2025-01-16, 18:31
Medlem
Lilabanans avatar
Jag har ett helt nystartat ab som kommer behöva avvecklas. Har bara satt in aktiekapitalet på 25k.
Inga inköp, inga inventarier, nothing.

Men så ringde jag bolagsverket för att veta hur jag går tillväga och får då reda på att detta kommer kosta mig ca 10.000 kr?! Vad är det som kostar så mycket? Vill bara ha tillbaka aktiekapitalet och att bolaget läggs ner.

Måste ju gå att komma undan billigare I mitt fall? Någon som har inblick i sånt här?

Tack på förhand!
Citera
2025-01-16, 18:38
Medlem
Frivillig likvidation borde inte kosta något om jag förstått det rätt: https://bolagsverket.se/foretag/akti...bolag.717.html
Citera
2025-01-16, 19:57
Medlem
Enligt deras egen prislista borde du bara betala 1100 kr vilket låter mer rimligt för det jobb de kan tänkas behöva lägga ner.. Tycks vara samma pris oavsett om du gör det via blankett eller e-tjänst..
Scrollar man ner till typ mitten så har de en sektion specifik för just likvidationer..

https://bolagsverket.se/sjalvservice...olag.4358.html
Citera
2025-01-16, 20:58
Medlem
auruns avatar
Sälj det i stället till någon som behöver ett bolag.
Citera
2025-01-16, 22:01
Medlem
En likvidation kostar mellan 10000-45000 kr tyvärr.

Annat alternativ är konkurs om du har en obetalt faktura. Du får inget personligt ansvar men pengarna försvinner.

Sälja bolaget funkar också men du får inte mycket för det.
Citera
2025-01-16, 22:58
Medlem
Det enklaste sättet är att använda sig av ett företag som avvecklar bolaget. Det kostar typiskt 10k. Jag har använt Bolagspartner och varit mycket nöjd med dem.

Man kan nog göra det själv, men det kostar lite avgifter och det är en del att läsa på så allt blir rätt.

Lycka till!
Citera
2025-01-16, 23:06
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det enklaste sättet är att använda sig av ett företag som avvecklar bolaget. Det kostar typiskt 10k. Jag har använt Bolagspartner och varit mycket nöjd med dem.

Man kan nog göra det själv, men det kostar lite avgifter och det är en del att läsa på så allt blir rätt.

Lycka till!

Nej. Det enklaste är givetvis att han säljer det.
Citera
2025-01-17, 00:15
Medlem
Kontraktera en seriös aktör för avveckling. Sälj det INTE till någon! Du kan få ett helvete.

Ja det kostar 10.000 eller mer.

Att avveckla ett AB är på inget sätt samma som att starta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in