2025-01-13, 17:18
Medlem
Charaxess avatar
Jag är för värkbruten och skadad i kroppen för att preppa igen. Been there seen that sen 2017. Är det meningen att du ska överleva så ser Gud till att du gör det, om du bekänner dig till honom och hans son. Gud vet precis hur långt ditt liv ska bli. Han har mätt ut varje år, månad, dag och sekund för dig. Tänker banne mig inte göra ett jota mer när det kommer till överlevnad. Inte intresserad! Finito! Basta!
Citera
2025-01-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Har du någon källa på att det är 1,5 månader bort?

Vore bra om du spred din kunskap så vi noobs också får ta del av informationen och kan förbereda oss.
Jag har inte någon exakt källa på att det skulle vara just 1,5 månader bort, men det finns flera tecken och utspel från både politiker och andra makthavare som pekar på att vi närmar oss en allvarlig situation.

Politiska utspel: De senaste månaderna har flera världsledare höjt tonläget, särskilt i frågor som rör geopolitisk spänning mellan stormakter som USA, Ryssland och Kina. När politiker börjar tala i termer som "existentiella hot" och "krigsberedskap" är det tydliga varningssignaler. Exempelvis har flera länder ökat sina försvarsbudgetar kraftigt, vilket tyder på att de förbereder sig för något större än en vanlig konflikt.

Kungen: När en monark, särskilt i Sverige, uttalar sig om något så allvarligt som fredens slut, är det definitivt en signal om att något extraordinärt pågår. Kungen brukar vanligtvis hålla sig neutral och fokusera på enande budskap, så om han skulle gå ut och säga att fred är osannolik framöver, är det rimligt att tolka det som att han har fått information som ännu inte är offentlig för oss andra. Det är möjligt att han är "den sista pusselbiten" som pekar på att vi måste förbereda oss seriöst.

Internationella mönster: Om vi ser till de senaste konflikterna och hur de eskalerat (t.ex. Rysslands invasion av Ukraina), är det tydligt att världen rör sig mot ett mer instabilt tillstånd. Lägg till ökande spänningar kring Taiwan och Mellanöstern, så ser vi ett globalt mönster av konflikter som lätt kan tippa över i något större.

Förberedelser hemma: Regeringen har också börjat informera om vikten av att ha hemberedskap. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) uppmanar oss att ha mat, vatten och nödvändiga förnödenheter för minst en vecka – men detta kan vara ett försiktigt råd för att inte skapa panik.

Det är naturligt att känna sig som en "noob" i detta, men kunskap och förberedelser är nyckeln. Följ både nationella och internationella nyhetsflöden och håll koll på vad som händer bakom kulisserna. Om ledare och symboliska figurer som kungen börjar tala om framtida konflikter, bör vi ta det på största allvar.

Slutsatsen? Förbered dig så gott du kan, även om vi alla hoppas att detta är en överreaktion. Det är bättre att vara redo än att stå handfallen.
Citera
2025-01-13, 17:31
Medlem
man kan bli lurad av msm med. gissningsvis är det nyhetsrapportering fienden ofta gärna söker kontroll över först, för att leda folket i fällan.

jag tror gaza-bor har upptäckt sådant för länge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
. Förvarar du kranvatten i en stor dunk och förvarar den på rätt sätt så håller sig vattnet i många månader.
"rätt sätt", ja.

jag hade en dunk med 15L vatten sparat ett par/tre år, tror jag, senast innan jag öppnade och smakade /luktade på det och det var helt ok och såg inte konstigt ut heller. inget tillsatt alls.

men det finns ju vattenreningstabletter av olika sorter med, som jag faktiskt senast hittade på en bilfirma, efter att ha varit runt hela byns alla apotek och frågat efter saken, de hade inte det. möjligen någon sade att de kunde beställa, men tror inte ens det faktiskt. "råkade" se dem i bildelsaffären samtidigt som de reade ut dem med.

några droppar klorin i X antal tio liter vatten ska göra susen med, sägs det. men rätt giftiga grejjer att leka med. sålänge det är klarlagt att det blir giftfritt, oavsett mängd av gift, efter X antal timmars luftande, så är det väl bättre än annars, kan man säga
Senast redigerad av litenfiskare 2025-01-13 kl. 17:57.
Citera
2025-01-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 190401
Jag har inte någon exakt källa på att det skulle vara just 1,5 månader bort, men det finns flera tecken och utspel från både politiker och andra makthavare som pekar på att vi närmar oss en allvarlig situation.

