• 1
  • 2
2025-01-12, 14:22
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Om det brinner för full runt omkring kommer allt att tändas i vilket fall som helst.

Däremot kan man minska spridning av eld genom tex brandväggar.

Tegel hjälper inte då värmen kommer att få material att expandera och dra ihop sig så tegel väggar hjälper inte utan rasar. I kakelugnar har man därför specialbruk med hög andel sand för att just klara dessa rörelser i materialet.

Men jag såg en utställning i nurnberg och hur bränderna tagit hela staden men de 50cm fasadväggarna av alla medeltidshus fanns kvar så det var lätt bygga upp den medeltida staden igen.
Så där har du svaret. 50cm granitväggar överlever även de allierade bombningarna.
Citera
2025-01-13, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det enda jag kan tänka mig är en gigantisk vattentank på tomten. Typ 500m3 fylld med vatten. Och sprinklers som kan vattenbegjuta huset 24/7. En kraftig dieselpump som kan trycka iväg typ 10-20 m3 i minuten.Sedan lär det mesta bli fuktskadat oavsett, men är huset i stål och betong lär det stå kvar.

Bygger man huset med plåtbeklädnad slipper man dessutom risken med gnistor och glöder.

Fast bränderna runt husen tyckte jag inte var så våldsamma.
Det brann lite sakta här o där men ingen var där för att släcka. Sedan börjar även huset brinna efter ett tag.

Räcker nog med att ha en vanlig vattenspridare på tomten för att få bukt med de bränder jag sett.

Sedan kan det brinna väldigt våldsamt i de obebyggda markerna där det är mycket buskar o skit.
Citera
Idag, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag läste att det ska tydligen finnas en gele som man kan spruta på som gör att det inte brinner.

Det stämmer, allt som täpper till syretillförsel hjälper till att kväva brand
Citera
Idag, 10:29
Medlem
Ett tät hus i tegel eller betong med plåttak och tätt under. Med hel täckande plåt att skydda fönster samt en pool och ett sprinkler system.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in