• 6
  • 7
Idag, 02:21
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Du är på helt rätt spår. Det osar dot-com bubblan, fast någon magnitud värre antagligen.
Det osar definitivt dotcom. Varenda företag lägger ett PR-lager med AI-corpspeak över sina produkter och startar AI-projekt och skickar cheferna på kurser där de lär sig de nya orden. Konsultfirmorna tar hem pengar i skottkärror på att hjälpa till med det hela. Värderingarna är astronomiska. VC-firmor på LinkedIn annonserar efter founders som de kan hjälpa att starta ett företag som de kan investera i. Och den verkliga kanariefågeln i gruvan såg jag igår. Telefonbolagen är på väg in. Telstra i Australien startar något sorts AI-center ihop med Accenture och lägger in AUD700M i det.

Vad vi möjligen inte sett är samma jättevåg av börsnoterade AI-motsvarigheter till dotcoms. Den här bubblan är just nu mest redan listade företag med annan och lönsam verksamhet (Google, MSFT, NVIDIA osv) eller VC-ägda/backade företag. Slutfasen där man direkt pungslår allmänheten genom att hypesälja de värsta vansinnigheternas aktier har inte kommit ännu. Och kanske inte hinner komma den här gången.
Citat:
Vad f*n gör Sana Labs mer än att sluka investerarnas pengar? Dom flesta bolagen bygger dessutom sina produkter över OpenAIs API:er eller liknande tjänster. Ifall OpenAI ändrar sin betalmodell lär det trigga en våg av anpassningar nedströms. Hela ekosystemet är fragilt.
Bor utomlands och hade inte sett Sana Labs men det finns ändlöst med liknande bolag med liknande upplägg. Skins ovanpå OpenAI eller någon av de andra och byggda på GCP, Azure eller AWS. Till risken att något händer med den ekonomiska biten i AI-delen är konkurrensen mördande och dessutom bygger just GCP, MSFT och AWS sina egna versioner som snart kommer att konkurrera de också. Om de lyckas bygga kundkretsar för sina grejor kan de bli konsolideringsuppköpta kanske.
Citat:
Jag tror också på en krasch, men det är otroligt svårt att förutspå när. Jag fick ett tips att investera i infrastrukturen runt datacenter, t ex fläktsystem för nedkylning (Rolls Royce), etc. Korta är för riskabelt. Men lyssna inte på AI-vurmarna; allt ska brinna!
Man får hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt. Mycket av det som byggs nu och säkert ett och annat bolag kommer att ha långsiktigt värde. All storage och compute kommer att hitta användning med tiden. Lite som dark fiber en gång i tiden.

Själv tänker jag inte försöka tima den här bubblan eller gå kort. Har inte riktigt nerver till blankande i normalfallet och när allt är osäkert blir det omöjligt.
Citera
Idag, 03:08
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Klart man kan.
Människor vill få de mest korrekta diagnoserna och den mest korrekta behandlingen.

Idag får folk ofta vänta länge för att ens få en diagnos, som inte sällan är felaktig. Folk dör pga detta.

Läs vad jag skriver.
Citera
Idag, 03:17
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eggrorat
Tekniken i sig är fortfarande ett kraftfullt verktyg, men det är avgörande att skilja på den och idén om att den skulle kunna utveckla medvetenhet eller genuin intelligens. En central del av hypen kring AI bygger just på denna förväntan, det driver investerare och en stor del av marknaden.

Hypen flyger mest på vad som är trendsättande tyvärr, om 2 år är det nått helt annat.
Det är ingen som pratar om medvetenhet inom branschen, tro mig är bara clickbaits.
Däremot finns det risk för stor allmänskada, därför vill man begränsa tillämpningen så man alltid kan filtrera bort AI renderad material från att gå inflation på.
Citera
Idag, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Läs vad jag skriver.

Jag gjorde det och förklarade varför du har fel.

Folk vill inte dö i väntan på korrekt diagnos och behandling, de vill ha snabb, korrekt och lättillgänglig diagnos, för att sedan snabbt få korrekt behandling. I Sverige fallerar detta pga långa vårdköer, i andra länder på att vården kostar mer än de kan betala. Dessutom avstår många från att ens söka vård pga att det är omständigt. Kan man ta ett blodprov lika enkelt och billigt som att klippa håret och därefter få korrekt analys kommer det revolutionera vården.
Senast redigerad av FreeMarketPatriot Idag kl. 05:13.
Citera
Idag, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Hypen flyger mest på vad som är trendsättande tyvärr, om 2 år är det nått helt annat.
Det är ingen som pratar om medvetenhet inom branschen, tro mig är bara clickbaits.
Däremot finns det risk för stor allmänskada, därför vill man begränsa tillämpningen så man alltid kan filtrera bort AI renderad material från att gå inflation på.

Sa du så om internet år 1995 också?
"Internet är bara en fluga"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...na-pa-internet
Senast redigerad av FreeMarketPatriot Idag kl. 05:36.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in