• 1
  • 2
2025-01-15, 01:54
Medlem
laughingducks avatar
Har förenklat företagande med f skattsedel .
Kommer aldrig bli miljonär med jag slipper ”jobb ångesten ”

Så för mig är eget företagande ”enkelt ”
Citera
2025-01-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Nu tänker många direkt säga nej!
Men tänk efter lite …

Kolla på hur samhället utvecklas med globaliseringen och all toppstyrning, där nya regleringar kommer konstant.

Förut fanns det mer bönder i samhället men idag är bönderna som vilka företagare som helst. Man har anställda, större maskiner och de små slås ut. Allt handlar om pengar idag! Mellanhänderna gnuggar händerna medan lantbrukarna får dåligt betalt och konsumenten betalar dyrt.

Åt samma håll är hela samhället på väg mot. Lisas Café konkurrerar idag mot stora jättar som Espresso House. Den lokala klädbutiken konkurrerar mot Zalando. Sibylla-kiosken konkurrerar mot donken. Utvecklare konkurrerar mot billiga indier dagligen.

Stora företag köper upp uppstickare för att förhindra konkurrens.

Att starta ett företag idag är både enkelt och lätt. Lätt som aktiekapitalet har minskat, lätt som att det finns digitala tjänster och så vidare.

Men svårare med alla jävla regler som GDPR och mer kommer!

Hur uppelever ni entreprenörer som har varit med ett tag. Är det svårare eller enklare idag?

Nu har inte jag varit med så länge så jag kan inte yttra mig om hur det var förr, men nog f*an är det krångel med en massa hittepå och fjoll kring diverse certifieringar och dyl. Tänker själv att så länge man sköter bokföringen okej och betalar skatt så kan man gena på rätt ställen. Känns än så länge lättare att vara egen än anställd faktiskt, mer lön för mödan och framförallt mera frihet.

Ju mer regler det finns kring företagande desto mera gynnas stora företag.
Citera
2025-01-18, 00:46
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Finns väl stora firmor också. Det är väl lite beroende på, mindre firmor kan vara lite mer flexibla ibland och är inte bundna av samma fyrkantiga avtal som större är.

I min bransch frodas både stora och mindre företag (en slags konsultverksamhet). Beror lite på vad kunden behöver för hjälp.
Kul att höra att även mindre företag har chans att överleva.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Antal anställda ligger i spannet 4-8.

Vad gäller den andra frågan så vill jag svara nej.
I större städer kan de större företagen möjligen köpa upp eller konkurrera ut en del småföretagare, men utanför storstäderna är det knappast någon större risk.
"Görans glasmästeri" och "Eriks Elektriska" (fingerade företag) är mindre verksamheter som verkar lokalt, med ett begränsat antal anställda och kunder, och större företag har inget att vinna på att skapa små filialer utan större utvecklingspotential.
Visst är det så att den personliga kontakten är ovärderlig. Man vet vad man får. Samtidigt, är de yngre lika noga med att få kvalitet?

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Om det hade varit en möjlighet så hade det redan skett. Men likt så ser vi alla småa företag bland hantverkaryrken, när ändå Peab, Yit och Skanska exempelvis finns där.
Tar inte de bolagen alla större jobb och de mindre får ta småjobben?

Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nu har inte jag varit med så länge så jag kan inte yttra mig om hur det var förr, men nog f*an är det krångel med en massa hittepå och fjoll kring diverse certifieringar och dyl. Tänker själv att så länge man sköter bokföringen okej och betalar skatt så kan man gena på rätt ställen. Känns än så länge lättare att vara egen än anställd faktiskt, mer lön för mödan och framförallt mera frihet.

Ju mer regler det finns kring företagande desto mera gynnas stora företag.
På vilket vis är det enklare vara egen än att vara anställd? Som anställd är det ju bara att gå till jobbet och göra sitt jobb.
Citera
2025-01-18, 01:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Visst är det så att den personliga kontakten är ovärderlig. Man vet vad man får. Samtidigt, är de yngre lika noga med att få kvalitet?

Ja, det skulle jag nog vilja säga, rent generellt.
Visst finns det alltid de som tänker lågpris framför kvalitet, men det finns i alla åldrar och generationer.

Men ditt frågetecken väcker ju frågan om vad kvalitet innebär, och det kan ju skilja sig beroende på om du är 25 eller 95.
För den som är 25 innebär det kanske kvalitet att uterummet som byggs klarar sig utan underhåll i 50 år, men om du är 95 kan andra kvaliteter spela större roll.
Citera
2025-01-18, 07:10
Medlem
Citat:
På vilket vis är det enklare vara egen än att vara anställd? Som anställd är det ju bara att gå till jobbet och göra sitt jobb.

Mer frihet och man behöver enbart göra uppdragsgivaren nöjd och kan skita i vad ens arbetsgivare tycker. Jag skulle få det väldigt körigt privat om jag inte kunde styra mina egna arbetstider

Många arbetsgivare gillar att ljuga om att jobbet är så fritt och i slutändan vill de detaljstyra de anställda.
Citera
2025-01-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Har förenklat företagande med f skattsedel .
Kommer aldrig bli miljonär med jag slipper ”jobb ångesten ”

Så för mig är eget företagande ”enkelt ”

Alltså en enskild firma, men utan registrerat firmanamn?
Bokföring och momshantering lär väl ske på samma sätt som på andra företag.
Citera
2025-01-18, 10:09
Medlem
Konkurrensen är stenhård, men marknaden är större jämfört med förr.

Jag tror som TS också var lite inne på, att den stora svårigheten är alla regler man har att följa. Både marknad och politiker gör sitt för att ändra på spelplanen.

Så anpassningsförmåga och kunskaper är A och O.

När det blir komplicerat så är det enmansföretagare som får det jobbigast.
Citera
2025-01-18, 14:02
Medlem
Jag startade mitt företag 2015 svinenkelt. Har anställt en kille sedan dess, jag fakturerar ca 2 miljoner själv och min anställda runt 1.5. stabil inkomst inga konstigheter.
Citera
2025-01-18, 16:24
Medlem
Stort företag kan betyda både för- och nackdelar.
/+ Billigare storinköp.
Kan vara samordningsvinster gällande utrustning SOM ANVÄNDS mer än i en del småföretag.
Kan vara samordningsvinster genom att man har all kunskap INOM egna företaget.
Kan vara samordningsvinster i administration.
/ - Kan vara "samordningsförluster" Större kan bli tungrott, behöva mellanchefer.
Svårare att få till bra arbetsmoral i storföretag.
I en del brancher kan småföretag ha kostnadsfördel, för man kan ha "kontoret" i garaget eller i laptopen

Det kan vara bra att UNDVIKA sådant där storföretag har stora fördelar d v s som i butiker,
medan en del tjänsteföretag och en del mjukvaruutveckling kan vara bättre att inte vara stora.

Iofs länge sedan, men då jag startade ett tjänsteföretag där de anställda jobbade ute på fältet. Startade med crazy litet startkapital kunde jag ändå snabbt regionalt konkurrera ut det största nationellt företaget och tog en jättekund från dem tidigt LÄTT p g a att de hade skitdålig regionschef. Det fortsatte vara lätt många år p g a deras skitregionchefer fastän de bytte många gånger.
Tio år senare blev det t o m så att det näst största nationella företaget fick jättekris för deras regionchef hade ställt till det. Det var så illa och bråttom att jag fick uppdraget att fixa till det, fastän jag var konkurrent och UTAN att jag ens träffade någon av dem! (De kände någon där jag varit anställd tidigare och gav mig uppdraget efter att ha ringt dit.) Som bonus gav de mig att alla mina jobb fick hänga med deras då de passade ihop.
Jag kunde sköta alla anställda från en skrubb i bostaden, men där gick gränsen, jag ville INTE försöka göra det större, för då hade jag inte kunnat sköta alla själv.
Redan efter ett halvår sa HQ att "min" region hade blivit deras bästa.
Sedan handplockade ett regionschefsämne och lärde upp honom innan jag sålde och lämnade över.

Senare startade jag upp och ledde ett ganska litet mjukvaruproduktionsföretag åt en klient, där vi satt utspridda i VÄRLDEN och skötte kontakterna nästan helt via internet.
Citera
2025-01-29, 07:12
Medlem
Finns väl stora firmor också. Det är väl lite beroende på, mindre firmor kan vara lite mer flexibla ibland och är inte bundna av samma fyrkantiga avtal som större är.

I min bransch frodas både stora och mindre företag (en slags konsultverksamhet). Beror lite på vad kunden behöver för hjälp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in