Citat:
Ursprungligen postat av
DaddyCool64
Nej det är inte rimligt, nu vet jag inte varför Abdallah har flytt. Jag antar att han inte flytt från krig för då hade han nog varit mer tacksam. Det rör sig nog mer om en lyxflykting, han kom till Sverige ihopp om att får allt gratis, nu får han redan mycket gratis, han får bidrag och även så får han ta del av välfärden. Han får tandvård gratis som inte ens Svenskar får.
Han kom som kvotflykting, så nej, det rör sig antagligen inte om en så kallad "lyxflykting".
Citat:
Ursprungligen postat av
DaddyCool64
Så nej, jag tycker inte Abdallah har rätt att klaga och jag tycker att mjäkiga Sverige ska vara lite hårdare där, passar det inte så stick hem. Ang "flytta runt", många unga Svenskar får flytta runt konstant mellan olika osäkra andrahandskontrakt redan, det är ingen som står där och hjälper dom med lägenhet.
Angående att Abdallah inte har rätt att klaga, så hade jag kunnat förstå den inställningen om han kan som asylsökande. Det gjode han inte, utan han kom som kvotflykting. Då har man redan flytt en gång men har av UNHCR har bedömt att en flytt till tredje land är aktuellt.
Ja, många svenskar tvingas flytta runt i andrahandskontrakt på grund av att vi helt enkelt har problem med bostadsbrist. Av bland annat av den anledningen ska vi inte ta emot fler, för det finns helt enkelt inte bostäder. I ett land som Sverige resulterar den typen av mottagande som Abdallah fick enbart i problem för alla.
Väljs man inte ut till kvotflykting utan söker asyl och får det p.g.a. man verkligen inte kan åka hem, stanna på närliggande flytkingläger eller dyl. annat alternativ så är det en sak att man enbart erbjuds säng, mat och SFI. När det gäller kvotflyktingar har vi ju dock åtagit oss att ta emot dessa redan på förhand. Då ska man enligt mig sköta det åtagandet också, annars är det bättre för alla parter att man sätter kvotflyktingmottagandet till noll (vilket Sverige som sagt bör göra).