Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Mäklare framförallt säljer bara idén att dom behövs vid bostadsköp skulle jag säga. För det är hela deras affärsplan. Att dom behövs i processen. En smilfink behövs han verkligen där?
Det är verkligen en intressant fråga. Jag tror att även mäklarbranschen kan få det tuffare framöver, eftersom AI har potential att ta över många av deras arbetsuppgifter.
Till exempel kan kontraktsskrivning standardiseras och hanteras av AI, och att hitta kunder kan delvis automatiseras. På längre sikt kan det faktiskt bli en utmaning för mäklare att behålla sin relevans.
Å andra sidan har en robot eller dator inga personliga kontakter med bostadsmarknaden. En skicklig mäklare har ofta förmågan att skapa relationer och använda sin intuition för att spela ut köpare och säljare mot varandra på ett sätt som leder till en affär där båda parter känner sig nöjda. Det är en konst som är allt annat än enkel, och något som AI har svårt att ersätta.
Så behövs det en "smilfink"? Ja ibland behövs faktiskt det tror åtminstone jag. Men alla säljare får ju göra precis som de själva vill med sina bostäder och tillgångar. Vill de sälja själva och tror att de gör ett bättre jobb än en mäklare så finns det inga formella hinder för det.