Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Jag spår inte heller en förflyttning av miljoner människor eller ens i tiotusental.
Tucker Carlsons reportage från Ryssland har garanterat inte avskräckt västerlänningar från att resa till Ryssland. Rena, trygga gator, matbutiker som är fina och välsorterade, tunnelbanor med kristallkronor och utan klotter och negrer, hög köpkraft.
Jag har själv aldrig varit där men känner en äldre läkare som arbetat i USA och runt om i Europa i över 20 år som besökt sina kollegor många gånger i Ryssland. Han har bara gott att säga om Ryssland.
De flesta som turistar Ryssland besöker Moskva eller St. Petersburg, i synnerhet deras centrala delar, och varför inte, det är två rika och fina städer med många vackra hus och hög standard. Men dessvärre är de inte representativa för övriga Ryssland som är klart mer nedgånget och fattigt. Kontrasten mellan det rika centrala Moskva, eller St. Petersburg, och missären i en gruvstad mitt i ingenstans är enorm och dessvärre lever de flesta ryssar i det sistnämnda.
Jag tror de Ryssland nu försöker attrahera "MAGA-vännerna" med ett liv utan identitetspolitik. Problemet är att "MAGA-vännerna" ofta även är väldigt USA-nationalistiska och därmed ogärna flyttar från USA. Medan de som flyttar, eller funderar på att flytta, tvärtom är "Globalist-vännerna" och de söker något helt annat än det Ryssland erbjuder.
De flesta amerikaner som funderar på att flytta till Europa verkar (om jag förstått det rätt?) främst fundera på Storbritannien (p.g.a. språket förmodar jag). Samt en stor grupp som har någon romantisk dröm om att flytta till någon pittoresk småstad i Sydeuropa med god mat, fint väder, nära till havet, gamla vackra hus och kunna leva ett mer stressfritt liv. Typ.
Så med de kraven (språk, väder, sjöutsikt, mat och vin osv) tror jag inte Ryssland i de flesta fall kan leva upp till deras drömmar.
Obs! Gissar jag, utan att säkert veta...
Citat:
Vet uppriktigt sagt inte hur det fungerar i USA men kan delstater neka amerikaner från andra delstater att flytta till en viss stat?
På 1800-talet kunde de det, men idag nej.