• 8
  • 9
2025-01-15, 14:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Mäklare framförallt säljer bara idén att dom behövs vid bostadsköp skulle jag säga. För det är hela deras affärsplan. Att dom behövs i processen. En smilfink behövs han verkligen där?

Det är verkligen en intressant fråga. Jag tror att även mäklarbranschen kan få det tuffare framöver, eftersom AI har potential att ta över många av deras arbetsuppgifter.

Till exempel kan kontraktsskrivning standardiseras och hanteras av AI, och att hitta kunder kan delvis automatiseras. På längre sikt kan det faktiskt bli en utmaning för mäklare att behålla sin relevans.

Å andra sidan har en robot eller dator inga personliga kontakter med bostadsmarknaden. En skicklig mäklare har ofta förmågan att skapa relationer och använda sin intuition för att spela ut köpare och säljare mot varandra på ett sätt som leder till en affär där båda parter känner sig nöjda. Det är en konst som är allt annat än enkel, och något som AI har svårt att ersätta.

Så behövs det en "smilfink"? Ja ibland behövs faktiskt det tror åtminstone jag. Men alla säljare får ju göra precis som de själva vill med sina bostäder och tillgångar. Vill de sälja själva och tror att de gör ett bättre jobb än en mäklare så finns det inga formella hinder för det.
Citera
2025-01-15, 14:20
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Nej riktigt så är det inte.

Men få mäklare orkar ens lägga energi på att bråka om sånt där.

Helt beroende på hur man har upprättat förmedlingsuppdraget. Ett förmedlingsuppdrag med ensamrätt löper normalt på tre månader. Efter ensamrättstidens slut har mäklaren normalt rätt till provision om bostaden säljs till någon som fastighetsmäklaren har anvisat. Om det inte avtalats bort i förmedlingsuppdraget.
Citera
2025-01-15, 14:41
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är verkligen en intressant fråga. Jag tror att även mäklarbranschen kan få det tuffare framöver, eftersom AI har potential att ta över många av deras arbetsuppgifter.

Till exempel kan kontraktsskrivning standardiseras och hanteras av AI, och att hitta kunder kan delvis automatiseras. På längre sikt kan det faktiskt bli en utmaning för mäklare att behålla sin relevans.

Å andra sidan har en robot eller dator inga personliga kontakter med bostadsmarknaden. En skicklig mäklare har ofta förmågan att skapa relationer och använda sin intuition för att spela ut köpare och säljare mot varandra på ett sätt som leder till en affär där båda parter känner sig nöjda. Det är en konst som är allt annat än enkel, och något som AI har svårt att ersätta.

Så behövs det en "smilfink"? Ja ibland behövs faktiskt det tror åtminstone jag. Men alla säljare får ju göra precis som de själva vill med sina bostäder och tillgångar. Vill de sälja själva och tror att de gör ett bättre jobb än en mäklare så finns det inga formella hinder för det.
Genom manipulation spela ut båda två för sin egen vinning. Påstå att rimliga priser är orimliga för att mäklaren som säljer vill ha betalt här och nu.

Som sagt i Spanien behövs inte ens en licens för att få jobba som detta och mäklare man kollar på dom som ungefär folk tittar på oseriösa typer som kallar sig bilhandlare i Sverige. Inte i någon naiv goda tro.

Jag förespråkar inte AI jag ifrågasätter konceptet rigga en fotograf det kan jag också göra. Lägga upp en annons det kan bokstavligen vem som helst göra. Svara på mail det kan vem som helst göra. Ha visning för spekulanter det kan vem som helst ordna. Sitta vid förhandlingsbordet ja om du har gjort affärer förut och råd att sätta dig på tvären eftersom det är kunden och inte jag som är den desperate här i form av säljare.

Mäklaren framstår bara som en mellanhand i sammanhanget.
Citera
2025-01-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senderoluminosa
Det är klart du kan sälja själv!

Busenkelt! Jag har köpt flera hus utan mäklare, sedan har min advokat fått upprätta alla avtal. Funkar oklanderligt, dessutom blir det som jag vill ha det.

Alla gångerna har vi kommit överens om att dela på vad en provision skulle kosta och sedan har jag bekostat avtalen. Vilket är små kostnader i sammanhanget, dessutom avdragsgillt i k5:an.

Så kör på, lägg ut på blocket eller Facebook market! Oftast räcker det med bilder du tagit med iPhone. Lycka till.

För transparensens skull ska jag väl erkänna att jag bara sålt ett hus själv utan mäklare där jag hade en färdig köpare, de andra gångerna har jag använt mellanhänder när jag sålt. Men rent faktiskt behöver du inte en mäklare.
Citera
2025-01-15, 17:01
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senderoluminosa
För transparensens skull ska jag väl erkänna att jag bara sålt ett hus själv utan mäklare där jag hade en färdig köpare, de andra gångerna har jag använt mellanhänder när jag sålt. Men rent faktiskt behöver du inte en mäklare.
Vilken typ dock och hur mycket fick dessa för sin tjänst i arbetet?
Citera
2025-01-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Vilken typ dock och hur mycket fick dessa för sin tjänst i arbetet?

Jag har mestadels föreslagit en stege, från en okej nivå till riktigt draåthelvetebra för mäklarna om de når över vissa nivåer.

Men sen har jag också varit en jävligt krävande kund och krävt erfarenhet, fullt fokus och inget slarv vilket har gjort att några mäklare ganska omgående kände att vi inte matchade. Mina hus är viktigare än andras hus och jag frågar alltid några enkla kontrollfrågor om hur många hus de sålt, hur de hanterar budgivning, om de har barn (positivt), vem tar barnen om mäklaren har visning och sen lite frågor för att se hur de resonerar.
Citera
2025-01-16, 17:56
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förstår inte heller varför folk betalar 10 procent till mäklaren, för så lite arbete, när man kan göra allting själv.

Det är inte "lite" arbete med en försäljning.

Med vänlig hälsning, mäklare
Citera
2025-01-19, 21:11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Givetvis kan du givetvis själv sälja din bostad precis som du kan odla din sallad själv, meka din bil, ha kor eller måla om huset själv. Detta innebär dock en arbetsinsats och ibland kan det vara bättre att anlita någon.
Citera
2025-01-20, 13:04
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Givetvis kan du givetvis själv sälja din bostad precis som du kan odla din sallad själv, meka din bil, ha kor eller måla om huset själv. Detta innebär dock en arbetsinsats och ibland kan det vara bättre att anlita någon.
Betydligt mer kunskap och händighet bakom att ordna med bilen än detta. Eller att äga en kossa i hagen och mata den med gräsbetet.

Ni har en absurd idé om mäklare. Är det dom nutida översteprästerna förutom politiker bland folk i gemen?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in