• 1
  • 2
2025-01-12, 23:40
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Att "acceptera kakor" som är så gamla och hårda att de behöver doppas, är "Very demure, very mindful". När jag tittar i gamla tidningar verkar uttrycket "kaffe med dopp" använts lika frekvent 1885 som idag. Se där vilket modest uttryck och har alltså inget med lyx att göra, skulle jag säga. En del av folksjälen.

jo visst.
Citera
2025-01-12, 23:44
Medlem
GastonLeMans avatar
Pepparkakor doppat i kaffe om man är snabb är gott. Så kakan inte löser upp sig och hamnar som sörja i koppen.

Ostmacka i varm O’boy är också väldigt gott.
Citera
2025-01-13, 05:45
Medlem
Charaxess avatar
Nu va det iofs länge sedan jag doppade ngt i kaffet men förr i världen brukade jag uppskatta mandelkubb. Bara toucha klubben i kaffet, så den inte löstes upp för mycket. Underbart! Vet inte var man kan finna bra mandelkubb nu för tiden som inte är alltför torra och trista? Vore kul att pröva någon gång igen! Dricker mycket kaffe nu sen jag äntligen investerat i en juste kaffebryggare...
Citera
2025-01-13, 15:47
Medlem
Påminner mig om att jag brukade få doppa mina Brago- eller Mariekex i mormors kaffe när jag passades av henne.
Citera
2025-01-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charaxes
Nu va det iofs länge sedan jag doppade ngt i kaffet men förr i världen brukade jag uppskatta mandelkubb. Bara toucha klubben i kaffet, så den inte löstes upp för mycket. Underbart! Vet inte var man kan finna bra mandelkubb nu för tiden som inte är alltför torra och trista? Vore kul att pröva någon gång igen! Dricker mycket kaffe nu sen jag äntligen investerat i en juste kaffebryggare...
Det var p g a att brödet var/blev torra, inget skulle kastas, som man doppade för att mjuka upp fikabrödet, finfolk brukade inte doppa dom hade råd att ha färskt
Citera
2025-01-13, 17:26
Medlem
Charaxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det var p g a att brödet var/blev torra, inget skulle kastas, som man doppade för att mjuka upp fikabrödet, finfolk brukade inte doppa dom hade råd att ha färskt

Alldeles riktigt! Och ffa vetebröd sågs som en lyxvara tills för inte alls så länge sen. Det hade bara "det finare folket" råd med. Men idag passade jag på att köpa mandelkubb pga den här tråden, så ska testa det igen, doppa det i kaffet och drömma mig bakåt i tiden lite....
Citera
2025-01-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charaxes
Alldeles riktigt! Och ffa vetebröd sågs som en lyxvara tills för inte alls så länge sen. Det hade bara "det finare folket" råd med. Men idag passade jag på att köpa mandelkubb pga den här tråden, så ska testa det igen, doppa det i kaffet och drömma mig bakåt i tiden lite....
Även "fattiga riddare" kommer av att ta vara på torkat bröd.
Citera
2025-01-13, 17:53
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Gör det inte jätteofta men kring jul blir det oftast pepparkakor. Inte allt för sällan i glögg istället för kaffe av naturliga skäl
Peberkager i kaffe är inte helt fel det heller.

Mitt personliga bidrag får ändå bli lussebulle i varm choklad. Kanonkombo, på min ära.
Citera
2025-01-14, 23:32
Medlem
Charaxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Även "fattiga riddare" kommer av att ta vara på torkat bröd.

En underskatta dygd idag att ta vara på allt och inte låta något gå till spillo. Kan nog komma att förändras med tanke på stundande dystrare tider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in