• 4
  • 5
2025-01-12, 18:50
Medlem
DonFoldits avatar
Att den lite skämtsamt kallas reptilhjärnan beror på att det är den delen som styr våra mest primitiva drifter. Det är reptilhjärnan som tar över när man är stressad, orolig, deprimerad eller har druckit alkohol. När man är lugn är det pannloben som fattar beslut.

Edit: Kan man skrämma folk med ödlejesus så tar reptilhjärnan över.
Senast redigerad av DonFoldit 2025-01-12 kl. 18:55.
Citera
2025-01-12, 19:40
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jesus passar perfekt som Antikrist.
Han sitter som kung i det tredje templet just nu.
Dödligt sårad men lever.

Det är ju bara det att antikrists hela verksamhet var i framtiden enligt bibelförfattarna flera decennier efter att Jesus dött och uppstått. Dessutom så säger ordet antikrist att det är något som är emot Jesus eller i stället för Jesus.

Din tvärtom-teologi är säkert kul på sitt sätt men om vi diskuterar bibelsn profetior utifrån vad bibeln säger så måste vi se vad bibeln säger. Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av bandspelaren 2025-01-12 kl. 19:46.
Citera
2025-01-12, 19:54
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Det är ju bara det att antikrists hela verksamhet var i framtiden enligt bibelförfattarna flera decennier efter att Jesus dött och uppstått. Dessutom så säger ordet antikrist att det är något som är emot Jesus eller i stället för Jesus.

Din tvärtom-teologi är säkert kul på sitt sätt men om vi diskuterar bibelsn profetior utifrån vad bibeln säger så måste vi se vad bibeln säger. Svårare än så är det inte.
Vi är i framtiden nu.
Eller hur.
Och Jesus är istället för sanningen.
Vi kan inte ta emot sanningen om vem som verkligen är vår frälsare, så vi hänger oss åt en löjlig saga som inte ens är begriplig.
Men den nakna sanningen avvisar vi.
Citera
2025-01-12, 20:07
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Vi är i framtiden nu.
Eller hur.
Och Jesus är istället för sanningen.
Vi kan inte ta emot sanningen om vem som verkligen är vår frälsare, så vi hänger oss åt en löjlig saga som inte ens är begriplig.
Men den nakna sanningen avvisar vi.

Nu gäller frågan ett konstverk i Vatikanen. I diskussionen aktualiserades påvedömets relation till Jesus. Enligt en väldigt trovärdig tolkning av bibeln är påvedömet antikrist, alltså emot eller i stället för Jesus. Vi talar alltså om hur olika parter förhåller sig till varandra enligt bibeln. Vem som bär på den absoluta sanningen vet vi inte. Vi vet dock att bibelförfattarna verkar ha fått förmågan att beskriva framtiden.

Om du sitter på sanningen så har du en svår uppgift framför dig med att övertyga andra.
Citera
2025-01-12, 20:19
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
. Vi vet dock att bibelförfattarna verkar ha fått förmågan att beskriva framtiden.
.
Jag försöker förstå bibeln och därmed läser jag den och diskuterar den och iakttar all symbolism som omger kyrkan och hela världen.
Genom det har jag kommit fram till en förklaring som logiskt och rationellt förklarar vad det betyder, varför saker verkar så motsägelsefullt och varför Jesus beskrivs som ett odjur och som morgonstjärna likt Satan.

Bibeln författare kunde inte se framtiden.
Bibeln är allt.
Allt finns där.
Uppenbarelseboken beskriver den uppenbarelse du kommer ha den dag du förstår bibeln.
Citera
2025-01-12, 20:31
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Jag försöker förstå bibeln och därmed läser jag den och diskuterar den och iakttar all symbolism som omger kyrkan och hela världen.
Genom det har jag kommit fram till en förklaring som logiskt och rationellt förklarar vad det betyder, varför saker verkar så motsägelsefullt och varför Jesus beskrivs som ett odjur och som morgonstjärna likt Satan.

Bibeln författare kunde inte se framtiden.
Bibeln är allt.
Allt finns där.
Uppenbarelseboken beskriver den uppenbarelse du kommer ha den dag du förstår bibeln.

