2025-01-12, 21:35
Medlem
Jag håller på att isolera min oinredda övervåning och funderar nu på nästa steg: att sätta plast, glespanel och gips.

Det är ett 1½-planshus med snedtak och öppet upp till nock. Jag har installerat tre lager mineralullsskivor och precis avslutat det sista lagret. Reglarna i det sista lagret är monterade av snickaren med cc120. Är det rimligt att plasta, sätta liggande glespanel 28x70 med cc30 och därefter gipsa utan att riskera att gipsskivorna böjer sig med tiden? Jag föredrar att använda 1200 mm gipsskivor för att spara kostnader, eftersom 900 mm skivor kostar lika mycket.

I efterhand inser jag att det kanske hade varit bättre att be snickaren sätta reglarna med cc60 istället för cc120 för att minimera risken, men nu är det lite sent för det. Jag har inte heller tänkt sätta OSB i snedtaket, då det känns onödigt och inte fyller någon funktion.
Citera
2025-01-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modulor
Jag håller på att isolera min oinredda övervåning och funderar nu på nästa steg: att sätta plast, glespanel och gips.

Det är ett 1½-planshus med snedtak och öppet upp till nock. Jag har installerat tre lager mineralullsskivor och precis avslutat det sista lagret. Reglarna i det sista lagret är monterade av snickaren med cc120. Är det rimligt att plasta, sätta liggande glespanel 28x70 med cc30 och därefter gipsa utan att riskera att gipsskivorna böjer sig med tiden? Jag föredrar att använda 1200 mm gipsskivor för att spara kostnader, eftersom 900 mm skivor kostar lika mycket.

I efterhand inser jag att det kanske hade varit bättre att be snickaren sätta reglarna med cc60 istället för cc120 för att minimera risken, men nu är det lite sent för det. Jag har inte heller tänkt sätta OSB i snedtaket, då det känns onödigt och inte fyller någon funktion.
28X70 med cc300 är standard! så kör på det! Kanske en sån på cc600 oxå mellan ditt cc1200
Citera
2025-01-12, 21:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vill du någonsin sätta upp något i taket så kommer du önska att du satt OSB bakom gipsen.
Det är värt de extra tusenlapparna skulle jag säga.
Citera
2025-01-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
28X70 med cc300 är standard! så kör på det! Kanske en sån på cc600 oxå mellan ditt cc1200
Nu är det isolerat och klart och blir tvärjobbigt (och dessutom flera tusenlappar dyrare) att peta in 45x120mm-reglar mellan de redan monterade 45x120 på CC120, men är det ett måste så får det bli så.

För tydlighet skall det alltså monteras 28x70 glespanel på CC30 oavsett, det jag är osäker på är om gipsen kommer bågna med reglar (som glesen fästs i) på CC120 istället för CC60. Som sagt, worst case får jag peta in reglar på CC60 men slipper helst...
Citera
2025-01-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vill du någonsin sätta upp något i taket så kommer du önska att du satt OSB bakom gipsen.
Det är värt de extra tusenlapparna skulle jag säga.
Tack för tipset, men det är snedtak från golv till nock så det blir svårt att sätta upp saker i taket rent generellt så det känns svårt att rättfärdiga kostnaden. Innerväggar kommer att bekläs med både OSB och gips
Citera
2025-01-12, 21:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack för tipset, men det är snedtak från golv till nock så det blir svårt att sätta upp saker i taket rent generellt så det känns svårt att rättfärdiga kostnaden. Innerväggar kommer att bekläs med både OSB och gips

Alltid något, du får göra som du vill. Sätter du OBS så behöver du heller inte vara orolig att gipset ska böja sig då du kan dra tillräckligt med skruv.
Citera
2025-01-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Alltid något, du får göra som du vill. Sätter du OBS så behöver du heller inte vara orolig att gipset ska böja sig då du kan dra tillräckligt med skruv.
Tack för svaret! Det skulle bli nästan 30k extra att sätta OSB så då är det nog billigare att kapa lite isolering och sätta extra reglar på cc60
Citera
2025-01-12, 22:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack för svaret! Det skulle bli nästan 30k extra att sätta OSB så då är det nog billigare att kapa lite isolering och sätta extra reglar på cc60

Det blir alltid billigare om man gör mindre. Jag hade satt 60cc gles, OBS och gips så är du på säkra sidan för framtiden. Dessa mått kör man i väggen och i taket borde man ha minst lika mycket.
Citera
2025-01-12, 22:16
Medlem
Ett vanligt innertak med ett bjälklager på 1200cc så glesar man 300cc som du vill göra i Sverige.
I ditt fall så blir belastningen mindre med ditt snedtak upp till nock.

Så tro mig, du behöver inte vara orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in