• 2
  • 3
2025-01-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isolade
Det är konstigt räknat. En partner kostar liksom inte 10k+ att försörja. Min fru ansökte ensam om vårt bolån eftersom jag inte kunde visa upp fast inkomst än och de frågade ingående om äktenskap och boendesituation, så om de inte ska få veta något behöver man ju ta risken att ljuga och sen åka fast om de kollar upp folkbokföring eller om man är gift hos skatteverket.

Löste det sig i slutändan? Fick ni ett litet sketet lån eller hur blev det? Och nej fattar inte heller hur de kan få det till att en till i hushållet skulle kosta mig 15k per månad. Det är inte Lizzo som ska hållas mätt liksom.
Citera
2025-01-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isolade
Det är konstigt räknat. En partner kostar liksom inte 10k+ att försörja. Min fru ansökte ensam om vårt bolån eftersom jag inte kunde visa upp fast inkomst än och de frågade ingående om äktenskap och boendesituation, så om de inte ska få veta något behöver man ju ta risken att ljuga och sen åka fast om de kollar upp folkbokföring eller om man är gift hos skatteverket.

Du kan ju alltid dra en nödlögn om att ni håller på och separerar.
Sen har man väl all rätt i världen att ändra sig…
Citera
2025-01-14, 17:23
Medlem
Ett av våra barn fick låna klart under 2 miljoner ensam och 2-% amortering. Med oss som medlåntagare och samma kontantinsats så var det minst möjligt låna 2.5 miljoner och 1% amortering. Det faller ju snabbt bort kravet ;mindre än 4.5 gånger årsinkomsten ger 1% till ränta, eftersom alla inkomster slås ihop.
Citera
2025-01-14, 18:16
Medlem
blobben!!!s avatar
Banker har sina tokiga kalkyler. Vissa banker har sin KALP öppen att läsa. Har för mig att jag reagerade på vissa punkter när det senast var aktuellt för några år sedan. "Hygienartiklar" var till exempel över 2000kr per månad och person. Köper bankmännen tvål och tandkräm gjort på rent guld?

Teoretiskt exempel. 2 vuxna, 3 barn. 10 000kr i tvål per månad.
Citera
2025-01-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Så att sänka lånelöfte från 3.5m till 1.25m låter rimligt? Hade det varit från 3.5m till 2.75m eller så hade jag förstått.

Sluta låna pengar? Ska jag köpa boende cash tycker du? Vill man inte bo i en sketen hyreslägenhet eller i en stuga i norrlands skogar finns det liksom inget val.

Håller helt med dig här.
Citera
2025-01-14, 18:40
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Har kollat på bolån och använt bankernas egna verktyg för att räkna ut ungefär hur mycket man får låna.

När jag räknar på 1 sökande så får jag låna 3.5m. Men lägger jag till medsökande med 0 kr i lön, eller kryssar i att det är två vuxna i hushållet. Så sjunker summan till bara 1.25m? Hur tänker de här?

Nu är dock min fru medsökande, och har lön, men var bara intresserad hur mkt jag får låna själv, då jag är den som drar in 80% av pengarna till hushållet.

Räkna med barn så blir det ännu sämre.
Citera
2025-01-14, 19:48
Citat:
Har kollat på bolån och använt bankernas egna verktyg för att räkna ut ungefär hur mycket man får låna.

När jag räknar på 1 sökande så får jag låna 3.5m. Men lägger jag till medsökande med 0 kr i lön, eller kryssar i att det är två vuxna i hushållet. Så sjunker summan till bara 1.25m? Hur tänker de här?

Nu är dock min fru medsökande, och har lön, men var bara intresserad hur mkt jag får låna själv, då jag är den som drar in 80% av pengarna till hushållet.

Banken räknar in henne som en del av dina utgifter när hon inte har en inkomst. Då sjunker din inkomst i systemet. Testa lägg till en normallön på henne så får du se att bolånet ökar till 5m
Citera
2025-01-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Hur dom tänker? En vuxen utan inkomst är en stor kostnad för en familj så det finns mindre disponibel inkomst att betala ränta på lånet. Rätt logiskt.

För övrigt: sluta låna pengar! Utlåning är det som håller de fattiga fattiga och gör de rika mycket rikare. Inget vi behöver mer av och skulle enkelt kunna avhjälpas om alla slutade låna pengar.
Det beror på vad man lånar till.
Kan vara för att minska kostnader som i en del fall då man slutar hyra bostad genom bostadslån.
Investeringar som ger högre inkomst än lånekostnaden.
Citera
2025-01-14, 23:26
Medlem
För att själv få låna drygt 3.5 miljoner så la jag in 60t/månad lön, 1 miljon insats och ingen bil, br Max 5t i avgift. La jag dit en person till i hushållet, då sjönk låneutrymmet till 2.6miljoner. Det är väl inte otroligt tro att en hel del hushåll har lånat på en person när det i själva verket är två som bor där men en studerar,jobbar lite eller har skuldproblematik. Personen har inte skrivit sig i bostaden naturligtvis och försöker med trix och fix inte se ut att bo där. Trots att det är krav på att du ska anmäla det till Skatteverket omgående. Det här kan ju ha gjort att det sitter för stora lån på en hel del hushåll. Där utgifterna borde beräknats på fler personer och detta har nu förstärkt svenskarnas dåliga köpkraft.
Citera
Igår, 06:58
Medlem
Citat:
Löste det sig i slutändan? Fick ni ett litet sketet lån eller hur blev det? Och nej fattar inte heller hur de kan få det till att en till i hushållet skulle kosta mig 15k per månad. Det är inte Lizzo som ska hållas mätt liksom.

Ja, vi fick lånet, vi behövde ändå inte låna maxbelopp och hade hög kontantinsats. Men det var en del lirkande...
Citera
Igår, 08:22
Medlem
Facades avatar
Citat:
Så i princip är man tvingad till att ha båda stående på lånet?

Ingen tvingar dig till något.
Ta inget lån om det är så hemskt.
Citera
Igår, 08:29
Medlem
Citat:
Nu har ju hon dock inkomst, men det fanns en tanke om att jag själv skulle stå på lånet då jag är den som samlat ihop kontantinsatsen, och betalar större delen av hushållets utgifter.

Vad är tanken med att bara du ska stå på lånet?
Huset blir ändå samboegendom om ni inte skrivit samboavtal om annat eftersom det köps för att ni ska bo där tillsammans. Så halva huset är ändå sambons.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in