• 8
  • 9
Igår, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdsfdsfds
Är det verkligen ormligt att klaga på att man tvingas flytta runt för att landet som tagit emot honom vill leka goda men helt glömt fundera på om det har förmåga att ta emot folk på ett vettigt sätt? Vad exakt blir bra av att vi tar emot folk men sedan när de kommer så får de leta bostad själva bäst de kan i ett land där det många gångerär svårt at få bostad? Var tror du dessa kommer hamna? Sverige skulle rent krasst inte tagit emot Ibrahim till att börja med. Har man inte bostäder eller problem med integrationen så ska man inte fylla på med fler.

Nej det är inte rimligt, nu vet jag inte varför Abdallah har flytt. Jag antar att han inte flytt från krig för då hade han nog varit mer tacksam. Det rör sig nog mer om en lyxflykting, han kom till Sverige ihopp om att får allt gratis, nu får han redan mycket gratis, han får bidrag och även så får han ta del av välfärden. Han får tandvård gratis som inte ens Svenskar får.
Så nej, jag tycker inte Abdallah har rätt att klaga och jag tycker att mjäkiga Sverige ska vara lite hårdare där, passar det inte så stick hem. Ang "flytta runt", många unga Svenskar får flytta runt konstant mellan olika osäkra andrahandskontrakt redan, det är ingen som står där och hjälper dom med lägenhet.

Men jag håller med dig, han skulle för det första aldrig ha fått komma in i landet.
Citera
Igår, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag besvarade din fråga klart och tydligt så ditt skäl att fråga om jag är idiot låter lite sådär eller hur tänker du? Din fråga är typ liks smart som att undra vilken färg av vit och svart och kräva ett ja eller nej som svar.

Då tar vi det igen jag tänker inte blanda ihop vad de flesta av världen länder kommit överens om och kan känna att det är ganska hemskt för att inte säga vad det egentligen kommit överens om.

Sen vet jag inte hur såna som du tänker. Om det behövs ”lagar” som gäller människor emellan lär det rimligtvis behöva regler stater emellan, ju fler desto bättre. Det kanske är rimligt att vara överens om att ingen stat får starta krig hur godtyckligt som helst. Det kanske är rimligt att vara överens så långt det går så som jag antar att alla försöker ändå.

Eller tycker du att det finns några egentligt bra skäl att vara oense?

Hoppas mitt svar var tydligare den här gången.

Hur långt var ett snöre nu igen? Man kan ju äv även fundera på ordet idiots egentliga betydelse i antikens Grekland. Vem är det upenbabara idioten av oss två? 😂

Då du undvek frågan igen, så tar vi det en gång till.

Det är en ja/nej fråga.

Anser du att du har rätt till Kina eller Qatars välfärd?
Citera
Igår, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Nej det är inte rimligt, nu vet jag inte varför Abdallah har flytt. Jag antar att han inte flytt från krig för då hade han nog varit mer tacksam. Det rör sig nog mer om en lyxflykting, han kom till Sverige ihopp om att får allt gratis, nu får han redan mycket gratis, han får bidrag och även så får han ta del av välfärden. Han får tandvård gratis som inte ens Svenskar får.

Han kom som kvotflykting, så nej, det rör sig antagligen inte om en så kallad "lyxflykting".

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Så nej, jag tycker inte Abdallah har rätt att klaga och jag tycker att mjäkiga Sverige ska vara lite hårdare där, passar det inte så stick hem. Ang "flytta runt", många unga Svenskar får flytta runt konstant mellan olika osäkra andrahandskontrakt redan, det är ingen som står där och hjälper dom med lägenhet.

Angående att Abdallah inte har rätt att klaga, så hade jag kunnat förstå den inställningen om han kan som asylsökande. Det gjode han inte, utan han kom som kvotflykting. Då har man redan flytt en gång men har av UNHCR har bedömt att en flytt till tredje land är aktuellt.

Ja, många svenskar tvingas flytta runt i andrahandskontrakt på grund av att vi helt enkelt har problem med bostadsbrist. Av bland annat av den anledningen ska vi inte ta emot fler, för det finns helt enkelt inte bostäder. I ett land som Sverige resulterar den typen av mottagande som Abdallah fick enbart i problem för alla.

Väljs man inte ut till kvotflykting utan söker asyl och får det p.g.a. man verkligen inte kan åka hem, stanna på närliggande flytkingläger eller dyl. annat alternativ så är det en sak att man enbart erbjuds säng, mat och SFI. När det gäller kvotflyktingar har vi ju dock åtagit oss att ta emot dessa redan på förhand. Då ska man enligt mig sköta det åtagandet också, annars är det bättre för alla parter att man sätter kvotflyktingmottagandet till noll (vilket Sverige som sagt bör göra).
Senast redigerad av fdsfdsfds Igår kl. 14:34.
Citera
Igår, 16:47
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Då du undvek frågan igen, så tar vi det en gång till.

Det är en ja/nej fråga.

Anser du att du har rätt till Kina eller Qatars välfärd?

Ja, under vissa omständigheter då båda länderna är med i FN och därmed liksom Sverige skrivit och lovat att ta hand om sådan som FN beslutar ska få hjälp:

Vore sjukt om ett länder som Kina och Quatars skulle kunna vara men med andra regler än vi gällande hur vi ska ta hand om varandra. Jag vet inte om du funderat på vad namn som Förenta Nationerna, europeiska Unionen osv antyder? Fundera på fetningarna.

Att du inte svarade på min enkla ja eller nej fråga får vara men nu har jag svarat så gott det går på din.

Menar du att Kina och Quatar är tvingade att vara med i exempelvis FN? Tycker du det är rimligt att Peter tillämpar de regler som finns i basket när han spelar hockey?

Edit: Såg att något ord i min i sammanhanget försvunnit från min fråga till dig. Det var huruvida grå färg är närmast vitt eller svart, det är en ja eller nej fråga eftersom jag är autist och inte förstår mig på gråskalorna som finns.

Pinsamt om du ska undvika frågan igen.
Senast redigerad av KlasLund Igår kl. 16:51.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in