Citat:
Ursprungligen postat av
Anna-Helga
Man kan ju säga tyvärr, vi har bara en dubbeldäckare tillgänglig och det är olämpligt idag pga vädret, ni får ta flyget istället eller nåt... Men det klart man kan välja att chansa också. Det är en jävla skillnad på dubbeldäckare och vanlig turistbuss, inte bara höjden, utan tyngdpunkt, väghållning, vikt osv. 15 personer åker lika bekvämt (bekvämare?) i en vanlig turistbuss jämfört med en dubbeldäckare vill jag påstå. Sen är det självklart så, oavsett typ av buss så flyger man inte ut i diket, som tränaren beskriver, om man har säkerhetsbälte på sig.
Jaha, har du kört mycket buss?
Du verkar ju ha koll.
För egen del skulle jag säga att det är mest bara höjden och vindfåget som skiljer, en "vanlig turistbuss" är väl ungefär 4 decimeter lägre...
För egen del kan jag inte minnas att någon bokad resa ställts in av just anledningen att det är halt eller blåser, eller både och.
Fick själv lov att köra en lika hög buss från Norrland till Västkusten dagen efter en svår olycka där en buss blåst av vägen med många skadade, för många år sedan.
Det är liksom så det fungerar, både bussar och lastbilar går i alla väder. Med undantag för lokaltrafiken som ibland ställer in turer när det är underkylt regn eller översvämningar...
Sedan är det så klart väldigt tråkigt det som hänt, men folk lyckas ju vända upp och ner på bussar även när det är sommarväglag.