• 1
  • 2
Igår, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Driver ett fastighetsbolag på sidan av. Enkelt om man inte har tummen mitt i. Hyr ut, fakturera, byt en kyl ibland, måla en vägg på sommaren osv. Branschen är klockren just nu när det är brist på lägenheter...
Är det verkligen så passivt, att måla väggar? Ser det mer som du först skrev, något vid sidan av.

Själv har jag passiva inkomster endast från aktieutdelning, och det blir inga enorma pengar, kanske 3-4 tusen per år. Och så självklart eventuell värdeökning. Och så en del ränta på sparkonton.
Igår, 16:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det verkligen så passivt, att måla väggar? Ser det mer som du först skrev, något vid sidan av.

Själv har jag passiva inkomster endast från aktieutdelning, och det blir inga enorma pengar, kanske 3-4 tusen per år. Och så självklart eventuell värdeökning. Och så en del ränta på sparkonton.

Tycker det är ganska OK, kalla det ett jobb på sidan av om du vill. hade ju kunnat leja för allt och gjort det passivt. Händer att man gör det när man inte ids. Men pålitliga hantverkare som kan något idag är "few and far between".

Lägger nog inte mer tid än vad aktieintresserade med motsvarande vinster lägger på aktierna. Företaget drar in väsentligt norr om 3-4 tusen per år. Vidare finns en rad andra fördelar såklart. Verktyg, hjullastare material osv som fastighetsbolag behöver . Vinterhalvåret är det inte överdrivet med jobb.
Senast redigerad av Newkie Igår kl. 16:13.
Igår, 16:19
Medlem
Läser att många har aktieutdelning som passiv inkomst. Är det att föredra kontra aktier som inte delar ut?

Själv har jag bara några få utdelare som ger några få tusenlappar per år, Investor, Volvo Ab, Sandvik, Handelsbanken, SSAB.
Igår, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Läser att många har aktieutdelning som passiv inkomst. Är det att föredra kontra aktier som inte delar ut?

Själv har jag bara några få utdelare som ger några få tusenlappar per år, Investor, Volvo Ab, Sandvik, Handelsbanken, SSAB.

Beror helt och hållet på storleken av utdelning och bolagets ekonomi. Vissa bolag delar i stort sett ut varje månad medans vissa håller hårt i slantarna. Den sistnämnda vill man gärna ha när det är skralt i kassan.

Min passiva inkomst består av att sälja tröjor med eget tryck som går på dropshipping. Gjorde en insats i början med designen men dess har det rullat på och genererar några tusenlappar i månaden. Fick grundidén från en typisk hur-blir-du-rik bok. Vidareutvecklade konceptet och lärde mig Photoshop och Illustrator för designen. Har fler idéer att förverkliga och som kommer förverkligas inom kort. Men det återstår och se vad resultatet blir.
Igår, 17:34
Medlem
Har samlat på mig en hel del krypto genom åren. En del ligger stake-poler som genererar avkastning på månadsbasis.
Igår, 17:44
Medlem
Citat:
Finns inget som säger att det ena är bättre än det andra.
Citat:
Samma här, det brukar bara bli några hundringar då och då. Föredrar faktiskt att bolagen återinvesterar, men börsuppgång kallar jag det inte för passiv inkomst.

Här har Placera en dagsaktuell lista med svenska börsbolags utdelningar och prognos. https://www.placera.se/placera/redak...ns-jattar.html
Igår, 18:39
Medlem
Köpte en verksamhet som sköter sig ganska självt men förutom det aktier och värdepapper som kastar ur sig lite då och då.
Igår, 19:04
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhonores
Hej,

Har funderat lite på vad folk har för passiva inkomster bortsett ifrån det "vanliga" börsen, osv.
Även om ni har någon sidosyssla utöver ert vanliga arbete kan vara interesant att höra om.

Berätta gärna om ni har någon!
Lägenhet som hyres ut. Inget speciellt. Egentligen hade de pengarna haft högre avkastning på börsen men kanske behöver den lägenheten en vacker dag så behåller den.
Igår, 19:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

I slutändan spelar det ingen roll. Har du en fond som återinvesterar utdelningar så blir avkastningen större. Om du har utdelningsaktier blir avkastningen mindre, men vägs upp med utdelningar. Psykologiskt kan vara skönt att se kronorna trilla in på kontot, därför kan utdelningar vara att fördra. Dessutom är utdelning en indicier på ett välskött bolag som du borde investera i.
Igår, 20:01
Moderator
Diablo1118s avatar
Känns väldigt onödigt med ännu en tråd.
Fortsätt i någon av de som redan finns.
https://www.flashback.org/sok/?so=we...er+&f=294&sp=0

Tråd låst / Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto