Stort företag kan betyda både för- och nackdelar.
/+ Billigare storinköp.
Kan vara samordningsvinster gällande utrustning SOM ANVÄNDS mer än i en del småföretag.
Kan vara samordningsvinster genom att man har all kunskap INOM egna företaget.
Kan vara samordningsvinster i administration.
/ - Kan vara "samordningsförluster"
Större kan bli tungrott, behöva mellanchefer.
Svårare att få till bra arbetsmoral i storföretag.
I en del brancher kan småföretag ha kostnadsfördel, för man kan ha "kontoret" i garaget eller i laptopen
Det kan vara bra att UNDVIKA sådant där storföretag har stora fördelar d v s som i butiker,
medan en del
tjänsteföretag och en del
mjukvaruutveckling kan vara bättre att inte vara stora.
Iofs länge sedan, men då jag startade ett tjänsteföretag där de anställda jobbade ute på fältet. Startade med crazy litet startkapital
kunde jag ändå snabbt regionalt konkurrera ut det största nationellt företaget och tog en jättekund från dem tidigt LÄTT p g a att de hade skitdålig regionschef. Det fortsatte vara lätt många år p g a deras skitregionchefer fastän de bytte många gånger.
Tio år senare blev det t o m så att det näst största nationella företaget fick jättekris för deras regionchef hade ställt till det. Det var så illa och bråttom att jag fick uppdraget att fixa till det, fastän jag var konkurrent och UTAN att jag ens träffade någon av dem! (De kände någon där jag varit anställd tidigare och gav mig uppdraget efter att ha ringt dit.) Som bonus gav de mig att alla mina jobb fick hänga med deras då de passade ihop.
Jag kunde sköta alla anställda från en skrubb i bostaden, men där gick gränsen, jag ville INTE försöka göra det större, för då hade jag inte kunnat sköta alla själv.
Redan efter ett halvår sa HQ att "min" region hade blivit deras bästa.
Sedan handplockade ett regionschefsämne och lärde upp honom innan jag sålde och lämnade över.
Senare startade jag upp och ledde ett ganska litet mjukvaruproduktionsföretag åt en klient, där vi satt utspridda i VÄRLDEN och skötte kontakterna nästan helt via internet.