Igår, 22:59
Medlem
Longest-covids avatar
Finns det någon som kan förklara för mig vilka psykiatriska tillstånd som kan orsaka att personer har mycket avvikande och normbrytare yttre? Kanske pga. Psykisk sjukdom, droger och vilka diagnoser som kan vara aktuella?

Tänk dig någon som levt ett någorlunda ordnat liv, någon som inte direkt avvikt men helt plötsligt slutar sköta sin hygien, har märkliga kläder (lager på lager i starka färger) och inte klär sig efter årstid?
Någon som går runt i en skum skinnkappa men barfota osv.

Vad kan tänkas orsaka detta och inser personerna att de avviker eller har ett förändrat yttre och beteende?

Tycker psykiatri är intressant och hittar inget online om detta
Citera
Igår, 23:03
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Finns det någon som kan förklara för mig vilka psykiatriska tillstånd som kan orsaka att personer har mycket avvikande och normbrytare yttre? Kanske pga. Psykisk sjukdom, droger och vilka diagnoser som kan vara aktuella?

Tänk dig någon som levt ett någorlunda ordnat liv, någon som inte direkt avvikt men helt plötsligt slutar sköta sin hygien, har märkliga kläder (lager på lager i starka färger) och inte klär sig efter årstid?

Vad kan tänkas orsaka detta och inser personerna att de avviker eller har ett förändrat yttre och beteende?

Det där är jag i ett nätskal = lättja vill jag besvara det med
Citera
Igår, 23:06
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Det där är jag i ett nätskal = lättja vill jag besvara det med

Enbart lättja?
Citera
Igår, 23:09
Medlem
Longest-covids avatar
Både personer som arbetar inom psykiatri, sjukvård eller är kunniga inom området, och såklart personer som lever med psykiatriska diagnoser och fått höra att de avviker utseendemässigt kan ju gärna dela med er av er kunskap och era erfarenheter
Citera
Igår, 23:55
Medlem
Timoteuss avatar
Det du beskriver förekommer hos personer som har psykossjukdom. De kan bli väldigt upptagna av sin inre värld och därför inte få ihop vardagen.
Det förekommer också att de upplever olika typer av förföljelse. En bekant till mig tejpade tex igen ventilerna eftersom han var övertygad om att grannarna skickade giftig gas genom dem. Hemmet blev ganska unket och det satte sig även i kläderna. Det förekommer att man även tejpar för duschmunstycket, och då blir det ju svårt med hygienen.
Många lager kläder kan tex vara upplevt som skydd mot det som hotar. Både maniska och psykotiska personer kan ha ett väldigt intensivt associationstänkande, så att de olika plaggen kan vara betydelsebärande och starkt symboliska för dem. Då kan det bli så att samma plagg alltid måste bäras, dvs det går aldrig att tvätta dem.
Citera
Idag, 01:23
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:

Låter som bipolaritet, särskilt då den maniska fasen i sjukdomen.

Den drabbade förstår inte att det finns fasta gränser, regler eller konsekvenser utan skapar dessa utefter sina egna behov i hens egna förvirrade värld.

De inser (oftast) inte att de gått utanför det normala förrän de kommit ur manin.

Mvh.
Citera
Idag, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen

Den drabbade förstår inte att det finns fasta gränser, regler eller konsekvenser utan skapar dessa utefter sina egna behov i hens egna förvirrade värld.

De inser (oftast) inte att de gått utanför det normala förrän de kommit ur manin.

Mvh.

Vad är normalt och vilken gräns finns?
Citera
Idag, 04:35
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Mycket kan vara orsaken till detta. Enormt mycket. En person kan förändra sig yttre allt från depression till psykos; så det är svårt att pricka helt rätt.

Men baserat på vad du skriver så klingar Diogenes syndrom till. Det är i stort sätt själv neglect. Detta hade dock kunnat bekräftas bättre ifall du såg var personen bor då det ofta leder till hoarding liknande förhållanden. Men att gå barfota, inte klä sig efter väder, strunta i hygien osv är något som stämmer in.

Dock som sagt kan det vara mycket. Mer specifik info om beteendet kanske hjälper
Citera
Idag, 04:36
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen

Mvh.

Mycket möjligt. Kan vara många kandidater. Personen kanske bara är hög som ett hus också. Mer info från TS underlättar; annars kan det vara för många olika känner jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in