Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
ven om betapartiklar finns lnge ner i snderfallskedjan fr Rn-222 s r en vanlig GM-detektor ganska oduglig. De spurioser du ser r antagligen ngot annat. Fr ven hga niver av radon mts i enstaka hundratal Bq/m. Ett GM-rr r p sin hjd ngra milliliter i volym s antalet betapartiklar frn t.ex. bly -> vismut, om vi inte bryr oss om olika halveringstid utan frutstter steady state (vilket r okej att gra d den drivande faktorn r Rn-222->Po-218 med ca 4 dagars halveringstid och allts r den begrnsande faktorn) s r ju sannolikheten vldigt lg att en betapartikel ska detekteras. Typ ett "klick" av 1000 rkar komma frn radon, vilket gr den till en ren brusfaktor.
Billiga GM-rr som den dr UNI-T-prylen r dessutom i regel kalibrerade till Cs-137, varp alla vrden i faktiska storheter som Sievert (Sv/h, etc) bara relaterar till energin [i]om det hade varit ett Cs-137-snderfall.
GM-rr, svida man inte mter specifikt den kalibrerade isotopen, gr sig bst om mtomrdet r CPM, allts counts per minute (eller CPS, CPH, whatever), och det r d upp till anvndaren att etablera en normal niv (t.ex. utomhus) fr just den specifika enheten, och jmfra CPM-vrde mellan olika strlmiljer. Fr energin kan inte upplsas. Om man behver titta p isotoper eller bryr sig om energin, behvs gammaspektroskopi.
Radon kan allts helt enkelt inte upplsas p en vanlig dosimeter och drfr har man speciella luftmtare som ger vrde i Bq/m i stllet fr Sv/h. Fr det senare r inte riktigt ett relevant mtt, iaf inte utan avsevrd erfarenhet och kunskap kring den specifika mtsituationen.
Att strlbakgrunden normalt r strre inomhus beror p mer n radon, och r helt enkelt en mer "allmn" bakgrund som berggrunden har, och allts finns i materialet som huset r byggt p. Radium, uran, thorium och kalium ger alla sin bidrag, och fler isotoper drtill, framfrallt allehanda dttrar.
>70 Sv/h i din tabell r ganska mycket m jag sga, beroende p hur lnge det varade. Det kan vara en mtartefakt, eller ngot freml med t.ex. mycket thorium. Radon kan det inte grna vara, fr 70 Sv/h fr ett GM-rr p ngon milliliter behver antagligen hundratals till tusentals med counts fr att mta ngot sdant. Min rekommendation r att skita i Sv/h och stlla in den i "dumma" CPM-vrden i stllet. P s stt slipper du "skenbar precision" och kan gra jmfrelser mellan inne och ute, delar av olika rum, osv. Vilken kalibreringsisotop som har anvnds br st i manualen (well, nu r det ju en Uni-T, inte skit men inte heller bra kinajunk).
Edit: Kollade i manualen som fanns i din lnk. Det str "-17% till +25% (137CSγ-spectrum)". Det betyder det jag frut nmnde, den r kalibrerad p spektrat fr snderfall av Cs-137, avseende gamma. Dvs den tar sina "klicks per minut" och omvandlar enligt en skalfaktor (som r individuell fr varje GM-rr) till "Sv/h" som om det vore Cs-137.
Tack fr utlggningen! Jag tror inte heller att det r radonrelaterat men kpte mtaren fr att f en uppfattning om uranhalten i byggnadsmaterialet. Tyvrr kan jag inte vlja CPM utan bara Sv eller Gy men jag ser och hr klickandet. Nr det var som vrst tjt den med en frekvens runt 200 Hz vilket antyder tminstone 200 MBq/m eftersom gm-rret ser ut fr att ha ungefrlig volym 1 ml.
Igr var vrdena normala igen
Kod:
dag med (Sv/h) max (Sv/h) dos (Sv)
13 0,14 0,54 3,48
Det kan vara gammastrlning eller energirika laddade partiklar uppifrn. Besynnerligt nog intrffar liknande ven i den lgenhet vi har under uppsgningstiden, tminstone i december dr det varit riktigt hga toppar. Eftersom det r intressant borde jag kanske kpa en rknare som kan kopplas till en PC eller en surfplatta fr att f bttre statistik och ven dubbelkoll.