Igår, 04:55
Medlem
Måste egentligen fråga om det är någon mer som känner igen sig. Jag lider av panikångest och får det ganska sällan nu (tack och lov) pga mina antidepressiva. Men när jag väl får en panikattack så mår jag extremt illa och måste typ spy direkt. Så oftast kör jag ner fingrarna i halsen och spyr. Och direkt efter jag spytt så känns det redan lite bättre..
kan fortfarande vara skakis osv men det är som att jag ”kommer tillbaka”.
Får ju andra symtom också. Dem klassiska, hjärtklappning, ont i magen, skakar osv vid panikattacker men just kräkningarna tycker jag är lite underligt.
Det blir nästan som om jag ”spyr upp ångesten”.
Är det någon mer som har så?
Alltid undrat varför kroppen lugnar ner sig nästan direkt efteråt
Citera
Igår, 05:13
Medlem
pn222jws avatar
Det fysiska och psykiska är sammanlänkat. För en del år sen fick jag i vissa speciella situationer - i tunnelbanan, eller längst bak i en lång kö...en slags snurrig känsla... några gånger blev jag darrig. Rent fysiskt tror jag blodsockret sjönk - om jag hade lite smågodis att äta lindrades obehaget, helst lakrits. Genom att arbeta några år på ett jättekontor tränade jag utan att tänka på det bort otryggheten.
Senast redigerad av pn222jw Igår kl. 05:29.
Citera
Igår, 07:30
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det fysiska och psykiska är sammanlänkat. För en del år sen fick jag i vissa speciella situationer - i tunnelbanan, eller längst bak i en lång kö...en slags snurrig känsla... några gånger blev jag darrig. Rent fysiskt tror jag blodsockret sjönk - om jag hade lite smågodis att äta lindrades obehaget, helst lakrits. Genom att arbeta några år på ett jättekontor tränade jag utan att tänka på det bort otryggheten.
Söt eller saltlakrits? Du menar sockret och lakritssmaken har en lugnande effekt?
Citera
Igår, 08:03
Medlem
kräkningen kan ju vara kopplat till det som ligger till grund för din oro/ångest.
Om du som barn fått stryk för att du ätit upp brysselkålen innan gästerna kom på julafton, något sexuellt, vilket jag inte hoppas, eller någon annan stressituation i ung ålder.
Vad det var som från starten orsakade detta fenomen.
Det kommer att passera med tiden och man får träna bort det och bara genomlida det.
Terapi skall ju vara bra om det nu är möjligt att få.
Citera
Igår, 08:10
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelstudent24
Måste egentligen fråga om det är någon mer som känner igen sig. Jag lider av panikångest och får det ganska sällan nu (tack och lov) pga mina antidepressiva. Men när jag väl får en panikattack så mår jag extremt illa och måste typ spy direkt. Så oftast kör jag ner fingrarna i halsen och spyr. Och direkt efter jag spytt så känns det redan lite bättre..
kan fortfarande vara skakis osv men det är som att jag ”kommer tillbaka”.
Får ju andra symtom också. Dem klassiska, hjärtklappning, ont i magen, skakar osv vid panikattacker men just kräkningarna tycker jag är lite underligt.
Det blir nästan som om jag ”spyr upp ångesten”.
Är det någon mer som har så?
Alltid undrat varför kroppen lugnar ner sig nästan direkt efteråt

Det är nog kroppen som berättar för dig att du behöver göra en förändring.

Prova att ta små korta och billiga weekends till andra länder
Citera
Igår, 10:16
Medlem
Jag har exakt likadant när jag har panikångest. Jag får hjärtklappning, det känns som stt jag inte får luft ibland, skakar okontrollerat, och mår jätteilla och kräks. Efter att jag gjort det är det som att kroppen andas ut och ångesten sjunker. Ibland kan det vända igen, och ångesten kommer tillbaka och hela proceduren börjar om. Skönt att medicin hjälpt för dig så att du slipper ha det så ofta nu för tiden.
Citera
Igår, 13:14
Medlem
CalleG16s avatar
Jag har att när jag är påtagligt stressad så känner jag ett mig stram i nacken och i samband med det byggs ett illamående upp. Går jag och kör fingrarna i halsen och kräks så försvinner stressen direkt. Det är märkligt.
Citera
Idag, 00:03
Medlem
Kräkas är ju en urladdning så inte konstigt alls om ångesten lättar efteråt. Effektivt men kanske inte alltid möjligt. Salta grodor (hårda karameller) kan hjälpa mot illamående och obehag, om man gillar saltlakrits.
Citera
Idag, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Kräkas är ju en urladdning så inte konstigt alls om ångesten lättar efteråt. Effektivt men kanske inte alltid möjligt. Salta grodor (hårda karameller) kan hjälpa mot illamående och obehag, om man gillar saltlakrits.

Jag ÄLSKAR lakrits, men varför skulle lakrits hjälpa? Hört om det förut men aldrig testat, men kanske är värt att ha hemma ifall det sker igen
Citera
Idag, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av violpastilll
Jag har exakt likadant när jag har panikångest. Jag får hjärtklappning, det känns som stt jag inte får luft ibland, skakar okontrollerat, och mår jätteilla och kräks. Efter att jag gjort det är det som att kroppen andas ut och ångesten sjunker. Ibland kan det vända igen, och ångesten kommer tillbaka och hela proceduren börjar om. Skönt att medicin hjälpt för dig så att du slipper ha det så ofta nu för tiden.

Vad sjukt! Exakt samma för mig, ångesten kan komma tillbaka en stund till efteråt och allt sker igen, så märkligt! Men skönt att höra att jag inte är ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in