Politiska utspel: De senaste månaderna har flera världsledare höjt tonläget, särskilt i frågor som rör geopolitisk spänning mellan stormakter som USA, Ryssland och Kina. När politiker börjar tala i termer som "existentiella hot" och "krigsberedskap" är det tydliga varningssignaler. Exempelvis har flera länder ökat sina försvarsbudgetar kraftigt, vilket tyder på att de förbereder sig för något större än en vanlig konflikt.

Kungen: När en monark, särskilt i Sverige, uttalar sig om något så allvarligt som fredens slut, är det definitivt en signal om att något extraordinärt pågår. Kungen brukar vanligtvis hålla sig neutral och fokusera på enande budskap, så om han skulle gå ut och säga att fred är osannolik framöver, är det rimligt att tolka det som att han har fått information som ännu inte är offentlig för oss andra. Det är möjligt att han är "den sista pusselbiten" som pekar på att vi måste förbereda oss seriöst.

Internationella mönster: Om vi ser till de senaste konflikterna och hur de eskalerat (t.ex. Rysslands invasion av Ukraina), är det tydligt att världen rör sig mot ett mer instabilt tillstånd. Lägg till ökande spänningar kring Taiwan och Mellanöstern, så ser vi ett globalt mönster av konflikter som lätt kan tippa över i något större.

Förberedelser hemma: Regeringen har också börjat informera om vikten av att ha hemberedskap. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) uppmanar oss att ha mat, vatten och nödvändiga förnödenheter för minst en vecka – men detta kan vara ett försiktigt råd för att inte skapa panik.

Det är naturligt att känna sig som en "noob" i detta, men kunskap och förberedelser är nyckeln. Följ både nationella och internationella nyhetsflöden och håll koll på vad som händer bakom kulisserna. Om ledare och symboliska figurer som kungen börjar tala om framtida konflikter, bör vi ta det på största allvar.

Slutsatsen? Förbered dig så gott du kan, även om vi alla hoppas att detta är en överreaktion. Det är bättre att vara redo än att stå handfallen.
Sverige har ökat sin krigsmaktsbudget från 25 miljarder till 1100+ miljarder som skall sprättas iväg innan 2028. Är det kraftigt nog? Trodde vi hade inhemska problem och fattat det mer idiotiska beslutet efter det andra sedan slutet av 1990-talet. Men visst, äntligen har vi förstått att det var ryssens fel hela tiden och inte vi själva som orsakat alla inhemska problemen.
Citera
2025-01-13, 17:45
Medlem
En bra bil med flak så man kan dra snabbt norrut och en bit från civilisationen
Några extra diesel/bensindunkar
Tält
Verktyg
Mat/Medicin/Fiskespö
Citera
2025-01-13, 17:53
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Jag tänker på att sverige redan saknar egen förmåga att hålla igång el och kraftverk. Tack MP och S för det.

Kommer telenäten och gå ner då? tänker efter den där taktiska kärnvapen laddningen antagligen kommer slå ut telenäten? Så att ha en telefon känns lönlöst. Tänker kanske någon form av kom radio kanske då?, eller dom kanske går på samma freq?
Vad du än skaffar så finns det något scenario där den prylen inte kommer funka. Men tills telenätet går ner så är en telefon djävulskt bra att ha. Men prepping handlar sällan om att förbereda sig på ett specifikt scenario, utan snarare att förbereda sig på att något kan hända.

Om du läser broschyren "om krisen eller kriget kommer" så kommer du långt bara där.

Annars är vatten viktigt. Så det är bra att ha några dunkar. Har du inte tillgång till rent vatten klarar du dig inte många dagar.

