• 3
  • 4
2025-01-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Tror SVT anser att de själva behöver använda enklare svenska för att den större massan svenskar ska enklare förstå då svenskakunskaperna per kapita sjunkit avsevärt senaste 10-15 åren till följd av invandring osv. Avlidit är mer precist men färre som förstår.
På vilket sätt är "avlidit" mer precist? En mer ursprunglig betydelse av "avlida" är "gå bort" (vilket för övrigt också är ett annat sätt att säga det om man inte vill säga "dö").
Citera
2025-01-29, 17:36
Medlem
"XX har lämnat oss" är en annan vanlig omskrivning, eller "XX har lämnat jordelivet".
Citera
2025-01-29, 20:59
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.svensk.tiger
Idag på SVT text: "Soulsångaren Sam Moore har dött"
Kan man inte skriva "avlidit" eller "är död" istället för "dött"?
"Dött" låter som ett kadaver. Om en hund eller katt dör, kan man använda ordet "dött", men inte om människor.
Vad anser ni?

Om man tycker att ”har dött” låter alltför burdust kan kanske några ålderdomliga uttryck passa bättre.

Gått ur tiden.
Gått in i evigheten.
Gått hädan.
Citera
2025-01-29, 23:11
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Om man tycker att ”har dött” låter alltför burdust kan kanske några ålderdomliga uttryck passa bättre.

Gått ur tiden.
Gått in i evigheten.
Gått hädan.

Glöm inte "gått hinsides". Det tycker jag är fint.
Citera
2025-01-30, 06:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Jag har för mig att 'avlidit' följs oftast av 'i' eller 'av". Har jag fel?

Jag vet inte riktigt vad du menar. Man kan mycket väl säga att någon har avlidit och stanna där, utan att specificera vad personen avlidit av. Men om man vill fortsätta och specificera dödsorsaken så är det "i" eller "av" som gäller.
Citera
2025-01-30, 06:51
Medlem
Djur dör, människor avlider. Så har det alltid varit - ända fram till internets ankomst med efterföljande och oundviklig brain drain.
Citera
2025-01-30, 13:07
Medlem
schizophrenias avatar
Våra tidningar tenderar att skriva på annat sätt nu än förr. Följande är taget från en krönika skriven av professor Lars-Gunnar Andersson:
Det har under de senaste åren blivit vanligt med notiser och rubriker i stil med ”Man hittad avliden” i stället för ”Man hittad död”. I lite äldre tidningstext användes enbart hittad död eller funnen död.
https://www.gp.se/nyheter/nyhetskron...1-2d28dc7d1b2d
Citera
2025-01-30, 18:46
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
På vilket sätt är "avlidit" mer precist? En mer ursprunglig betydelse av "avlida" är "gå bort" (vilket för övrigt också är ett annat sätt att säga det om man inte vill säga "dö").
Ok kanske inte mer precist men det är ett ovanligare ord än "dött". Plus att det finns nån vag uppfattning om att vissa ord är för direkta eller hårda att använda i tv-rutan. Ren spekulation men min uppfattning.
Citera
2025-01-30, 19:38
Medlem
Jag säger "har checkat ut", till vardags. Vet egentligen inte hur det blev så men det låter mindre gravallvarligt än att vara döööööd, antar jag.
Citera
Igår, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Ok kanske inte mer precist men det är ett ovanligare ord än "dött". Plus att det finns nån vag uppfattning om att vissa ord är för direkta eller hårda att använda i tv-rutan. Ren spekulation men min uppfattning.
Jag tror att du kan ha rätt i att det är mer precist, men i så fall kanske bara för en del av befolkningen. Människor uppfattar ordets betydelse olika. I det här fallet skulle det kunna bli missförstånd om jag berättade för en mycket gammal person (typ 2-300 år) att "ambulans kallades till olycksplatsen men mannen avled innan den kom fram". Dog mannen eller gick han från olycksplatsen? Men när dom säger "avled" i en nyhetssändning så tror jag att jag förstår vad dom menar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in