptera något som är oundvikligt, leder bara till smärta och att man blir deppig.
Om någon behandlar dig illa eller respektlöst pga att du stammar så är de dåliga människor. Och dåliga människor får man slå på käften, för de förtjänar det. Och om dumma människor förstår att varje gång de är dumma mot dig, så får de en knytnäve i ansiktet (kanske inte nödvändigtvis just när de är dumma, men så snart därefter som det är möjligt), så kommer de sluta vara dumma mot dig väldigt snabbt. Tro mig! Var inte rädd för att straffa dåliga människor! Eller för att skydda dig själv. Du ska naturligtvis inte döda någon, men en knytnäve i ansiktet dödar inget. Och är det en kvinna så kastar du innehållet i ett glas Coca Cola i hennes ansikte.
Lycka till grabben.