Nej bibelns författare kunde inte se framtiden. De fick syner och tankar som de skrev ner utan att veta vad det betydde. Sen har vi som har facit kunnat se att de beskrev framtiden. Den makt som ligger bakom bibeln måste vara extraordinär.
Jag kommer att forsätta läsa och undersöka. Jag har dock svårt att tro att jag skall komma till några nya stora insikter om uppenbarelseboken. Ramverket är ganska färdigt.
Citera
2025-01-12, 20:36
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Nej bibelns författare kunde inte se framtiden. De fick syner och tankar som de skrev ner utan att veta vad det betydde. Sen har vi som har facit kunnat se att de beskrev framtiden. Den makt som ligger bakom bibeln måste vara extraordinär.
Jag kommer att forsätta läsa och undersöka. Jag har dock svårt att tro att jag skall komma till några nya stora insikter om uppenbarelseboken. Ramverket är ganska färdigt.
Syner?
Nu ljuger du.
Du har aldrig varit med om några syner som visar framtiden. Det är sagor.
Larv.
Kärring prat, som bibeln kallar dylikt.
Bibeln försöker leda bort dig från övernaturliga saker och annama det som faktiskt är sant och fyllt synligt för alla jämt.
Citera
2025-01-12, 20:51
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Syner?
Nu ljuger du.
Du har aldrig varit med om några syner som visar framtiden. Det är sagor.
Larv.
Kärring prat, som bibeln kallar dylikt.
Bibeln försöker leda bort dig från övernaturliga saker och annama det som faktiskt är sant och fyllt synligt för alla jämt.

Jag sade inte att jag haft syner utan att bibelförfattarna haft det. Men jag lägger nu ner konversationen för tillfället.

Syner i Daniel:

Då uppenbarades hemligheten för Daniel i en syn om natten

I en syn om natten såg jag, Daniel,..

Under kung Belshassars tredje regeringsår hade jag, Daniel, en syn

medan jag ännu bad min bön, kom Gabriel, som jag förut såg i min syn

Under den persiske kungen Kyros tredje regeringsår hade Daniel – som hade fått namnet Belteshassar – en uppenbarelse som var sann och som varslade om stora vedermödor. Han begrundade den och fick insikt genom denna syn.

Nu har jag kommit för att låta dig veta vad som skall ske ditt folk i kommande dagar. Detta är ännu en syn som gäller de dagarna
Citera
2025-01-12, 20:54
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag sade inte att jag haft syner utan att bibelförfattarna haft det. Men jag lägger nu ner konversationen för tillfället.

Syner i Daniel:

Då uppenbarades hemligheten för Daniel i en syn om natten

I en syn om natten såg jag, Daniel,..

Under kung Belshassars tredje regeringsår hade jag, Daniel, en syn

medan jag ännu bad min bön, kom Gabriel, som jag förut såg i min syn

Under den persiske kungen Kyros tredje regeringsår hade Daniel – som hade fått namnet Belteshassar – en uppenbarelse som var sann och som varslade om stora vedermödor. Han begrundade den och fick insikt genom denna syn.

Nu har jag kommit för att låta dig veta vad som skall ske ditt folk i kommande dagar. Detta är ännu en syn som gäller de dagarna
Bibeln berättar sagor och uppmanar dig också att inte ta sagor bokstavligen.
Citera
2025-01-12, 22:44
Medlem
DonFoldits avatar
Jesus har uppenbarligen ett ormhuvud för att Jesus INTE är budbäraren som hade bronshy och krulligt hår enligt bibeln.

Men det har flera meningar som vanligt. Det symboliserar även reptilhjärnan och hur vatikanen vill att dess följare ska fokusera på rädslor och att leva genom reptildelen av hjärnan där dom inte ens orkar bry sig om Jesus har ett ormhuvud eller kulligt hår, för dom vill inte läsa vad det står.

Därför skrämmer de kristna barnen genom en tortyrberättelse om en gud som låter sin son torteras för skojs skull för att återuppliva han efter några dagar.

Att Jesus egentligen symboliserar årstider och hur solen går upp vid korsets stjärntecken , tills några dagar senare när den återuppstår vid nästa stjärntecken, det resonerade inte med vatikanen och svenska kyrkan som ville skrämma barnen rejält med historier om en jättesnäll allsmäktig gudsgubbe som tillåter att sin son att torteras med spikar på ett kors.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in