Det är generellt rätt dåligt att enbart förbereda sig på den yttersta zombieapokalypsen. Självfallet är det bra att ha en backuplösning för om elen inte fungerar, men så länge den fungerar så ska man ju kunna använda den. Det scenariot kan vara aktuellt om du exempelvis bor långt ute på vischan och en väg du måste köra på för att handla mat har blivit icke farbar, men elen fortfarande fungerar.
Citera
2025-01-13, 18:52
Medlem
Citat:
Nu när tredje världskriget snart är här om ca 1,5 månad. Vad ska man göra?.

Vilka livsmedel, konserver, och vatten. Bör man köpa redan nu. Det kommer ju bli kaos när kriget bryter ut med alla kaos människor i landet, rån och mord i butikerna. Man märkte ju redan under covid hur funtade vi svenskor är och köper upp toa papper utan att tänka på andra, så jag tänkte börja preppa lite nu.

Vad rekommender ni?

Köp inte konserver och vatten, köp fiskespö, kniv för att rensa fisken och vattenfilter som räcker nåt år.
Köp en överlevnadsbok istället, där du lär dig hur man lär sig att leva i/med naturen.

När det gäller mat så ha konsekvenser som du kan tänka att äta oavsett om det är krig eller ej, så kan du byta ut lagret regelbundet om kriget skulle utebli..

Jag skulle oxå råda alla att skaffa nytt pass ifall att ditt nuvarande går ut inom kort.

Det är värme, vatten och mat som du vill ha, så se till att skaffa en alternativ värmekälla oavsett om du stannar hemma eller måste bege dig iväg.

Det är även läge att bunkra mediciner, speciellt de enkla som Alvedon/ipren, men ta gärna allt du kommer över. Dessutom väldigt lång hållbarhet på det.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-01-13 kl. 19:20.
Citera
2025-01-13, 19:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ett krig mellan Nato och Ryssland och dess allierade kan dessvärre inte uteslutas. Så ser verkligheten ut.

Vi kan gilla det eller hata det, men det ändrar inte verkligheten.

Dock, ett sådant krig lär börja med fientlighet på gränsen mot Polen eller Baltikum, eller mellan fartyg på Östersjön. Det lär inte eskalera till krig på svenskt territorium på mycket länge.
Citera
2025-01-13, 20:35
Medlem
Citat:
Nu när tredje världskriget snart är här om ca 1,5 månad. Vad ska man göra?.

Vilka livsmedel, konserver, och vatten. Bör man köpa redan nu. Det kommer ju bli kaos när kriget bryter ut med alla kaos människor i landet, rån och mord i butikerna. Man märkte ju redan under covid hur funtade vi svenskor är och köper upp toa papper utan att tänka på andra, så jag tänkte börja preppa lite nu.

Vad rekommender ni?
Det viktigaste är ju att kunna inhämta information och kunna kommunicera med andra. Men glöm det där med vevradio för den kommer att vara helt död.
Citera
2025-01-13, 21:28
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
En bra bil med flak så man kan dra snabbt norrut och en bit från civilisationen
Några extra diesel/bensindunkar
Tält
Verktyg
Mat/Medicin/Fiskespö

Bra hörselskydd kan va smart
Rätt jobbigt å lyssna på bombalarm
Citera
2025-01-13, 21:32
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Kanske man bör köpa en yxa först.

Så man har något att slåss med
.. om toalettpapper.
Jag som trodde att toapapper hade någon magisk effekt, att den liksom skyddar en från attacker, svält och sjukdomar. Det stämde i alla fall för mig under coronapandemin. Jag gjorde som alla andra, köpte enbart på mig toapapper. Jag blev aldrig sjuk, aldrig dödad och behövde inte ens äta eller dricka vatten.
Citera
2025-01-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Det viktigaste är ju att kunna inhämta information och kunna kommunicera med andra. Men glöm det där med vevradio för den kommer att vara helt död.
tänker så också, finns det inte typ nån form av radio som kan typ sända fritt på och kommunicera med andra. Vilken freq radio använder man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in