2025-01-16, 08:28
Medlem
StektGriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Du menar med det helt nya och revolutionerande granatgeväret Carl Gustav model 1948? Att en enskild soldat har kunnat slå ut en stridsvagn är inget nytt, utan verkligheten sedan 80 år tillbaka. Trots detta så har stridsvagnarna visat sig vara mycket användbara igen, igen och igen. Senast i Ukraina, där f.f.a. Ukraina har stor användning av sina stridsvagnar. Nya motmedel kräver dock anpassningar av hårdvaran, hur dessa är organiserade, hur de understöds och hur hårdvaran används.

Jag syftade främst på RB-57 / NLAW, tappade benämningen.

Stridsfordon 90 är dock ett eminent redskap vid förflyttning av trupper, dessutom billigare än leopard.
Citera
2025-01-16, 18:03
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StektGris
Jag syftade främst på RB-57 / NLAW, tappade benämningen.

Stridsfordon 90 är dock ett eminent redskap vid förflyttning av trupper, dessutom billigare än leopard.

Det finns moderna (d.v.s. alla som inte är ryska) VMS/APS-system som kan skjuta ner även takslående pv-robotar såsom Rb57. Huruvida det finns de som även kan hantera självmorddrönare och bombfälland drönare lämnar jag osagt, men rimligtvis är det något som alla tillverkare jobbar hårt på.

Detta skulle kunna förklara varför den nya Leopardaffären inte inkluderar vare sig VMS/APS-system eller OWS-system. D.v.s. att man väntar lite och ser när det dyker upp system som klarar av även drönarhotet.
Citera
2025-01-16, 19:26
Medlem
StektGriss avatar
Citat:
Det finns moderna (d.v.s. alla som inte är ryska) VMS/APS-system som kan skjuta ner även takslående pv-robotar såsom Rb57. Huruvida det finns de som även kan hantera självmorddrönare och bombfälland drönare lämnar jag osagt, men rimligtvis är det något som alla tillverkare jobbar hårt på.

Detta skulle kunna förklara varför den nya Leopardaffären inte inkluderar vare sig VMS/APS-system eller OWS-system. D.v.s. att man väntar lite och ser när det dyker upp system som klarar av även drönarhotet.

Det finns laservapen som skjuter ner drönare vet jag.

https://youtu.be/9j-E2bCOrg8?si=Zd3Mw2DQdunqG8gq
Citera
2025-01-16, 19:52
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StektGris
Det finns laservapen som skjuter ner drönare vet jag.

https://youtu.be/9j-E2bCOrg8?si=Zd3Mw2DQdunqG8gq

Problemet är inte att skjuta ner en drönare utan att ta fram sensorer och mjukvara som tillförlitligt ska upptäcka drönare och bekämpa dessa automatiskt, utan att den av misstag bekämpar egen personal, varenda fågel den ser o.s.v.

Sedan så tror jag inte att laser är det mest lämpliga för självskydd, bl.a. p.g.a. hur lång tid som en laser behöver för att få verkan i målet. Det rimligaste är nog att stridsvagnar använder samma typ av granater eller sprängladdningar som de har i dagens VMS-system, komlpetterat med OWS med kulspruta och kanske även grovkalibrigt automatladdat hagelgevär, medan dedikerat luftvärn kan använda laser, akan och robotar.
Citera
2025-01-16, 21:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Kan man flyga vissa delar av drönarna mot ett mål medans andra flyger mot ett annat mål?

Ja, det är liksom också grejen med en svärm, att kunna identifiera och ta fram information om flera mål och samtidigt hålla reda på dem så att inte 10 olika drönare identifierar samma mål som flera mål. Men SAAB jobbar framförallt med analys av informationen t.ex. att identifiera typ av mål, storlek, antal osv. Det är lite skillnad från en sensor som identifierar stridsvagnar på slagfältet till en grupp sensorer som märker ut alla enskilda soldater och det materiel de använder. T.ex kan hotet från en rysk golfbil med två soldater värderas lägre än rysk olastad lastbil med bara en enda soldat i eftersom lastbilen kan vara mer viktig mål rent taktiskt.
Citera
2025-01-17, 05:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Problemet är inte att skjuta ner en drönare utan att ta fram sensorer och mjukvara som tillförlitligt ska upptäcka drönare och bekämpa dessa automatiskt, utan att den av misstag bekämpar egen personal, varenda fågel den ser o.s.v.

Sedan så tror jag inte att laser är det mest lämpliga för självskydd, bl.a. p.g.a. hur lång tid som en laser behöver för att få verkan i målet. Det rimligaste är nog att stridsvagnar använder samma typ av granater eller sprängladdningar som de har i dagens VMS-system, komlpetterat med OWS med kulspruta och kanske även grovkalibrigt automatladdat hagelgevär, medan dedikerat luftvärn kan använda laser, akan och robotar.

Har man speglande material i drönaren så blir den mycket svår att skjuta ner med laser.

Det bästa är nog någon splittergranat eller en hagelsvärm. För det fall det handlar om drönarsvärmar så funkar nog en rejäl tryckvåg från större granat.
Citera
2025-01-17, 06:32
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Det här har man funderat på i minst 20 år redan. Är väl nu först som tekniken gjort det möjligt att aktualisera.
Citera
2025-01-17, 08:52
Medlem
Citat:

Vad tror du om Leonidas, som testas nu fältmässigt av USA
Citera
2025-01-17, 10:27
Medlem
Eller vi kan hoppas Tridon MkII från BAE kommer fungera väl.

https://www.youtube.com/watch?v=ZV4xqih3Rxg
Citera
2025-01-17, 10:40
Medlem
bra att sverige försöker hänga med i utvecklingen

det går snabbt nu

"China ‘Drills’ With Exoskeletons, Robot Dogs & High-Power Laser Drones Close To Indian Border "

https://www.eurasiantimes.com/pla-la...ills-near-lac/

fantasier/propaganda? låter nästan som något från star trek?
Citera
2025-01-17, 19:10
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Har man speglande material i drönaren så blir den mycket svår att skjuta ner med laser.

Det bästa är nog någon splittergranat eller en hagelsvärm. För det fall det handlar om drönarsvärmar så funkar nog en rejäl tryckvåg från större granat.

Samtidigt så skulle speglande material göra drönare lättare att upptäcka, tyngre och dyrare. Och allt för att kanske klara sig några tiondels sekunder längre från en laser.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vad tror du om Leonidas, som testas nu fältmässigt av USA

Man har lovat att laservapen snart ska bli praktisk verklighet i 50 år, så det är inget jag håller andan för. Men visst, förr eller senare blir de en realitet och drönare är det rimligaste målet att börja med.

Sedan så ska vi komma ihåg att redan bländande laser är användbart mot drönare som självskydd.
Citera
2025-01-19, 14:34
Medlem
Tyvärr är det väl ett måste, hatar drönare dock, tycker att det är en väldigt läskig utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in