2025-01-20, 23:36
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vidhåller dock fortfarande att det mesta om bländning av led-ljus är ren inbillning.
Alla mötande strålkastare är bländande.
Frågan är bara var man lägger kompromissen mellan att halvljuset ger tillräckligt ljus så att du ser vad du behöver se/acceptabel bländning av mötande trafik.
Citera
2025-01-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Alla mötande strålkastare är bländande.
Frågan är bara var man lägger kompromissen mellan att halvljuset ger tillräckligt ljus så att du ser vad du behöver se/acceptabel bländning av mötande trafik.
Förvisso. Då kan vi hoppas att de som utvecklat dessa ljus samt även de som godkänt lyktorna gjort en utvärdering som bedömts vara en bra kompromiss.
Citera
2025-01-21, 12:55
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Sliten vindruta, då är det normalt slitage, inte något som din försäkring täcker.
Som jag skrev så skulle någon börja kommentera sin vanliga skit. Gillar du att mansplaina? Då är mitt svar: Jag vet det.
Citera
2025-01-21, 13:38
Medlem
Citat:
Förvisso. Då kan vi hoppas att de som utvecklat dessa ljus samt även de som godkänt lyktorna gjort en utvärdering som bedömts vara en bra kompromiss.

Precis, vad som är rätt kompromiss blir som att försöka bestämma vilken skattenivå som är rätt. Du får alltid ett gäng som är missnöjda åt både ena och andra hållet. Man kan säkert ta in ett gäng experter som beräknar den perfekta avvägningen, men då kan du ge dig katten på att ännu fler blir missnöjda.
Lösningen är att ta ut människan ur ekvationen, apor ska inte köra bil!
Citera
2025-01-21, 13:45
Medlem
Personligen tycker jag inte färgen spelar någon roll, eller om det är led, xenon eller halogen. Problemet som jag ser det är att många, framförallt nya bilar, har ett halvljus som är riktat för högt upp och därmed bländar mötande trafik.
Citera
2025-01-21, 14:04
Medlem
Conams avatar
Citat:
Sliten vindruta, då är det normalt slitage, inte något som din försäkring täcker.
Det här är inget jag vet utan hört andra prata om, vilken idiot som helst kan fixa ett stenskott! Min gamla mamma kan för ett ögonblick slå en slagghammare i rutan i synfältet och vips så slipper glasmästaren skriva ”blästrad” på skadeanmälan, fiffigt va 😉
Citera
2025-01-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Det här är inget jag vet utan hört andra prata om, vilken idiot som helst kan fixa ett stenskott! Min gamla mamma kan för ett ögonblick slå en slagghammare i rutan i synfältet och vips så slipper glasmästaren skriva ”blästrad” på skadeanmälan, fiffigt va 😉
Nej, försäkringsbedrägeri kallas det.
Citera
2025-01-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Personligen tycker jag inte färgen spelar någon roll, eller om det är led, xenon eller halogen. Problemet som jag ser det är att många, framförallt nya bilar, har ett halvljus som är riktat för högt upp och därmed bländar mötande trafik.

Hur klarar dess bilar sig genom besiktningen…?
Citera
Idag, 07:07
Medlem
66ccskyhawks avatar
En gammal hederlig h4 halogen lampa man hade förr i bilarna gav väl ett ljusflöde på 4-500 lumen. Ja man kunde ju bli bländad av dessa också men är ingenting mot nya led strålkastare som kan ge tusentals lumen. Speciellt modeller med adaptiva / matrix / variabel ljusbild
Möte över krön är det bara att kisa och försöka titta till höger 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in