Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarIngaKompisar
Spelade Metal Gear Solid för första gången idag, höll på att gå upp i limningen och slutade efter en halvtimme. Jag förstår inte vad ni hittar nöjet i att smyga runt och känna er ägda av alla fiender. Ge mig ett vapen liksom.
Det är väl just det som folk finner charmigt? Känslan av att man faktiskt kan dö och misslyckas.
Tänker just nu på Far Cry 5 där jag gled runt mer eller mindre odödlig och bara kötta ihjäl varenda en fiende jag såg. I längden blev detta oerhört tråkigt och intetsägande (än värre blev det när jag fick en attackhelikopter och kunde mosa fyra outposts inom loppet av ett gäng minuter). Lägg därtill att det ej existerar någon som helst bestraffning om man dör - spelet bara laddas om och sen är det upp i sadeln igen.
Bloodborne och Dark Souls däremot var sanslöst roligt ända in i slutet då gameplayet var utmanande och roligt.
Jag gissar på att det är samma sak när det gäller Metal Gear Solid. Känslan av hur hjärtat börjar bulta för man vet att man är i slutet av en level och att minsta lilla misstag kommer knulla en. Grymt spännande!